Jag tänker att jag har förstört denna.. den såg mer eller mindre ut så här när jag köpte den på loppis, jag fick upp glansen igen men med tiden ser den ut så här igen.
Tips mottages tacksamt om den går att rädda på något sätt!
Tips mottages tacksamt om den går att rädda på något sätt!
Är ingen expert så ta mitt förslag med ”disclaimer”. Har funkat på mina skultuna…S sjoli skrev:
Jag kör alltid vinäger med salt och ”drar av” oxideringen. Polerar aldrig för att undvika repor mm. Upprepar vid behov.
Finns det stearin eller annat värmer jag upp (näst intill kokning) vatten, ättika och salt i kastrull. Doppar ner ljusstaken i omgångar, oftast har jag tagit isär den för att få plats.
Glömde en ljusstake en gång i säkert 10 min i kastrullen. Då var det mer en kopparljusstake än en mässingsljusstake så håll koll.
Kanske bortsett från koppartonen på fatet är det så den "ska" se ut. Obehandlad mässing får denna patina.S sjoli skrev:
Vill du att den skall ha en beständing mässingsglans måste du lackera den.
För att få bort koppartonen är min uppfattning att man måste polera bort den mekaniskt. Vilket är rätt jobbigt, åtminstone om man polerar för hand. Som @diceman är inne på så orsakas/förvärras det snarare av kemisk behandling.
Redigerat: