Hej, är det någon som har koll på hur man askar ur gammal pelletspanna? Är det ”bara” att tömma eller något finlir att tänka på?

Vet inte vad du har för grejor men jag skrapar ut brännarröret med den halvrunda skrapan o sen tömmer jag asklådan. Själva pannan rengör sotaren 2ggr per år.

H Håbbe01 skrev:
Vet inte vad du har för grejor men jag skrapar ut brännarröret med den halvrunda skrapan o sen tömmer jag asklådan. Själva pannan rengör sotaren 2ggr per år.
Tack för svar. Vi stängde av, skrapade aska och sopade/dammsög. Fick bort massor.

H Håbbe01 skrev:
rengör du pannan bara 2ggr per år? vanligtvis gör husägaren det själv betydligt fler ggr än de sotaren gör.

Är det en gammal oljepanna som försetts en pelletsbrännare bör den nog rengöras varje vecka precis som brännaren. Är det nyare modernare grejor med självuraskning så följer man tillverkarens rekommendationer.
Man måste sätta sig in i hur den utrustning man har ska skötas innan man börjar elda. Handböcker finns vanligtvis att ladda ned.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.