Hej, vi bytte ett fult målat plåttak mot ett fint trätak med snyggt Kebony virke på vår stuga. Blev snyggt men nu inser vi att de smala rännorna mellan panelerna är redan efter ett år fyllda med barr och löv. Egentligen ska de vara öppna för att regnvattnet ska rinna av ... Jag letar efter en liten pinne/skrapa dyl som inte skadar virket. Har någon ett tips. Den behöver inte vara rund max 3 mm i diameter, helst platt gärna 2-3 m lång så att jag kan nå en bit upp till taket från stegen. Har någon erfarenhet av hur man kan lätt rengöra? Tryckluft har jag inte tillgängligt tyvärr.
 
Mats-S
Du får nog tillverka ett eget verktyg. Det lär bli en pågående process där du exprimenterar dig fram till den bästa lösningen, en så kallad POC (Proof Of Concept) 😎
 
Mats-S Mats-S skrev:
Du får nog tillverka ett eget verktyg. Det lär bli en pågående process där du exprimenterar dig fram till den bästa lösningen, en så kallad POC (Proof Of Concept) 😎
Och sedan tar jag patent på det, eller hur? 😊
Tack för att du tog dig tid att svara!
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
En vattenskrapa på högkant kanske kan funka?
Tex:
[länk]
Med tillhörande teleskåpskaft.
Hej, tack för tipset. Det fungerade inte so riktigt med vattenskrapa. Gummidelen nådde inte riktigt ner i rännorna mellan bräderna. Jag använde den här lösningen som jag byggde själv. Stort tack för att du funderade på en lösning. Ha en fin sommar!
 
  • Träbeklädd byggnad, person mäter hörn, byggverktyg och material på däck, utomhusmiljö, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
S syrenen skrev:
Och sedan tar jag patent på det, eller hur? 😊
Tack för att du tog dig tid att svara!
Så här blev min lösning som fungerade uppifrån ner men jag nådde endast ner halva taket. Det är inte så lätt att hantera när jag står på en stege och ta andra halvan. Teleskopstång kan eventuell vara en lösning. Vad tror du?
 
  • En person håller i en sopkvast på ett träverkandeck; verktyg och material synliga; klart utomhusbyggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
birkabeer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.