Jag fick en stor björk fälld på tomten. Den stod bara några meter från huset med grenar som tom växte in över taket. Två gubbar tog en hel dag på sig att ta ner, kvista av, kapa och köra riset genom fliskvarn och för det tog de 5000:-, vitt.. Tycks mig vara ett rövarpris du fått ts.
 
Cohiba skrev:
Jag fick en stor björk fälld på tomten. Den stod bara några meter från huset med grenar som tom växte in över taket. Två gubbar tog en hel dag på sig att ta ner, kvista av, kapa och köra riset genom fliskvarn och för det tog de 5000:-, vitt.. Tycks mig vara ett rövarpris du fått ts.
5000 ink moms? två gubbar en hel dag = 16 timmar?
250 kr / h + moms då.
Dom var kanske lite dåliga på att ta betalt...
 
Zixten skrev:
5000 ink moms? två gubbar en hel dag = 16 timmar?
250 kr / h + moms då.
Dom var kanske lite dåliga på att ta betalt...
Eller så tycker dom att 25 - 30 000 är en skälig månadslön... ;)
 
De måste ha annan tideräkning än vad vi tillämpar i Sverige om de skall få ihop 25-30 000kr/månad med 1000kr/dag. (250kr/h lär inte bli så mycket mer efter avgifter och omkostnader)
 
5000 står det, inte 1000. Jag missade dock att det var ink moms i min beräkning. Så 2000:-/dag och person får man räkna då. 25' ligger fortfarande inom den ramen med 40% för soc och övrigt.
 
thomasx skrev:
5000 står det, inte 1000. Jag missade dock att det var ink moms i min beräkning. Så 2000:-/dag och person får man räkna då. 25' ligger fortfarande inom den ramen med 40% för soc och övrigt.
Kan aldrig tänka mig att man kan ta ut 25 papp inom den ramen. du har icke debiterbar tid, maskiner, försäkringar, ademistrativa kostnader, bensin osv.

nä några 25 lär man inte komma upp till tror jag. det som spökar mest är nog den icke debiterbara tiden som främst kan uppstå vid otjänlig väderlek.
 
pappskallen skrev:
Kan aldrig tänka mig att man kan ta ut 25 papp inom den ramen. du har icke debiterbar tid, maskiner, försäkringar, ademistrativa kostnader, bensin osv.

nä några 25 lär man inte komma upp till tror jag. det som spökar mest är nog den icke debiterbara tiden som främst kan uppstå vid otjänlig väderlek.
Det är inte helt ovanligt med över 100% beläggning, och de 40% jag dragit av täcker det mesta av det du räknat upp. Vi kan heller knappast anta annat än att även den "icke debiterbara tiden" som inte finns vid fastkostnadsjobb eftersom ingen faktisk tid debiteras är inräknad i "det tog hela dagen" och "kostnad 5000:-".
Men gör gärna en egen kalkyl och visa istället för att bara klanka på min.

Sen är det ju så att "tid" är ingen faktisk kostnad för en egenföretagare eller fastpris kontra lön, då är det bara direkta utgifter som går bort resten kan bli lön.
 
Redigerat:
Detta är väl pudelns kärna att privatpersoner inte fattar skillnaden med debiterad timpenning och vad som går att ta ut i lön

Utav den tänkta bruttolönen så har du ca 45% i sociala avgifter (31,42% + tjänstepension mm)

Sen har man väl någon lokal at husera i,en bil,verktyg, maskiner
sen tillkommer ansvarsförsäkringar,stöldförsäkringar mm

telefon,internet abbonemang,annonsering mm
någon som fakturerar eller man själv kostar ice debiterbar tid
bokföring etc etc

så vid debiterad tid 250kr/h och 100% beläggning är väl mer troligt med en bruttolön på ca 15000kr
 
tomlan skrev:
Detta är väl pudelns kärna att privatpersoner inte fattar skillnaden med debiterad timpenning och vad som går att ta ut i lön

Utav den tänkta bruttolönen så har du ca 45% i sociala avgifter (31,42% + tjänstepension mm)

Sen har man väl någon lokal at husera i,en bil,verktyg, maskiner
sen tillkommer ansvarsförsäkringar,stöldförsäkringar mm

telefon,internet abbonemang,annonsering mm
någon som fakturerar eller man själv kostar ice debiterbar tid
bokföring etc etc

så vid debiterad tid 250kr/h och 100% beläggning är väl mer troligt med en bruttolön på ca 15000kr
Suck,
Fattar inte syftet med att idiotförklara 9.000.000 svenskar gång på gång här på forumet.
Låt oss slippa den debatten igen!
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Suck,
Fattar inte syftet med att idiotförklara 9.000.000 svenskar gång på gång här på forumet.
Låt oss slippa den debatten igen!
Tomlan har väl knappast idiotförklarat hela svenska folket, han påpekar ett problem som finns hos vissa bland det svenska folket. Det problemet handlar om kunskap om företagande och då speciellt i hantverksbranschen. Det är klart att när flertalet får höra att det kostar 500 kr timmen för att anlita en snickare tex så rynkar dom på näsan och jämför med sin egna timpenning.
 
tomlan skrev:
Detta är väl pudelns kärna att privatpersoner inte fattar skillnaden med debiterad timpenning och vad som går att ta ut i lön

Utav den tänkta bruttolönen så har du ca 45% i sociala avgifter (31,42% + tjänstepension mm)

Sen har man väl någon lokal at husera i,en bil,verktyg, maskiner
sen tillkommer ansvarsförsäkringar,stöldförsäkringar mm

telefon,internet abbonemang,annonsering mm
någon som fakturerar eller man själv kostar ice debiterbar tid
bokföring etc etc

så vid debiterad tid 250kr/h och 100% beläggning är väl mer troligt med en bruttolön på ca 15000kr
Om du har en rörelse där arbetskraften och dess kompetens är det centrala som hos en arborist, och bortemot 80-85% av din omsättning går bort i soc. administration m.m. och bara 15-20% återstår till att betala ut löner med, då skulle jag vilja påstå att den rörelsen inte är särskilt sund. Jag har då aldrig varit i närheten av så höga omkostnader.
 
Thomas Lundquist skrev:
T Det är klart att när flertalet får höra att det kostar 500 kr timmen för att anlita en snickare tex så rynkar dom på näsan och jämför med sin egna timpenning.
Med all rätt rynkar dom på näsan. Faktum är att det i sverige är dyrare att hyra in en hantverkare än en civilingenjör. Och då har civilingenjören varken en dålig lön eller arbetar i någon förlustverksamhet precis.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Med all rätt rynkar dom på näsan. Faktum är att det i sverige är dyrare att hyra in en hantverkare än en civilingenjör. Och då har civilingenjören varken en dålig lön eller arbetar i någon förlustverksamhet precis.
Vilka lägen är det billigare att hyra in en civilingenjör för en privatperson?

Sen har du farit iväg lite grann och kanske medvetet missuppfattat mitt inlägg.
Det jag försökte få fram att "svensson" ofta drar paralleller till 500:-/ tim. dom betalar en snickare och deras egna anställda timpenning, vilket är minst sagt fel.
 
Thomas Lundquist skrev:
Tomlan har väl knappast idiotförklarat hela svenska folket, han påpekar ett problem som finns hos vissa bland det svenska folket. Det problemet handlar om kunskap om företagande och då speciellt i hantverksbranschen. Det är klart att när flertalet får höra att det kostar 500 kr timmen för att anlita en snickare tex så rynkar dom på näsan och jämför med sin egna timpenning.
Inlägget riktade sig mot privatpersoner och eftersom det gäller samtliga, ev kungen undantagen, så var det ett angrepp mot alla.

Men det bästa just nu är att sluta tjabba om detta därför det bara kommer att leda till att tråden spårar ur och måste låsas.
 
Nimajneb skrev:
Men det bästa just nu är att sluta tjabba om detta därför det bara kommer att leda till att tråden spårar ur och måste låsas.
Va!!?? varför tror Du det? :rolleyes::rolleyes::p:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.