1 978 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Rengöring innerdel luftvärmepump
Hejsan,
Har en Mitsubishi luftvärmepump. Jag köpte en sprayflaska med rengöringsmedel avsedd för luftvärmepumpens innerdel och tänkte rengöra imorgon. Man sprayar alltså på lamellerna först hela flaskan och efter ett tag med vatten.
Men när jag läser bruksanvisningen till luftvärmepumpen, så står det "den horisontella lamellen får ej blötläggas eller sköljas".
Bör det undvikas eller är det lugnt? Nån med erfarenhet?
Har en Mitsubishi luftvärmepump. Jag köpte en sprayflaska med rengöringsmedel avsedd för luftvärmepumpens innerdel och tänkte rengöra imorgon. Man sprayar alltså på lamellerna först hela flaskan och efter ett tag med vatten.
Men när jag läser bruksanvisningen till luftvärmepumpen, så står det "den horisontella lamellen får ej blötläggas eller sköljas".
Bör det undvikas eller är det lugnt? Nån med erfarenhet?
Jag vet inte hur det är med mitsubishi, men jag sprayade lammelerna som en tok på min gamla panasonic och den höll.
Tipset jag kan ge är att du bryter strömmen helt till pumpen och att du använder destillerat vatten för att undvika avlagringar efteråt.
När du sprayat klart och startar upp den, sätt den på AC 15-20min och sedan kan du köra värme.
Tipset jag kan ge är att du bryter strömmen helt till pumpen och att du använder destillerat vatten för att undvika avlagringar efteråt.
När du sprayat klart och startar upp den, sätt den på AC 15-20min och sedan kan du köra värme.
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Och innan man börjar med rengöringsprayen så dammsuger man försiktigt bort så mycket det går av dammet - då slipper man extrajobbet att få bort blött damm som kan lägga sig nästan som ett klister mellan lamellerna…
Ett annat tips är att använda ångrengöring i kombination med rengöringspray, mycket effektiv kombo.
Ett annat tips är att använda ångrengöring i kombination med rengöringspray, mycket effektiv kombo.
Medlem
· stockholm
· 2 196 inlägg
med tryckluft får man bort betydligt mer än med dammsugare, men ej för hårt så lamellerna viker sig.
sällan man behöver några kemikalier om man använder ångtvätt .
sällan man behöver några kemikalier om man använder ångtvätt .
Liknande trådar
-
Friskluftsventil ovanför innerdel luft/luftvärmepump
Ventilation -
Innerdelen på vår luftvärmepump låter som ett tröskverk.
Värmepumpar -
Luftvärmepumpens innerdel högt upp
Värmepumpar -
Luftvärmepump - två innerdelar?
Värmepumpar -
Luftvärmepump Thermia T", Fläkt går konstant.i innerdelelen.
Frågor och svar om värme