3 117 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Rengöring av Bosch GOP10.8 gick snett, hjälp att lista ut funktionen igen behövs!
Hej!
Dags att ställa sig i skamvrån och erkänna att jag plockade isär något och behöver hjälp att få ihop den igen....
Min gamla Bosch GOP10.8 ylade som den höll på att skära ihop, skruvade isär den lite för snabbt för mitt eget bästa (uppenbarligen) för en rengöring och blåste rent. Efter att jag tömt ut ett halv gruslager och oljat upp lagren i motorn försvann oljudet men det var rätt uppenbart när jag drog ihop den igen att motorn inte längre driver verktygsfästet. Nerbrytningen bestod i att jag monterade bort huvudet med de 4 skruven och delade skaftet/handtaget med ytterligare 4 skruv så inget mer avancerat än så.
Anledningen till att den inte driver är rätt självklar. Motoraxelns kuggar (bild nedan)...
... som ska driva huvudets kugghjul...
...får ingen / alt ingen bra kontakt. Lite mätning ger vilket även är synbart på sista bilden att kugghjulet på motorsidan är rätt mycket mindre än kugghjulet på huvudsidan. Motorns drivhjul sitter per design en aning utanför centrum men inte så att huggarna får något fästa och det finns inga toleranser i monteringen av varken motor eller huvud för att man ska kunna få till någon vettigare kraftöverföring. Det slitaget som ses på sista bilden är från att kuggarna rappade över efter min rengöring och inget annat.
Först trodde jag att jag hade lyckats blåsa någon bussning eller liknande men enligt spräckskissen ser jag inget som saknas. Enda observationen från sprängskissen denna är väl att drivhjulet på denna är omvänt mot hur det är monterat på min motor men jag hittade en bild på en ersättningsmotor och det verkade som vissa har kuggarna monterat åt samma håll som på min motor. Min fungerade dessutom utmärkt innan med dessa monterade som de sitter nu och detta var inget jag ändrade på i rengöringen. Min andra tanke var att motoraxelns mindre kugghjul ska driva genom kontakt på ena kanten av huvudets hjul men hur jag än studerar det hela ser jag inte att motorn kan monteras på något annat sätt. Att rotera den 180 grader i axelns riktning gör ingen skillnad.
Någon som har en livlina? Eller tom någon som har en defekt (eller fungerande GOP 10.8) som kan bjussa på en bild under huven?
Dags att ställa sig i skamvrån och erkänna att jag plockade isär något och behöver hjälp att få ihop den igen....
Min gamla Bosch GOP10.8 ylade som den höll på att skära ihop, skruvade isär den lite för snabbt för mitt eget bästa (uppenbarligen) för en rengöring och blåste rent. Efter att jag tömt ut ett halv gruslager och oljat upp lagren i motorn försvann oljudet men det var rätt uppenbart när jag drog ihop den igen att motorn inte längre driver verktygsfästet. Nerbrytningen bestod i att jag monterade bort huvudet med de 4 skruven och delade skaftet/handtaget med ytterligare 4 skruv så inget mer avancerat än så.
Anledningen till att den inte driver är rätt självklar. Motoraxelns kuggar (bild nedan)...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
... som ska driva huvudets kugghjul...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...får ingen / alt ingen bra kontakt. Lite mätning ger vilket även är synbart på sista bilden att kugghjulet på motorsidan är rätt mycket mindre än kugghjulet på huvudsidan. Motorns drivhjul sitter per design en aning utanför centrum men inte så att huggarna får något fästa och det finns inga toleranser i monteringen av varken motor eller huvud för att man ska kunna få till någon vettigare kraftöverföring. Det slitaget som ses på sista bilden är från att kuggarna rappade över efter min rengöring och inget annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först trodde jag att jag hade lyckats blåsa någon bussning eller liknande men enligt spräckskissen ser jag inget som saknas. Enda observationen från sprängskissen denna är väl att drivhjulet på denna är omvänt mot hur det är monterat på min motor men jag hittade en bild på en ersättningsmotor och det verkade som vissa har kuggarna monterat åt samma håll som på min motor. Min fungerade dessutom utmärkt innan med dessa monterade som de sitter nu och detta var inget jag ändrade på i rengöringen. Min andra tanke var att motoraxelns mindre kugghjul ska driva genom kontakt på ena kanten av huvudets hjul men hur jag än studerar det hela ser jag inte att motorn kan monteras på något annat sätt. Att rotera den 180 grader i axelns riktning gör ingen skillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har en livlina? Eller tom någon som har en defekt (eller fungerande GOP 10.8) som kan bjussa på en bild under huven?
Tror inte det är lösningen. Ser du min sista bild och kollar slitaget på kuggarna så ser du att kuggarna med nuvarande montering kanske täcker 60% av djupet eller så. Att de skulle täcka mer skulle nog vers bättre men det kan väl inte förklara den totals avsaknaden av kraftöverföring?
Om jag lyckas få av hjulet från axeln kan jag givetvis försöka men återigen fungerade det med denna riktningen innan. Antar att jag inte vågar värma utan måste hitta en avdragare i miniatyr då.
Stötte på en länk nu som verkar indikera någon plastbussning på motorns drivhjul, frågan är om det var något där som i princip upplöstes till damm när jag rengjorde
https://www.bosch-professional.com/...gop-108-vli-motor-gear-drive-problem/381963-t
Stötte på en länk nu som verkar indikera någon plastbussning på motorns drivhjul, frågan är om det var något där som i princip upplöstes till damm när jag rengjorde
https://www.bosch-professional.com/...gop-108-vli-motor-gear-drive-problem/381963-t
Ser onekligen ut som du har rätt. Skulle personligen prova limma ihop med lite lite pu lim eller silikon e.dy eftersom maskinen har noll värde utan den biten och en ny motor troligtvis är orimligt dyr.M myrstack skrev:
Det är säkert den delen som saknas och är till för att minska maskinljudet.
Delen finns inte längre till höger på din inlagda sprängskiss? Man ser bara strecken som går i den riktningen.
Kan du klippa in det som finns längre till höger i sprängskissen eller en länk till den?
Redigerat: Svarat som Bosch gav var från 2012 så det kan mycket väl ha ändrats sedan dess.
Delen finns inte längre till höger på din inlagda sprängskiss? Man ser bara strecken som går i den riktningen.
Kan du klippa in det som finns längre till höger i sprängskissen eller en länk till den?
Redigerat: Svarat som Bosch gav var från 2012 så det kan mycket väl ha ändrats sedan dess.
Redigerat:
https://www.mtmc.co.uk/Bosch-GOP-10.8-V-LI-/-3601H58000-Spare-Parts__p-92176.aspxA AndersS skrev:Det är säkert den delen som saknas och är till för att minska maskinljudet.
Delen finns inte längre till höger på din inlagda sprängskiss? Man ser bara strecken som går i den riktningen.
Kan du klippa in det som finns längre till höger i sprängskissen eller en länk till den?
Redigerat: Svarat som Bosch gav var från 2012 så det kan mycket väl ha ändrats sedan dess.
Forumet där jag hittade bilden verkade kritiskt antyda att delen inte fanns med på sprängskisser och jag ser ingen del mellan motorn och huvudet varken på sprängskisser eller i listan.
Skulle man vetat att se följt med huvudet eller motorn är respektive del inte så dyr, runt 40 pund styck, känns löjligt dock för att få tillgång till en plastplupp
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
ring Handmaskinservice i Sundsvall. Han pysslar med sånt här dagligen så han vet nog vad det ska vara där och vad som finns.
Letar alltid tillfällen att köpa nya grejer så vem vetT tobbbias skrev:
Funderar på att besöka en av huvudstadens rc-handlare under dagen och se om de har ett drivhjul. Axeln är 3.3mm och kugghjulet ska vara 8mm med 6 kuggar och även om jag inte kört RC på 30år låter det misstänkt likt dimensioner man har i RC-världen.
Ett annat alternativ skulle kanske vara att gjuta en bussning på plats med plastic padding kemisk metall