Ska ge mig på att rengöra insidan på aggregatet och byta filter då förra ägaren inte verkar ha gjort det på ett tag.
Är det lönt att göra detta utan att sota kanalerna eller ska man göra det samtidigt som en sotning?

Uppfattar det som att man kan plocka ut insatsen och spola av den. Ska man göra det med högtrycksspruta eller räcker det med vattenslangen?

Själva filterbytet verkar iaf enkelt och jag har hittat ersättningsfilter till ett bra pris hos filtergiganten.se. Som jag förstår det så är det inte originalfilter de säljer, men det har kanske ingen betydelse? Är deras filter bra eller bättre att ta det dyrare orginalfiltret?

Det är helt klart lönt att rengöra aggregatet.
Ta en titt hur smutsigt det är i kanalerna, frånluft från dusch m.m. Mycket av dammet fastnar precis i början av kanalerna.

Spola värmeväxlaren bara med vanlig vattenslang, högtryck kan skada den.

Filter skall vara samma om dem har samma filterklass. Om det fortfarande är garanti på aggregatet kan det vara bra att använda originalfilter för garantins skull.

Hej!

Tack för svar. Ok, så man behöver kanske inte ta in en sotare för att göra kanalrengörningen? Läste någonstans att man skulle fästa en stark dammsugare på ena sidan och dra igenom en borste för att få bort skiten i kanalerna, men för att göra det så behöver man så klart köpa in en del sotarsaker.

Förstör man förresten inte inställningarna om man börjar plocka loss donen för att kunna komma åt att rengöra?

Alltså det som rekommenderas är att plocka bort donen och rengöra början av frånluftskanalerna. Ta ut värmeväxlaren och spola med vatten. Torka av insidan av skåpet och byta filter? Fick jag med allt nu? :)

S spacemoose skrev:
Hej!

Tack för svar. Ok, så man behöver kanske inte ta in en sotare för att göra kanalrengörningen? Läste någonstans att man skulle fästa en stark dammsugare på ena sidan och dra igenom en borste för att få bort skiten i kanalerna, men för att göra det så behöver man så klart köpa in en del sotarsaker.

Förstör man förresten inte inställningarna om man börjar plocka loss donen för att kunna komma åt att rengöra?

Alltså det som rekommenderas är att plocka bort donen och rengöra början av frånluftskanalerna. Ta ut värmeväxlaren och spola med vatten. Torka av insidan av skåpet och byta filter? Fick jag med allt nu? :)
Låter du bara bli att snurra på donet och sätter tillbaka det på samma plats där du tog det så förstör du inte justeringen.
Dock är det aldrig fel att köra igenom alla kanaler, finns att köpa en vajer med ” fluga ” på som du kopplar till skruvdragare.
Får jag fråga varför det skulle vara så farlig att anlita en sotare för rengöring av kanaler, samt hela aggregatet ?

Tack för ditt svar!
Absolut får du fråga! :) Jag försöker lära mig själv hur jag ska hantera mitt nya hus. Har inget emot att anlita folk för att spara tid, men bra att kunna själv också :)

S spacemoose skrev:
Tack för ditt svar!
Absolut får du fråga! :) Jag försöker lära mig själv hur jag ska hantera mitt nya hus.
Gör du helt rätt i

Tänk på att själva insatsen (VVX'en) är ömtålig. Var försiktig med den, den består av tunna metallplåtar.
Här kommer en text från instruktionsboken.
3. Kontroll av korsströmsvärmeväxlaren (1 gång per år) Värmeväxlaren kan efter en längre tids användning, få en beläggning av damm som reducerar temperaturverkningsgraden. Värmeväxlaren bör därför ibland tas ut och rengöras i varmt vatten och diskmedel (undvik diskmedel med salmiaklösning).

All information du frågar efter står i instruktionsboken.
Länk till instruktionsboken: https://www.systemair.com/globalass...-204651_VX400-700EV_MO_EN_DE_SE_NO_(A001).pdf

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Stort tack för manualen. :) Där stod ju en del bra saker kring rengörningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.