Hej!

Jag och min fru har köpt oss ett hus och börjat renovera rum för rum samtidigt som vi lärt oss mer och mer. Har följt många trådar här på forumet och fått ovärderlig hjälp. Nu har vi kommit till en gästtoalett och nu kommer det uppenbarligen nya spännande moment att lära sig.

Först skulle jag vilja reda ut lite kring reglerna för gästtoalett. Min tolkning är att kraven på tätskikt är lägre, men om man väljer att göra om det gamla golvet och göra ett nytt skikt så skall det även vikas 50mm upp på väggarna. Det borde även innebära att vattenrör som kommer upp ur golvet i dagsläget inte får göra det vid en renovering?

Jag leker lite med tanken att bygga en "låda" som är 1,5m hög och sträcker sig längs hela väggen för att kunna montera en vägghängd toalett och ha komod mot den. Då borde rören som kommer ur golvet kunna dras i lådan och på så vis komma ut ur lådan som om det vore en vägg? Men då tänker jag direkt på reglerna kring att man inte får skarva inne i en vägg, betyder att man måste dra om rören hela vägen från den föregående skarven (vart den nu är) och dra det som ett helt rör hela vägen ut ur "lådan"?

Tänker mig något i den här stilen;
Renoverad gästtoalett med vit kaklad vägg, vit handfat, toalett och snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det är en gästtoalett är jag intresserad av att göra så mycket som möjligt själv. Men vill inte tumma på viktiga saker så vi kommer ta in elektriker och vid behov hjälp med tätskikt för att få ett våtrumsintyg om det behövs. Går det ta in någon som bara hjälper till med tätskiktet för att få ett våtrumsintyg, eller är det alldeles för litet för att någon skulle vilja göra det? Är det nödvändigt på ett gästtoalett?

Vi är öppna för alla tankar, idéer och frågor. Jag skall försöka skaka fram några bilder på hur det ser ut i dagsläget också!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.