26 456 läst · 17 svar
26k läst
17 svar
"Rengöra" duschblandare FM mattson 9000. Hur få av rattarna på sidan?
Den här går jag bet på. Jag har följande takduschblandare som jag tror är en äldre variant av FM Mattson 9000 där jag fått dåligt tryck.
Har läst i servicehandboken att man ska rengöra alla filter, och två av dessa finns "under" rattarna (för värm/kallvatten samt den som justerar vattentrycket. Jag kan dock inte förmå mig att förstå hur dessa rattar skall monteras av, och servicehandboken referar till en nyare modell än den jag har.
Vol
Har läst i servicehandboken att man ska rengöra alla filter, och två av dessa finns "under" rattarna (för värm/kallvatten samt den som justerar vattentrycket. Jag kan dock inte förmå mig att förstå hur dessa rattar skall monteras av, och servicehandboken referar till en nyare modell än den jag har.
Vol
FMM Garda
http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/44974.pdf
Stäng alltid av vattnet det första du gör. (jag har testat med vatten på, inte bra...)
Första filtren vattnet möter sitter troligen vid muttrarna, mellan blandaren och väggen.
Dvs man får lossa hela blandaren men det där fästet är lätthanterat.
- andra filtret är på bakom värmeratten i form av ett stort servicepaket, troligen behövs speciellt verktyg för lossa den.
- En oskriven regel är att inte göra vattenjobb en fredagkväll när all hjälp är hemma och berusade.
Filtersats: 3868-0009 324kr inklusive verktyget.
http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/44974.pdf
Stäng alltid av vattnet det första du gör. (jag har testat med vatten på, inte bra...)
Första filtren vattnet möter sitter troligen vid muttrarna, mellan blandaren och väggen.
Dvs man får lossa hela blandaren men det där fästet är lätthanterat.
- andra filtret är på bakom värmeratten i form av ett stort servicepaket, troligen behövs speciellt verktyg för lossa den.
- En oskriven regel är att inte göra vattenjobb en fredagkväll när all hjälp är hemma och berusade.
Filtersats: 3868-0009 324kr inklusive verktyget.
Redigerat:
Haha, bra tips om fredag! Efter lite rosévin fick jag faktiskt mod att ta tag i detta (så man kan vända på det också). Men kommentarerna från övriga familjemedlemmar efter att ha stängt av vattnet har varit aningen syrligare än vinet i sig...
Har fått ner allt, gått igenom de två "backventilsfilter" som sitter på inlopp kallt/varmt, dessa blåste jag igenom med munnen och körde kalkrens i, tycker dom har fint flöde så där ligger inte problemet.
Gått igenom övriga ställen jag kommer åt också, och allt ser bra ut, provade även att sätta på vattnet för att se hur trycket är från "väggen", och det kan jag säga var ett jäkla tryck - så problemet är helt klart inringat till blandaren i sig. Det som är kvar att kontrollera är då alltså filtret som sitter i själva termostatratten, och där går jag ju bet på hur man öht får loss ytterhöljet.
Vol
Har fått ner allt, gått igenom de två "backventilsfilter" som sitter på inlopp kallt/varmt, dessa blåste jag igenom med munnen och körde kalkrens i, tycker dom har fint flöde så där ligger inte problemet.
Gått igenom övriga ställen jag kommer åt också, och allt ser bra ut, provade även att sätta på vattnet för att se hur trycket är från "väggen", och det kan jag säga var ett jäkla tryck - så problemet är helt klart inringat till blandaren i sig. Det som är kvar att kontrollera är då alltså filtret som sitter i själva termostatratten, och där går jag ju bet på hur man öht får loss ytterhöljet.
Vol
gissar på att du snurrar på rattens pinne tills den lossnar och då går höljet att dra bort, om man bara drar ut pinnen.. sen krävs somsagt ett speciellt verktyg som följer med termostater.
det kan bli spricka i dessa så bara snålisar som försöker renovera istället för byta hela termostatinsatsen.
/eller var det lata yrkesfolk som hellre byter allt än småpilla.
det kan bli spricka i dessa så bara snålisar som försöker renovera istället för byta hela termostatinsatsen.
/eller var det lata yrkesfolk som hellre byter allt än småpilla.
Ah, nu såg jag på filmen hur man gjorde! Min erfarenhet av fm mattson/mora är att dom är ytterst vänliga med ersättningsdelar bara man ringer dom och (det är ju 5 års garanti, även om det ingick i vårt nybyggda hus byggt 2014).
Får kanske ringa ett samtal till dom på måndag, sist jag ringde om vår diskmaskinsavstängare så skickade dom bara en helt ny, utan frågor. Imponerande kundservice!
Vol
Får kanske ringa ett samtal till dom på måndag, sist jag ringde om vår diskmaskinsavstängare så skickade dom bara en helt ny, utan frågor. Imponerande kundservice!
Vol
Hej!
Har en likadana som läcker, så tänkte öppna upp och rengöra. Men hur i helsike fick du loss reglagen? Spelar ingen roll hur mycket jag snurrar på spakarna, så går det inte. Och videon/instruktionerna ni länkat till fungerar inte
Har en likadana som läcker, så tänkte öppna upp och rengöra. Men hur i helsike fick du loss reglagen? Spelar ingen roll hur mycket jag snurrar på spakarna, så går det inte. Och videon/instruktionerna ni länkat till fungerar inte
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 492 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 492 inlägg
Kika i servicemanualen, där finns det sprängskisser.
http://www.e-magin.se/paper/2d6tr05h/paper/1#/paper/2d6tr05h/14
Skruva bort "piggen" på reglagen så ska det nog gå lättare för dig.
http://www.e-magin.se/paper/2d6tr05h/paper/1#/paper/2d6tr05h/14
Skruva bort "piggen" på reglagen så ska det nog gå lättare för dig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman skrev:
Tack snälla! Hittade precis samma servicebok. Problemet är att jag inte får loss piggarna. De bara snurrar och snurrar. Men ska testa att dra ut dem lite försiktigt.
Fick loss den!!! Tack! Men nu har jag problem med denna ska den bara dras ut? Den rör inte på sig alltsåKrilleman skrev:
Den kan sitta stenhårt,
Skruva moturs.
Om det sitter stenhårt, brukar jag använda en blocknyckel. Jag sätter ringen runt muttern sedan knackar jag försiktigt moturs med en hammare.
Men ha en plan för att allt kan gå sönder. Dvs gör det med god marginal tills byggvaruhusen stänger.
edit: liten justering bytt ord ska till kan . Fet text för att ändringen ska synas.
Skruva moturs.
Om det sitter stenhårt, brukar jag använda en blocknyckel. Jag sätter ringen runt muttern sedan knackar jag försiktigt moturs med en hammare.
Men ha en plan för att allt kan gå sönder. Dvs gör det med god marginal tills byggvaruhusen stänger.
edit: liten justering bytt ord ska till kan . Fet text för att ändringen ska synas.
Redigerat:
Tack för tips! Då avvaktar jag tills på tisdagM magnu skrev: