Jag är på väg renovera mitt badrum i min bostadsrättslägenhet; riva kaklade väggar, ta bort plastmatta, sänka tak och montera in spottar, renovera och / eller flytta golvbrunn (badkar idag, vill ha dusch). Huset är byggt 88-90 och har 45x45 stålreglar på 40CC-avstånd i badrummet. Baserat på vad jag läst så bör CC-avståndet vara godkänt, men jag bör byta ut till 45x70 reglar. En vägg är betong så den ska väl inte bli påverkad. En andra vägg är har ett tomrum mellan sig och köksväggen där ventilation, rör etc.. är draget. De sista två väggarna går mot hall och vardagsrum dock, vilket innebär mer jobb än jag tänkt om jag behöver byta ut reglarna.

Jag har frågat snickare, plattsättare, rörmokare och försäkringsbolag vad som gäller (Säker Vatten har bara teknisk rådgivning två timmar två dagar i veckan och idag var inte en av de dagarna).

- Plattsättaren har enbart jobbat mot 45x70 reglar så kände inte direkt till "problemet".
- Rörmokaren verkade inte ha någon kännedom om ovan regler utan sa att det föll på den snickare (generellt) som reglar.
- Snickaren (som jag pratade med eftersom han renoverat minst två badrum i mitt område, inte som jag anlitar) sa att han inte gjort något med reglarna utan att ovan regler / rekommendationer med 45x70 inte var rimligt i detta fall då faller inom kategorin "nya regler som innebär för stora ändringar för existerande byggnationer" (min översättning), på samma sätt som "man inte behöver / måste göra något åt rör i golv trots ändrade regler kring det" (min översättning).
- Försäkringsbolaget sa i princip att "om det finns intyg på korrekt utförda jobb så går dem på det, annars måste det vara enligt byggbranchens regler". Fick ett nummer till deras byggtekniska rådgivning för att kolla med dem, men väntar på återkoppling.

Jag tycker det är lite luddigt att Säker Vatten, som jag tolkat är en rörmokarorganisation, säger något om regelavstånd när rörmokare inte alltid ser reglarna, men framför allt inte jobbar med att sätta upp dessa. Jag är också nyfiken på hur rörmokare och / eller plattsättare vågar ge intyg på att jobb är korrekt utförda utan att nödvändigtvis veta vad som ligger under gipset. Kan vara så jag missat något väsentligt i detta; kanske finns en enkel "OM underarbete som ej går inspektera är korrekt utfört" mening i intyget?

Hur som helst, min tanke var att riva enligt inledande mening i inlägget, montera 45x45 träreglar i tak med 28x70mm gles i tak, sen vanligt gips. Väggarna skulle jag skruva fast 15mm konstruktionsplywood, sedan skruva fast vanligt 13mm kartonggips. Nu undrar jag om

1: Är 45x70 reglar ett måste eller en (stark) rekommendation?
2: Om svaret på ovan fråga är "ett måste", kan jag lösa det utan att behöva riva existerande reglar och i så fall hur (gärna detaljerat svar om möjligt)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.