Skall rengöra min gamla hydrofortank och undrar hur man gör det?
Det sitter en avtappnig under tanken

Skall vattenpumpen vara på när jag gör det?
Vad mer bör man tänka på?

Tackar på förhand

Stäng kranen mellan tanken och pumpen eller stäng av pumpen ,
Tappa ur vattnet, öppna manluckan och rengör tanken.
Kan ibland vara svårt att få tätt runt luckan om packningen är dålig.

Finns ingen manlucka, bara en avtappning under tank

Det låter lite knepigt, jag har aldrig sett någon utan lucka men det kanske finns. Hur som helst bör du förbereda dig på att det blir rätt så sörjigt och kläggigt inne i en hydrofortank.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Det låter lite knepigt, jag har aldrig sett någon utan lucka men det kanske finns. Hur som helst bör du förbereda dig på att det blir rätt så sörjigt och kläggigt inne i en hydrofortank.
TYST!

Sånt vill man inte veta ;)

Hur får man upp trycket i tanken efter rengöringen?

Sätter igång pumpen...

Varför behövs den rengöras,har inte rört min tank på 35 år, fast vi har mycket järn i vattnet, filtret sitter ju efter tanken.Tror att du kan få mer bekymmer efteråt,som tidigare nämts finns mycket slam som man då rör runt i,innan du får rent vatten igen ,går det nog åt många spolningar.Vill du ha större luftkudde kan du ju använda kombressor,men då behövs en nippel,själv gör jag som Nimajneb , startar pumpen.

Har inget filter

Filter är ju bara om man har något problem med vattenkvaliten, järn,mangan,el dyl.

Har sand i vattnet och lite gulfärgat ibland så jag tänkte att hydroforen behövde rengöras.

Jag brukar "rengöra" min en gång om året genom att tömma den genom bottenventilen och sedan med pumpen fylla på lite vatten och låta det rinna ut ett par gånger tills allt vatten som kommer ut är klart. Det samlas en hel del sand i botten på ett år. Samtidigt får får jag in mer luft vilket ger en större hysteres så inte pumpen går så ofta.

Jag har aldrig vågat öppna manluckan av rädsla för att inte få den tät igen

Tompa01 skrev:
Jag har aldrig vågat öppna manluckan av rädsla för att inte få den tät igen
Det sitter en packning, i alla fall på min, runt manluckan så om den är så gammal och spröd att det inte tätar så kan man köpa en ny så är saken biff.

Dalbotös skrev:
Det sitter en packning, i alla fall på min, runt manluckan så om den är så gammal och spröd att det inte tätar så kan man köpa en ny så är saken biff.
Då bör man nog köpa den i förväg då man inte vill stå utan vatten några dagar.....

• Gilla
eddiboy och 1 till
  • Laddar…
Förvisso, å andra sidan så lär det inte spruta ut vatten om den är lite hård, snarare droppa så då funkar det ju att bara ställa något under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.