Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Men det bästa just nu är att sluta tjabba om detta därför det bara kommer att leda till att tråden spårar ur och måste låsas.
Det är klart att man kan lägga locket på, men det här är en av minorna som brukar brisera vid konflikter mellan hantverkare och konsument. Kan man ventilera frågor om hantverkares timpenning och lön samtidigt som dom/ vi får svara på dessa så är väl det naturligtvis mycket bättre.
 
Redigerat:
Hittade denna kalkylen...
https://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut/ditt-pris

Jag har fyllt i följande:
Enskild firma, 25% moms
Heltid 2000 h / år
2000 h i "direktproduktion" vilket jag tolkar som faktureringsbara timmar
månadslön på 22500kr

Detta ger en timkostnad på 197,24 kr per h

övriga kostnader i företaget 50 000 kr / år ( vilket jag egentligen tror är lågt räknat)
då lägger vi på 25 kr / h

vi läger en marginal / prispåslag på 4 % och vi är uppe i 231 kr / h + moms

Sen twistar vi till det lite...

man kan inte faktuera alla sina timmar, vi räknar med att man ägnar tre timmar i veckan åt annat det bli 1850 h i direktproduktion 212 kr / h
fortfarande 50 000 i övriga kostnader, men bara 1850 faktureringstimmar = 27 kr / h
vi läger en marginal / prispåslag på 4 % och vi är uppe i 249 kr / h + moms

Nu är vi uppe i gubbarnas timpeng ( de som tog 5000 för en hel dag)
Men om man funderar vidare så är det nog inte helt realistiskt att man på en 40 timmarsvecka kan fakturera 37 timmar och ägnar resten åt övrigt ( jag antar att en egenföretagre inte vill jobba mer än en vanlig anstäld...)

Med grund av denna uträkningen anser jag att gubbarna var lite dåliga på att ta betalt.
 
Hur mkt kostar en civilingenjör då att hyra privat? De jag varit i kontakt med som inte är anställda utan agerar konsult i egen regi har kostat 650-1100 kr (min kusin, en arbetskamrat och en vän). Då pratar vi förvisso en kanske högre utbildning men oftast lägre övriga omkostnader pga billigare utrustning, försäkringar.

Själv fakturerade jag 1690 kr/timme utan problem att få kalendern fullbokad och det är väl inte helt ovanligt med höga timpenningar bland akademiker i mina ögon (privatpraktiserande läkare, tandläkare mfl)

I övrigt så är jag inte hantverkare utan kan bara förstå prissättningen
 
Thomas Lundquist
kinglolle skrev:
Hur mkt kostar en civilingenjör då att hyra privat? De jag varit i kontakt med som inte är anställda utan agerar konsult i egen regi har kostat 650-1100 kr (min kusin, en arbetskamrat och en vän). Då pratar vi förvisso en kanske högre utbildning men oftast lägre övriga omkostnader pga billigare utrustning, försäkringar.

Själv fakturerade jag 1690 kr/timme utan problem att få kalendern fullbokad och det är väl inte helt ovanligt med höga timpenningar bland akademiker i mina ögon (privatpraktiserande läkare, tandläkare mfl)

I övrigt så är jag inte hantverkare utan kan bara förstå prissättningen
Ja, ska man anlita en civilingenjör så blir det väl på konsultbasis, dvs svindyrt.
Jag utgår ifrån att ditt prisförslag är inklusive moms då vi pratar om debitering gentemot privatperson.

Sen är naturligtvis en valp-civilingenjör mer utbildad jämfört med en valp som gick bygglinjen första dagen på jobbet. Men det finns mängder av civilingenjörer som stagnerat och insett att dom valde fel inriktning samtidigt som det finns bygglinjefolk som var skoltrötta och ville ha lite snabba cash men har utbildat sig inom sin inriktning under resan.
 
Thomas Lundquist skrev:
Det är klart att man kan lägga locket på, men det här är en av minorna som brukar brisera vid konflikter mellan hantverkare och konsument. Kan man ventilera frågor om hantverkares timpenning och lön samtidigt som dom/ vi får svara på dessa så är väl det naturligtvis mycket bättre.
Det handlar inte om att lägga locket på.

Det finns typ 736 trådar på forumet som behandlar exakt detta.
För den som är intresserad så funkar sökfunktionen utmärkt.
Skulle tro att efter tråd nr 3 i ämnet så hade alla argument ventilerats så det kommer naturligtvis inte tillkomma något nytt i denna tråd nr 737.
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Det handlar inte om att lägga locket på.

Det finns typ 736 trådar på forumet som behandlar exakt detta.
För den som är intresserad så funkar sökfunktionen utmärkt.
Skulle tro att efter tråd nr 3 i ämnet så hade alla argument ventilerats så det kommer naturligtvis inte tillkomma något nytt i denna tråd nr 737.
Du har tvärfel, det finns frågor och det finns svar. Det är knappast något moment 22 i det här fallet.
Ställ frågorna bara och sluta älta gamla uddlösa trådar, så kommer svaren.
 
Nimajneb skrev:
Det handlar inte om att lägga locket på.

Det finns typ 736 trådar på forumet som behandlar exakt detta.
För den som är intresserad så funkar sökfunktionen utmärkt.
Skulle tro att efter tråd nr 3 i ämnet så hade alla argument ventilerats så det kommer naturligtvis inte tillkomma något nytt i denna tråd nr 737.
Fast om det här är tråd 736 i ämnet, så kanske det inte är behovet av att få fram något nytt som är det väsentliga, utan att det finns ett behov av att lufta ämnet. För det är ju ändå så, att en majoritet av alla trådar här är mer resultatet av socialt umgänge, glädje över sitt projekt eller en ventil för uttryck av frustration än att just bara få fram något nytt. Å då kan det väl få vara så. Å vips kanske det har kommit fram något nytt här med :)
Gillar man inte tråden är det ju bara att avbryta prenumerationen ;)

Mitt inlägg om 25' i månaden brutto ut på 2000:- om dan in var kanske något tillspetsat, men det, dom "berörda gubbarna" som tog 5000:- för en dag och inlägget med kalkylen från verksamhet.se ger ändå en indikation och en liten tankeställare när det kommer en gubbe och vill ha 4-10' för en förmiddags arbete.
 
thomasx skrev:
Fast om det här är tråd 736 i ämnet, så kanske det inte är behovet av att få fram något nytt som är det väsentliga, utan att det finns ett behov av att lufta ämnet. För det är ju ändå så, att en majoritet av alla trådar här är mer resultatet av socialt umgänge, glädje över sitt projekt eller en ventil för uttryck av frustration än att just bara få fram något nytt. Å då kan det väl få vara så. Å vips kanske det har kommit fram något nytt här med :)
Gillar man inte tråden är det ju bara att avbryta prenumerationen ;)

Mitt inlägg om 25' i månaden brutto ut på 2000:- om dan in var kanske något tillspetsat, men det, dom "berörda gubbarna" som tog 5000:- för en dag och inlägget med kalkylen från verksamhet.se ger ändå en indikation och en liten tankeställare när det kommer en gubbe och vill ha 4-10' för en förmiddags arbete.
Tråden började hel ok, men som väntat så började det gamla vanliga med kostnadskalkyler på vad något bör kosta om om om.
Man tar betalt vad som marknaden är beredd att betala, oavsett om det är 1000kr/dag eller 25000/dag.
 
Nimajneb skrev:
Man tar betalt vad som marknaden är beredd att betala, oavsett om det är 1000kr/dag eller 25000/dag.
De som kör med VBP ja, men det gör inte alla, och en del begär mycket mer än så, som han som begärde 10', det var "marknaden" inte beredd att betala, men han tyckte tydligen ändå att hans tid var värd så mycket, eller så missbedömde han "marknaden". En leverantör som verkar på en marknad där kunden ofta inte är så kunnig eller vet värdet på en tjänst eller vara kan ju ibland förfalla åt att försöka ta saftiga överpriser.
 
Redigerat:
En marknad fungerar inte om kunden saknar information om prisnivåer och detta är ju speciellt vanligt vid lite udda uppdrag typ träfällning.
Här fungerar en tråd som denna som ett utmärkt sätt bättra på marnadsinformationen vilket den även gjorde genom att få lite prisuppgifter om vad andra betalt.
Men som jag skrev tidigare, tråden ballade ur när moms, o kontorsarbete mm började poppa upp.
 
Mikael_L
kinglolle skrev:
Hur mkt kostar en civilingenjör då att hyra privat?
Ja hur mycket dom kostar att hyra privat ... :)

Men ett av världens större företag, även verksamt i Sverige har faktiskt helt enkelt bestämt vad konsultarvodet är, dom frågar alltså inte vad företaget vill ha, utan dom berättar vad dom ger.
Och en civilingenjörs-konsult får max 690:-/timme.
"Take it or leave it" :) Det finns hela tiden andra firmor som vill få in en fot.
Och dom har alltid gott om inhyrd personal, många sitter där och jobbar i åratal i sträck.
 
Det är sant Mikael att företag kan bestämma vad de erbjuder men är ändå tveksam till om det sätter hela standarden. Jag har som sagt 3 av mina släktingar/vänner som jobbar som egen. De har 650-1100 + moms och 2 av dem jobbar just som konsult åt ett svenskt bolag som finns jorden runt så det finns andra prissättningar också.

På samma sätt vet jag försäkringsbolag som betalar enhetspris för sina hantverkare 265 kr + moms oavsett yrkesgrupp och geografisk placering - ser dock inte detta som något tvärsnitt för timpenning på hantverkare

Mina 1690 var ink moms ja
 
Mikael_L
Deras trångsynta ersättningspolitik är ju rätt tokig på flera vis. För det betyder ibland att den som vore absolut bäst lämpad, trots ett högre pris, inte kommer på fråga. Istället hamnar en som inte har en aning om det hela på platsen och allt tar dubbelt så lång tid.
Men dom kör i alla fall det racet.
Det kan ju ge lite balans i en sådan här tråd att peka på att även konsulter i många fall inte tar in högre timpenningar än de lite mer välbetalda hantverkarna.
Vi ska inte dra alltför stora växlar på detta, i vilket fall. Det är många saker som skiljer, så det går inte att jämföra rätt av, på något vis.

Men ibland får jag känslan att många som skriver här tror att alla som kallar sig konsult direkt kan debitera flera tusen kr i timmen, men så är det absolut inte.
 
Nimajneb skrev:
En marknad fungerar inte om kunden saknar information om prisnivåer och detta är ju speciellt vanligt vid lite udda uppdrag typ träfällning.
Här fungerar en tråd som denna som ett utmärkt sätt bättra på marnadsinformationen vilket den även gjorde genom att få lite prisuppgifter om vad andra betalt.
Men som jag skrev tidigare, tråden ballade ur när moms, o kontorsarbete mm började poppa upp.
Hajar inte riktigt vad du lipar för, här startas en tråd om arvodens nivå rent kostnadsmässigt och du förvånas över att det blir en diskussion om vad en företagare har för kostnader när han tar betalt?? allvarligt, vad hade du förväntat dig? dessutom är det väl bara bra att någon tar bladet från munnen och försöker förklara VARFÖR det kostar som det gör, ser inte riktigt "balla ur" i det om jag ska vara ärlig

Men om vi säger så här: efter att ha läst dom FEM senaste inläggen från dig i den här tråden så har vi fattat poängen, vi vet vad du tycker, så då kan väl alla andra få fortsätta debattera och diskutera, detta i en tråd som dessutom håller en riktigt god ton i mitt tycke:)
 
pappskallen skrev:
dessutom är det väl bara bra att någon tar bladet från munnen och försöker förklara VARFÖR det kostar som det gör, ser inte riktigt "balla ur" i det om jag ska vara ärlig
Nimajnebs poäng är väl att detta har gjorts återkommande av minst 20 hantverkare förut bara det senaste året och att inga nya uppgifter förs fram i den här tråden, en åsikt jag för övrigt håller med om. :rolleyes:

Men så länge tonen är anständig kommer naturligtvis även denna tråd att hållas öppen eftersom ämnet uppenbarligen är av stort intresse för tillräckligt många ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.