timmelstad skrev:
Synd att det är så stort, annars hade det ju bara varit att invänta höststormen.
Någon sådan höststorm hoppas jag vi slipper.
 
thomasx skrev:
Det är möjligt att jag skulle kunna göra det själv, men helt säker är jag inte förrän efteråt. Dessutom måste det ställas i relation till kostnaden att göra det själv.

Trädet på bilden kan visst falla på det gula, saker kan gå snett på fler sätt än man först kan tro, men även om det inte skulle kunna det skulle just det inte hjälpa mig, dessutom finns det fler lämpligare metoder att styra fallet. Men, det här trädet är inte "bara att såga ner" för en amatör även om det är det för ett proffs. Det är det som är skillnaden på en amatör och ett proffs, och det är därför det får kosta lite. Men nånstans får det ju finnas lite rim och reson också ;)

Trädet väger uppskattningsvis runt 10 ton, bara så ni vet vad vi pratar om ;)
Oj. Ca 30 cm i dia har vi fixat på detta sättet. Men inga 10 tonare...
 
10ton wow

Det bör väl ge en stam på över 1m om det är 15m högt.
Tillåt mig tvivla att man fäller det på 5min.
Jag förstår TS som vill ha lite hjälp här.
 
b8q skrev:
Jag lyckades köra på en spik och fick punktering. Jag monterade loss däcket och tog det till bilverkstaden som pluggade det, vilket tog mindre än 5 minuter. 350 kr för detta, vilket ger åtminstone 4200 kr per timme (inkl. moms). Inte lika högt pris som din trädfällare, men å andra sidan ingick inga hembesök heller...
Hade samma tanke förra veckan då det hände mig.:@
5min jobb plus att han monterade på hjulet kostade 200kr och det tyckte jag var hutlöst dyrt men tydligen finns det dom som vill ha även mer.
 
Har frågat någon annan?
Jag har fällt några träd vid lite olika tillfällen och aldrig betalt mer än 1000kr/träd och då hade han skylift....
 
Tog ner några träd på tomten innan vi började bygga... Jag körde upp med lastmaskinen och tryckte skopan mot trädet i den riktningen man ville ha det, medans min medhjälpare gjorde fällsnitt åt rätt håll... Sen var det bara trycka :D
 
carlbanan skrev:
Tog ner några träd på tomten innan vi började bygga... Jag körde upp med lastmaskinen och tryckte skopan mot trädet i den riktningen man ville ha det, medans min medhjälpare gjorde fällsnitt åt rätt håll... Sen var det bara trycka :D
Tittar du förbi en sväng imorrn med din lastmaskin e du snäller? ;)
 
Hade det vart inom ett par km så hade jag gärna gjort det.... Längre än så blir jobbigt när den gör 25-30 i nedförsbacke :D
 
Hade en till som tittade förbi, han skulle ha 10', då ingick flisning av riset, ingen bortforsling. Att köra riset på tippen är ju det lilla, det betalar jag inte 6 papp för ;)

Letar vidare.
 
Drog ut en visdomstand hos jourtandläkare under en helg. Tog max 15 minuter och kostade 12-1500 om jag inte minns fel. Matchar väl din trädfällare :)
 
BiFuel skrev:
Drog ut en visdomstand hos jourtandläkare under en helg. Tog max 15 minuter och kostade 12-1500 om jag inte minns fel. Matchar väl din trädfällare :)
Ja, i praktiken gör det nog det. Fast med skillnaden att fällarn vare sig jobbar jourtid eller helg ;)
 
Intresant detta, man blir lite nyfiken.
Hur står trädet? Finns det risk att det går ner på hus luftledning eller något annat som kan ta skada?
Hur stort är trädet i brösthöjd? Diameter el. omkrets. Kan du uppskatta höjen?
Har du bild på trädet?
 
Zixten skrev:
Intresant detta, man blir lite nyfiken.
Hur står trädet? Finns det risk att det går ner på hus luftledning eller något annat som kan ta skada?
Hur stort är trädet i brösthöjd? Diameter el. omkrets. Kan du uppskatta höjen?
Har du bild på trädet?
Det finns hus inom "räckvidden", men ingen av de som tittat på det har bedömt det som någon risk, det är en "enkel" / "normal" fällning.
 
thomasx skrev:
Det finns hus inom "räckvidden", men ingen av de som tittat på det har bedömt det som någon risk, det är en "enkel" / "normal" fällning.
Hur menar dom fälla då? Klättra? eller bara fälla det?
 
Bara fälla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.