Helt plötsligt är argumenten för höga arvoden risken att gå i konkurs, lönegaranti etc.

Så, ni som använder dessa risker som argument, hur många mer kronor i timmen tycker ni att en snickare som är egenföretagare ska ha för att han inte har någon lönegaranti?

Om man belånar sitt hus för att starta sitt företag, så har man rent teoretisk kapitalet som behövs, men det är bundet i huset. Ett alternativ är att byta boende, ett annat att belåna huset. Många anställda har inte möjlighet att belåna huset för dom bor i lägenhet eller huset är redan belånat. Oavsett om man drar igång en egen firma eller ett AB kan man belåna huset. MEN inte fasiken lånar en snickare som ska starta eget upp flera mille, så dom där kommentarerna om livslånga skulder och hej och hå klagosång är bara löjligt. Kom med lite hard facts istället i så fall. Visa vad ni anser det kostar och vad det gör på timpengen istället för att bara sitta och hitta på diverse argument mer eller mindra ryckta ur luften.
 
A
thomasx skrev:
Helt plötsligt är argumenten för höga arvoden risken att gå i konkurs, lönegaranti etc.

Så, ni som använder dessa risker som argument, hur många mer kronor i timmen tycker ni att en snickare som är egenföretagare ska ha för att han inte har någon lönegaranti?

Om man belånar sitt hus för att starta sitt företag, så har man rent teoretisk kapitalet som behövs, men det är bundet i huset. Ett alternativ är att byta boende, ett annat att belåna huset. Många anställda har inte möjlighet att belåna huset för dom bor i lägenhet eller huset är redan belånat. Oavsett om man drar igång en egen firma eller ett AB kan man belåna huset. MEN inte fasiken lånar en snickare som ska starta eget upp flera mille, så dom där kommentarerna om livslånga skulder och hej och hå klagosång är bara löjligt. Kom med lite hard facts istället i så fall. Visa vad ni anser det kostar och vad det gör på timpengen istället för att bara sitta och hitta på diverse argument mer eller mindra ryckta ur luften.
Men vad tycker du då, ska en snickare som är egenföretagare ha mer lön än en snickare som är anställd?
 
Mikael_L skrev:
Jojo, du kan väl registrera ett eget litet AB och prova sen och gå in på banken och låna några hundratusen utan att behöva gå i personlig borgen, eller ställa annan säkerhet, typ din fastighet.

Lycka till, banken har varit med om mer grejer än du. :)
Att starta AB idag kostar 50 000:-, det kan man nog ta ett blancolån till om det skulle vara så utan att riskera hus och hem.
Sen finns det faktiskt andra bolagsformer än så, Handelsbolag kräver ingen egen insatt kapital t.ex. men det var länge sen jag läste företagsekonomi så jag är lite ute på hal is men känner att det målas lite mycket fan på väggen med riskerna att ha egen firma.

Men visst, skulle jag starta eget så nog tusan skulle jag se till att jag hade mer i lön än när jag jobbade idag, det är väl en del av drömmen när man startar eget, dels det och sen friheten men jag tror inte att det är det de flesta reagerar på när det kommer till timpenningar till snickare utan det är oskäliga påslag på material och reseersättningar och dyl som sticker mest i ögonen på folk eller väldigt höga offerter med fasta priser som man räknar om blir timlön på 700-1000 kr. Ja helt enkelt när folk (i detta fallet hantverkare) utnyttjar annat folk p.g.a. att de är okunnigare inom ett område.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Helt plötsligt är argumenten för höga arvoden risken att gå i konkurs, lönegaranti etc.

Så, ni som använder dessa risker som argument, hur många mer kronor i timmen tycker ni att en snickare som är egenföretagare ska ha för att han inte har någon lönegaranti?

Om man belånar sitt hus för att starta sitt företag, så har man rent teoretisk kapitalet som behövs, men det är bundet i huset. Ett alternativ är att byta boende, ett annat att belåna huset. Många anställda har inte möjlighet att belåna huset för dom bor i lägenhet eller huset är redan belånat. Oavsett om man drar igång en egen firma eller ett AB kan man belåna huset. MEN inte fasiken lånar en snickare som ska starta eget upp flera mille, så dom där kommentarerna om livslånga skulder och hej och hå klagosång är bara löjligt. Kom med lite hard facts istället i så fall. Visa vad ni anser det kostar och vad det gör på timpengen istället för att bara sitta och hitta på diverse argument mer eller mindra ryckta ur luften.
Problemet i ditt fall när vi kommer med "hard facts" så tror du inte på uppgifterna från verkligheten då dina teoretiska uppgifter har en annan kurva
Man kan även sniffa ett uns av avund. Varför startar du inte ett företag som har "vipsmodellen" som grund?
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Så, ni som använder dessa risker som argument, hur många mer kronor i timmen tycker ni att en snickare som är egenföretagare ska ha för att han inte har någon lönegaranti?
Jag tycker något runt 30-80:- / timme extra kan jag anse som en lämplig nivå, för det extra engagemang man ger och risktagande man får som egenföretagare.
I alla fall skulle jag lägga det i min egen kalkyl ifall det var jag.
 
Lite av poängen med att starta eget är väl i många fall att tjäna mer än som vanlig anställd. Sen om man lyckas är väl en annan sak och där ligger väl risken man tar. Man kan knappast ta mer betalt per timme än andra företag med motiveringen att jag vill tjäna mer då jag inte är anställd eftersom de flesta kunder troligen inte köper det argumentet. Men för de flesta som säljer sin tid så är debiteringsgraden helt avgörande för hur mycket man i slutänden drar in per månad. Har man tillräckligt med kunder och dessutom kan planera sin tid för att undvika odebiterad tid så kan man troligen hålla en konkurenskraftig timdebitering och samtidigt tjäna bra.

Att räkna baklänges när man startar företag och utgå från att man vill ha x kronor i månaden är väl rent hopplöst eftersom det i sin tur beror på hur skicklig man är (vilken timlön man kan ta ut), hur mycket kunder man har eller tror man kan få och hur bra man är på att planera sin tid etc. Visst ska man göra en kalkyl och en analys av marknaden innan man startar eget men i slutänden så hänger lönen/vinsten ihop med sålda timmar. Så det är väl rätt svårt att resonera kring att man ska ha högre lön som egenföretagare eftersom det hänger på hur skicklig man är på att driva företaget. Men är man duktig så ska man knappast skämmas för att man tjänar riktigt brad^_^b
 
A
thomasx skrev:
Så, ni som använder dessa risker som argument, hur många mer kronor i timmen tycker ni att en snickare som är egenföretagare ska ha för att han inte har någon lönegaranti?
Hur många mer kronor i timmen tycker *du* att en snickare som är egenföretagare ska ha för att han inte har någon lönegaranti?
 
Mikael_L
Att göra kalkyler på omkostnader och beläggningsgrader och därigenom räkna ut en timpenning är väl en rätt akademisk övning så länge efterfrågan på hantverkartjänsten är större än tillgången.
Det är ju inte direkt så att någon hantverkare i Sverige idag måste sälja ut sig för precis över självkostnadspris. :)
 
Även om förutsättningarna på marknaden är bra så gäller det fortfarande att nå ut till kunderna och kunna planera sin ekonomi och sin tid så jag skulle vilja påstå att man ska ha en hyfsad självbild när det gäller de faktorer man ska klara av som egenföretagare innan man går vidare från kalkyl till verklighet för att lyckas och också tjäna bra med pengar utan att jobba ihjäl sig, vilket knappast är målet med att starta eget.
 
bra-byggare skrev:
Hur många mer kronor i timmen tycker *du* att en snickare som är egenföretagare ska ha för att han inte har någon lönegaranti?
Jag tycker att hela diskussionen med att koppla timarvode till lönegaranti är störtlöjlig. Lönegarantin är en tillfällig ersättning till anställda vid bolag i konkurs eller under rekonstruktion, det ska man inte glömma, ej heller att den är maximerad till knappt 150 000.

Någon tyckte att man skulle lägga på upp till 80:-/h som kompensation för detta. Det innebär att kunderna ska betala en full lönegaranti per år åt entreprenören!!! Tänker entreprenören gå omkull en gång om året och då utnyttja "full lönegaranti" varje gång? Knappast! Det här visar än en gång hur totalt galet många resonerar om vad som är rimligt timarvode och hur mycket olika saker ska påverka arvodet.

Jag är egenföretagare, den andel av mitt timarvode som utgörs av kompensation för avsaknad av lönegaranti är 0, 0%, 0kr nada zilch ingenting. Det är också så mycket jag tycker att den ska påverka direkt. Det är en risk, visst, det är en risk som jag uppväger med att köpa en trisslott i veckan. Jag bedömer risken att "gå miste om lönegaranti" som ungefär lika stor som att vinna storslam på lotto, så var den saken ur världen.... ;)
För den som envisas så faller detta in i dom 5 riskprocenten som finns med i kalkylerna vi gjort.
 
Thomas Lundquist skrev:
Problemet i ditt fall när vi kommer med "hard facts" så tror du inte på uppgifterna från verkligheten då dina teoretiska uppgifter har en annan kurva
Man kan även sniffa ett uns av avund. Varför startar du inte ett företag som har "vipsmodellen" som grund?
Vilka uppgifter har jag inte trott på?

Att anse att något är befängt är inte samma sak som att inte tro på. Jag vet att många tar ut höga arvoden, och denna tråden visar att det finna massvis med "ursäkter" för detta. Jag tvivlar inte en sekund på att det är så det går till. Men därmed anser jag inte nödvändigtvis att det måste vara så, eller att det är rätt, eller till och med fel. Diskussionen handlar om vilka kostnader som ligger bakom arvoden och hur billigt det kan bli. Det hävdades att 250:-/ var en omöjlighet, men tråden har visat att det är det inte alls. Med ett löneuttag på svensk snickarmedellön och god hushållning med ekonomin är det möjligt. Billigt, javisst, men likafullt möjligt, det har visats både av de som i praktiken tog det arvodet och av diskussionen i tråden.

Avund? Oh-nej, det behövs inte.
Är det den nivån på argumentationen du sjunkit till nu, istället för hard facts börjar vi angripa personen? Du får gärna peka ut vad i mina inlägg som visar avund!
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Jag är egenföretagare, den andel av mitt timarvode som utgörs av kompensation för avsaknad av lönegaranti är 0, 0%, 0kr nada zilch ingenting. Det är också så mycket jag tycker att den ska påverka direkt.
Vad har du för timdebitering då?
 
A
Nu känns det som att vi är tillbaka ungefär där vi var för ca 100 inlägg sedan så jag väljer helt enkelt att citera mig själv:

bra-byggare skrev:
Om man bortser från de riktigt låga timpenningarna så är det ganska ointressant för kunden vilka kostnader företagaren har. Kunden ska snarare ställa sig själv frågor som "tycker jag det är värt priset", "vilka alternativ har jag" istället för att fundera på vilken bil hantverkaren har och vad han kan tänkas ta ut i lön från sitt företag.
och

bra-byggare skrev:
Jag tycker dessa beräkningar om timpenning, lön, m.m. som ofta görs i de här trådarna har en tendens att bli en smula akademiska.

Sist men absolut inte minst så är ett företag aldrig det andra likt. Det uppdrag den ene företagaren inte kan få lönsamhet i lyckas den andre kanske tjäna stora pengar på. Mycket beror på det enskilda företagets unika förutsättningar, t.ex. vad personalen kostar, vilka verktyg som finns tillgängliga, vilka kontakter man har, vilka synergieffekter man lyckas få till, timing, fingertoppskänslan för kundens behov, säljskickliget, ledig kapacitet, snabbhet, utsikter för tilläggsjobb, rabatter, leverantörer, ekonomiskt sinne, kunskap om skatteregler, den egna revisorns skicklighet, riskbenägenhet, osv, osv.
 
Redigerat av moderator:
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Jag är egenföretagare, den andel av mitt timarvode som utgörs av kompensation för avsaknad av lönegaranti är 0, 0%, 0kr nada zilch ingenting. Det är också så mycket jag tycker att den ska påverka direkt.
Jag också väldigt intresserad vad du debiterar i timmen.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Det hävdades att 250:-/ var en omöjlighet, men tråden har visat att det är det inte alls. Med ett löneuttag på svensk snickarmedellön och god hushållning med ekonomin är det möjligt. Billigt, javisst, men likafullt möjligt, det har visats både av de som i praktiken tog det arvodet och av diskussionen i tråden.
Du kan lägga ner snacket att det går att bedriva seriös byggverksamhet och debitera 250:-/tim. för det går inte och har knappast visats sig i tråden heller.
Vilka är "de" som i praktiken fakturerat 250:-/ tim. ?

Ska du fortsätta kommentera timdebitering för egen hantverkare får du lägga på en hundring minst för att dina inlägg ska behandlas seriöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.