Vi har fått en gulbrun missfärgning på den blå plastmattan i vår duschhörna som vi inte kan skrubba bort. Vi har använt de vanliga rengöringsmedel man hittar på ICA osv men inget av "industrityp". Även mekanisk åverkan med svinto, fibersvampar har misslyckats.

Jag har sökt på nätet och hittat begreppet "migrering" där plastmattan missfärgas av andra plast/gummiföremål. Själva plasten har då ändrat färg och det går inte att få bort.

Visst har vi använt gummirakor mycket där men kan det verkligen vara de? Gummit på dessa är ju svart och missfärgnignen är gulbrun. Eller också är det att det stått vatten på golvet som självtorkat?

Är det nån som har nåt tips eller är det "kört"...?
 
  • Gilla
Torsfield
  • Laddar…
Fick samma problem när ett par grodfötter fick stå och torka på det ljusgråa plastgolvet. Mörka avtryck från mjukmedlen i gummit på grodfötterna hade gått ner i plasten. Detsamma händer tydligen med barnvagnar gummidäck.
Två år efter har fläckarna nästan försvunnit. Antagligen med hjälp av solljuset som kommer in i ena änden av badrummet.
Ingen idé att försöka med några medel, missfärgningen har gått ner i plasten och ligger inte på ytan.
 
Kan ändå vara värt att testa Calcionex. Låt det ligga på under natten och skrubba därefter. Använd handskar. Luktar starkt. Den tar visserligen, förmodar jag, endast bort kalken men jag har tvättat ur duschväggar/golv i plast ett par ggr/året med gott resultat. Dessutom förstör den inte plastytan. Färgskiftningarna är oftast kalk i kombination med smuts som inte går bort med vanlig tvättning eller gummiskrapsrakning. (Med detta menar jag alltså inte att du har smutsigt hem ;))

Egentligen vore det bättre att använda någon typ av plastraka som inte har gummikant - gummit ger definitivt långsiktigt smutsmärken efter sig.
 
Tackar för tipset, då ska vi prova det. :)
 
G G530 skrev:
Tackar för tipset, då ska vi prova det. :)
Hur gick det, fungerade det för er också? :D
/en med blå missfärgad plastmatta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.