925 läst · 4 svar
925 läst
4 svar
Remsor i efterhand
Hej
Har satt igen in dörr med gipsskivor som jag sedan spacklat över. Tyvärr satte vi inte över skarvarna med remsor och det har nu börjat spricka. Det är nu ca 2-3 cm tjockt med bruk + spackel över gipsskivorna (krävdes för att få det jämnt med väggen). Min fråga är: Kan jag sätta remsor över sprickorna nu i efterhand och sedan spackla ett tunt lager över eller är det kört? Måste jag komma ner ända till gipsskivorna för att remsor ska funka?
Tack på förhand.
Mvh Geps
Har satt igen in dörr med gipsskivor som jag sedan spacklat över. Tyvärr satte vi inte över skarvarna med remsor och det har nu börjat spricka. Det är nu ca 2-3 cm tjockt med bruk + spackel över gipsskivorna (krävdes för att få det jämnt med väggen). Min fråga är: Kan jag sätta remsor över sprickorna nu i efterhand och sedan spackla ett tunt lager över eller är det kört? Måste jag komma ner ända till gipsskivorna för att remsor ska funka?
Tack på förhand.
Mvh Geps
Du kan sätta remsor i efterhand. Förslagsvis då självhäftande glasfiber för att kunna göra det så tunt som möjligt. Sen spacklar du över detta och drar ut. Du kommer ju få lägga ryggar 30-40 cm över varje remsa. Alternativet är ju att sätta microlit över hela ytan och måla om.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Varför använde du inte dubbla lager gips eller en OSB under eller, eller vad som helst. tanken är inte att spackla så tjockt med vanligt spackel, med cementbaserat spackel som gipsputs går det bra.
Edit :ah står bruk + spackel
Edit :ah står bruk + spackel
Gipsputs är ju dessutom inte cementbaserat? Oavsett så uppstår sprickor i skarvarna hur man än gör eftersom det är olika material. Därför använder man remsa eller liknande.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Självklart ska remsa användas, men att spackla så tjockt är inte okej menar jag. Men nu verkar det som om han använt bruk av annan typ så det är ju lugnt. Jag hade nog dock gjort det på annat vis. Jag gjorde samma sak i min lgh. Reglade med 45m regel i hålet och sedan OSB och gips på båda sidor och sedan remsa över skarven.
edit: Nej okej, men precis som cementbaserade är den okej att putsas tjockare än spackel samt ävengodkänd för kakel och klinker vilket vanligt spackel inte är. Men nu var det ju en ickefråga då han inte använt spackel
edit: Nej okej, men precis som cementbaserade är den okej att putsas tjockare än spackel samt ävengodkänd för kakel och klinker vilket vanligt spackel inte är. Men nu var det ju en ickefråga då han inte använt spackel
Redigerat: