Alltid ska det jävlas.

Skaffade en remskiva med klämbussning på 28mm åt min gamla motor av märket AEG (AM112 eller något) men det gick inte så bra.

En noggrannare mätning säger den är kanske 28,3mm eller så. Säljaren sade att de inte kan hjälpa, har ingenting i den storleken. Sade kanske det är tummått, enligt en konverter är det 1 7/64 delar (vilket vrickat system). Nån som vet om det finns något som passar till min motor eller om det finns andra utvägar?

Jag vet inte vad jag ska göra nu, vill ha min rikthyvel att funka, har nya stål och allt, det är bara motorfan som jävlas.

Ja det är ju en nödlösning om inget annat. Fast jag har ingen svarv....

Ingen i din närhet som har tillgång till en metallsvarv? Känns inte som att det borde vara ett stort problem att svarva bort 0,3mm?

Den gick sönder (bussningen) när jag försökte sätta på den. Men nä, jag känner ingen.

Edit: Lade ut en annons på lokala blocket motsvarigheten, har ju den gamla remskivan kvar (som ej har bussning och är 22mm), se om nån nappar...

Redigerat:
I
Menar du Taper-lock? Har aldrig hört talas om nåt så udda som 28,3. Men taper-lock ska finnas i tum också.
En lösning är att plocka kilen, starta motorn och håll till en fil, det är 1½ tiondel och det bör gå ganska kvickt så pass på så den inte blir för liten.
En brusten taper-lock går att använda så den är inte körd.
Ska den svarvas sätter du den i hjulet och så spänner man på detta, glöm inte att justera kilen också.

Redigerat av moderator:
I
DennisCA skrev:
Den gick sönder (bussningen) när jag försökte sätta på den. Men nä, jag känner ingen.

Edit: Lade ut en annons på lokala blocket motsvarigheten, har ju den gamla remskivan kvar (som ej har bussning och är 22mm), se om nån nappar...
Nu börjar jag undra vad det är du har?

Taper lock jo, även med det ordet jag känner den. Jag fick googla för att hitta ordet klämbussning, den finska säljaren jag talade med höll på med ordet "spännholk". Med kil menar du den fyrkantiga grejen som sticker ut från axeln, för den ser ut att vara permanent monterad.

ion skrev:
Nu börjar jag undra vad det är du har?
Köpte en gammal rikt och planhyvel för 100 euro:
15068873088_75cc91f01d_c.jpg

Motorn var inte i så bra skick:
15146232028_7fdc2a7691_c.jpg

Så jag köpte en "ny", hittade en gammal 3-fas AEG för 25 euro, hade funkat som pump i växthus och togs ur bruk 1980, men den funkar och lagren känns bra. Tänkte flytta remskivan men den passade inte så jag köpte en ny och det sket ju sig.

Motorns märke är "AEG Typ AM 112 MU2", jag har inte hittat något på den online som kunde ge mera info.

I
DennisCA skrev:
Taper lock jo, även med det ordet jag känner den. Jag fick googla för att hitta ordet klämbussning, den finska säljaren jag talade med höll på med ordet "spännholk". Med kil menar du den fyrkantiga grejen som sticker ut från axeln, för den ser ut att vara permanent monterad.
Ja, just den. Nej med all säkerhet går den att ta bort. Jag har aldrig sett en motoraxel med fast kil.
Men du skrev om 22mm,? vad är det som är 28,3mm?

Gamla motorns axel och remskivan till den var väl runt 22mm eller så, nu var det ett tag sen så jag borde kanske kolla igen vad innermåttet är på skivan ifall jag råddar, motorn har jag dock slängt.

Den nya motorns axel är en udda 28.3mm, det är så exakt jag kommer med skjutmåttet iaf.

I
Ok då börjar det klarna. Den gamla motorn hade axel 22mm och den nya 28,3mm.
Du skriver pumpmotor. Just de kan ha litet skumma axelmått om den varit hopbyggd, tror det beror på att man vill ha bättre tätning i packboxar mellan pump och motor.
Alternativet är att skaffa en motor med antingen 22 eller 28 mm axel. Men prova med filen först, går det så går det.
Hade dessa två motorer samma varvtal?

Jo nästan samma, väldigt liten skillnad på typ 20-30rpm.

I
Självklart kvarstår alternativet att svarva upp Taper-Locken som ett bra alternativ, kanske det bästa.

Jag tänkte att om det blir att svarva så kunde jag väl ta den gamla remskivan från 22 -> 28.3 istället och lämna tillbaka den nya remskivan så får jag väl tillbaka lite pengar, dom är inte så billiga remskivorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.