Står inför valet att renovera den gamla trappan, som är en 'kombinerad' källar- och entretrappa (dvs två trappor 'ovanpå' varandra om det nu är någon som förstår vad jag menar) :-/ . Hela rasket är gjutet någon gång när huset byggdes i slutet på 40-talet och har nu drabbats av en del sprickor och bortfallan bitar av betong. Vi ska till att gräva upp runt huset för att dränera och isolera och då kändes det naturligt att göra om trappan, dels för att få dränering under trappan och dels för att få isolering mellan grunder och trappan. Just biten med isodränskivor mellan trappan och grunden får jag inte till när jag försökte fundera ut hur man skulle byggt det. Därför börjar jag bli mer och mer tveksam till att det är värt att hacka bort trappan och bygga en ny. Känns trots allt som om det är ganska mycket jobb att gjuta en helt ny trappa. Någon som gjort något liknande jobb och kan rekommendera/avråda mig att ge mig på nybyggnation, eller man ska göra det som känns lättast, dvs. bara laga i den gamla trappan?

skiss på trappan

url]


//Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.