866 läst · 5 svar
866 läst
5 svar
Renovera badrum
Hej,
Det är så att vi har ett badrum som troligtvis har kakel sedan - 59, då lägenheten byggdes.
Fukt har trängt in bakom kaklet och jag tror inte vår golvbrunn är utbytt på 90-talet, är en gjutjärnsbrunn utan uppsamlare och är väldigt mycket större i diametern än dagens när jag kollat på silar etc.
Till saken.
Vår rörmokare har varit och hjälpt oss i köket. Och när han skulle vrida ventilerna i badrummet (då vi endast hade ventiler där från början) sa han att rören var i så dåligt skick att vi måste renovera så fort som möjligt. Samt nämnde han att fukt trängt in då tätskikt saknas eller är bruten.
Till min fråga då, vad gäller här med försäkringar etc.? Jag tänker att vår förening, där vi har bostadsrättstillägg, ska stå för golvbrunn, rör och en del av badrummet, då det räknas som någon typ av fast installation tänker jag? Och kanske kan få igenom hela renoveringen via dem, exklusive material?
Vill höra någon som varit med om liknande eller någon som vet vad som gäller i sådana här situationer?
Lägenheten köpte vi 2019.
Viktigt att nämna, föreningen har inte haft stambyte och planeras inte inom de närmsta 25 åren, då de gjorde en re-lining av rören runt 2015.
Tack för svar!
Det är så att vi har ett badrum som troligtvis har kakel sedan - 59, då lägenheten byggdes.
Fukt har trängt in bakom kaklet och jag tror inte vår golvbrunn är utbytt på 90-talet, är en gjutjärnsbrunn utan uppsamlare och är väldigt mycket större i diametern än dagens när jag kollat på silar etc.
Till saken.
Vår rörmokare har varit och hjälpt oss i köket. Och när han skulle vrida ventilerna i badrummet (då vi endast hade ventiler där från början) sa han att rören var i så dåligt skick att vi måste renovera så fort som möjligt. Samt nämnde han att fukt trängt in då tätskikt saknas eller är bruten.
Till min fråga då, vad gäller här med försäkringar etc.? Jag tänker att vår förening, där vi har bostadsrättstillägg, ska stå för golvbrunn, rör och en del av badrummet, då det räknas som någon typ av fast installation tänker jag? Och kanske kan få igenom hela renoveringen via dem, exklusive material?
Vill höra någon som varit med om liknande eller någon som vet vad som gäller i sådana här situationer?
Lägenheten köpte vi 2019.
Viktigt att nämna, föreningen har inte haft stambyte och planeras inte inom de närmsta 25 åren, då de gjorde en re-lining av rören runt 2015.
Tack för svar!
Hej, Står det inte i föreningens stadgar får du göra det själv. Försäkringsbolaget går nog ej heller då det är för gammalt tyvärr. Om du nyss köpt så gäller ej heller dolt fel pga ålder plus synligt. Men det höjer värdet
Edit: missade det sista, att de kört relining.
Avlopp och tappvattenledningar, i alla fall fram till kopplingspunkt innanför tätskikt brukar alltid vara föreningens ansvar.
Tycker det är jävligt märkligt att man endast gjort relining sen 1959. Tappvattenledningarna måste vara på sista versen. Brunnen borde vara föreningens ansvar då det är en del av avloppet. Ni borde definitivt kunna få föreningen att stå för vissa kostnader vid en renovering.
Avlopp och tappvattenledningar, i alla fall fram till kopplingspunkt innanför tätskikt brukar alltid vara föreningens ansvar.
Tycker det är jävligt märkligt att man endast gjort relining sen 1959. Tappvattenledningarna måste vara på sista versen. Brunnen borde vara föreningens ansvar då det är en del av avloppet. Ni borde definitivt kunna få föreningen att stå för vissa kostnader vid en renovering.
Redigerat:
Det är iallafall det enda jag hört.. Ska ju försöka ta reda på om det varit något stambyte någon gång innan reliningen, men tror inte det. Kan endast se vad som gjorts i föreningen sedan 1999, och där står iallafall inget stambyte med.J J-O skrev:Edit: missade det sista, att de kört relining.
Hur ska man framföra en sådan sak, då föreningen nog troligtvis tänker att de inte ska ansvara för det som är inne i lägenheten?
Renoverare
· Skåne
· 8 544 inlägg
Det är bara golvbrunnen som vissa BRF (men dock långt ifrån alla) brukar bekosta och du måste kolla med föreningen för i vissa fall har de då även avtal med speciell vvs-firma för att utföra denna delen av vvs-arbetet i ditt badrum och då måste man anlita den firman för just golvbrunnsbytet.
Liknande trådar
-
Vilken är det bästa tiden för att renovera badrummet?
Badrum -
Hur pass akut är det att renovera badrum från 70-tal som verkar OK?
Badrum -
Nyrenoverat badrum fall
Badrum -
Sätta in fönster i nyrenoverat badrum
Badrum -
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum