Hej,

Vi är i gång och ska köpa ett hus på Gotland, i beskrivningen av huset beskrivs vattenkvaliten som bra.
Men säljaren skulle ta ett vattenprov innan försäljning, och vi har nu fått svaret att vattnet är otjänligt och innehåller koliforma bakterier. Inga e-coli dock.

Vi har ännu inte skrivit på kontraktet och jag undrar vad vi ska göra nu? Öppnar detta för någon sorts reducering på priset? Vi har ju ”köpt det” med tanken att vattnet var bra.

Jag är helt grön på det här med husköp, men förstår ju att något måste göras åt brunnen/ vattnet.

Någon annan som har haft detta problem, och har tips på hur man åtgärdar detta på bästa sätt? Vad kostade det att åtgärda?

Glad för tips!

Hälsningar, Linda

Lindamyz skrev:
...
Vi har ännu inte skrivit på kontraktet och jag undrar vad vi ska göra nu? Öppnar detta för någon sorts reducering på priset? Vi har ju ”köpt det” med tanken att vattnet var bra...
Nej ni har inte köpt det förrän ni har skrivit på köpekontraktet.
Men ni kanske rent känslomässigt redan tycker att det är "ert hus" :)

Det är klart att ni skall ta kostnaden för att ordna riktigt vatten med i bedömningen av vad priset bör vara.
Varför annars vänta på analys av vattenprovet?

Vad som kan göras vet jag inte. Men brunnsvattnet måste ju bli kontaminerat på något sätt.
Läcker ytvatten ner i brunnen?
Finns avloppsanläggning i närheten?
Gödselstack, kreaturs "favoritställe"?

Det är väldigt svårt att uppskatta kostnaden så ta in en offert på vad det kostar att fixa vattnet, om det nu innebär att brunnen måste tätas mot ytvatten, ny brunn borras eller om det måste installeras någon form av filter eller en kombination. Sen sänker ni ert bud med motsvarande summa.

En ny brunn ligger någonstans runt 50 000 SEK med variationer för förutsättningarna så du vet ungefär vad vi pratar om.

EDIT: här är en skrift om det hela: http://www.gotland.se/servlet/GetDoc?meta_id=7387

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.