thomasx skrev:
Det är stor skillnad på sunt och seriöst. Ingen av de stora i hemelektronikbranschen tjänar pengar på sin verksamhet idag. Men det beror inte på att alla är oseriösa....
OT, men bara för sakens skull.

El-Giganten går med vinst trots att de (ofta) håller de lägsta priserna av dessa kedjor.
 
timmelstad skrev:
OT, men bara för sakens skull.

El-Giganten går med vinst trots att de (ofta) håller de lägsta priserna av dessa kedjor.
Dom rapporterade runt 250 miljoner back för 2010. Deras grossistverksamhet gjorde dock ungefär samma plusresultat. Från grossistledet säljer dom dock till fler än sitt detaljhandelsbolag. En av deras representanter sa i somras att dom inte gick plus och att konkurrensen hårdnat ytterliggare.
 
Redigerat:
Mikael_L
thomasx, du har fortfarande inte svarat på vad timpenning du tar.

Och jag är ju egentligen inte intresserad av det, utan mest på hur du motiverar din egen timpenning, vilka faktorer du räknar med.
För du har ju ganska tydliga åsikter i denna tråd, så det måste ju vara något du har funderat igenom rejält. Så därför skulle det varit kul att fått höra just ditt eget resonemang runt detta, när det gäller dig själv.

Jag kan teoretisera om hur jag själv skulle göra, men jag är ju långt ifrån en sann verklighet i detta så jag vet inte vad det är värt.
Men i huvuddragen tycker jag att det ska löna sig att driva eget och att man är värd en del extra som ersättning för risktagande och försämringar i samhällets skyddsnät. Detta har jag redan klarlagt.

Sen skulle jag helst se att huvudsakligen ta in pengarna som just timpenning, inte att smyga in en massa andra ersättningar för att smyga upp timpenningen. Detta skulle annars kännas ohederligt.

Annars skulle jag kanske ta samma timpenning som är praxis i branschen, även om jag inte behövde. Man är ju sig själv närmast. :)
Även om jag hade god kostnadstäckning så skulle jag fortfarande försöka vara snål i utgiftsprofilen. Sämre tider kan ju komma, och bygga upp kapital inför ev sämre tider är ju inte heller dumt.
Så att t.ex. låta firman äga bilen, och ha den bortåt 10 år istället för att leasa bil och byta var tredje år är säkert något jag skulle tänka mig. De 100-200 tusen kronorna jag sparar kan jag sen antingen ta själv eller låta kunderna komma tillgodo ...

Men jag har inga jättedjupa funderingar över detta, då jag inte har för avsikt att starta eget någon fler gång i mitt liv.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Det är stor skillnad på sunt och seriöst. Ingen av de stora i hemelektronikbranschen tjänar pengar på sin verksamhet idag. Men det beror inte på att alla är oseriösa....
Men det hindrar inte att jag tycker att det är oseriöst att driva ett företag medvetet med förlust, och att jag inte tycker att det är en sund konkurrens dom utför heller.

Tycker du har fått svar nog på frågan och du frågade mig vad jag tyckte om media markt och el-giganten och min kritik riktar sig framförallt mot media markt.
 
Thomas Lundquist skrev:
Men det hindrar inte att jag tycker att det är oseriöst att driva ett företag medvetet med förlust, och att jag inte tycker att det är en sund konkurrens dom utför heller.

Tycker du har fått svar nog på frågan och du frågade mig vad jag tyckte om media markt och el-giganten och min kritik riktar sig framförallt mot media markt.
Visst, jag tycker också det är osunt, och jag förstod att du tycker det är oseröst. Skillnaden mellan dig och mig ligger i att jag inte tycker att det är oseriöst om man befinner sig på en marknad och pga ökad konkurresns tvingas sänka priserna till en osund nivå för att överleva. Det var bara det jag ville förtydliga.
 
Mikael_L skrev:
thomasx, du har fortfarande inte svarat på vad timpenning du tar.

Och jag är ju egentligen inte intresserad av det, utan mest på hur du motiverar din egen timpenning, vilka faktorer du räknar med.
Mitt arvode varierar med uppdragen och baseras dels på vad jag ebjuder, dels på hur uppdragsavtalet ser ut och dels på vad uppdragen kräver av mig.

Man kan säga att om jag vore arborist och skulle fälla ett träd rakt ner i backen med hjälp av en motorsåg, skulle mitt arvode utgå från just det, och bli ganska lågt. Men om jobbet innebar att jag också skulle klättra upp i trädet med klätterutrustning och ta ner det bit för bit för att därefter tillverka något av delar av trädet och flisa resten och sen köra bort det med lastbil, skulle arvodet bli högre. Den som bara vill ha ett träd fällt ska ju inte behöva betala för att det står en lastbil och en flis på min gårdsplan.
 
thomasx: vad är din lägsta timtaxa i kr som du har fakturerat i år?
 
nino skrev:
thomasx: vad är din lägsta timtaxa i kr som du har fakturerat i år?
Nino, du verkar inte ha deltagit i diskussionen, du har ingen aning om inom vilken bransch jag verkar eller vad jag gör och trots att jag beskrivit hur jag sätter min taxa vill du ändå veta vilken lägsta taxa jag debiterat i år, varför vill du veta det och vad skulle det tillföra diskussionen? När du förklarat det ska jag gladeligen berätta min i år lägst debiterade taxa.
 
Nino, glöm inte svara i denna tråden också nu när du är inne på forumet igen ;)

Vad jag förstått av våra diskussioner i andra trådar, så är du själv hantverkare. Så berätta gärna vilka taxor du själv tagit under året och hur du resonerat kring arvodet om kostnader, lön osv i ditt fall.
 
jag har läst tråden till och från men inte kommenterat (tror jag)
hoppas jag inte bryter mot några forumregler nu
jag tar 340/h , inga fakturaavg eller extra kostnade för att det är ROT jobb och 4:-/ km i milersättning om jag åker längre än ca 1,5-2mil och ingen timkostnad på bilen
jag har räknat med att jag klarar mig på dom här summorna, jag vill ha en normal lön och jag har ingen som helst önskan att jobba 50-80h / veckan även om jag tjänar mer då....

Nej jag vet inte vad du jobbar med, ska läsa hela tråden någon gång och se om det står...
Strunt i mig svara Mikael istället då som också frågar vad du debiterar..
varför är det så hemligt vad du tar i timmen?
 
nino skrev:
jag har läst tråden till och från men inte kommenterat (tror jag)
hoppas jag inte bryter mot några forumregler nu
jag tar 340/h , inga fakturaavg eller extra kostnade för att det är ROT jobb och 4:-/ km i milersättning om jag åker längre än ca 1,5-2mil och ingen timkostnad på bilen
jag har räknat med att jag klarar mig på dom här summorna, jag vill ha en normal lön och jag har ingen som helst önskan att jobba 50-80h / veckan även om jag tjänar mer då....

Nej jag vet inte vad du jobbar med, ska läsa hela tråden någon gång och se om det står...
Strunt i mig svara Mikael istället då som också frågar vad du debiterar..
varför är det så hemligt vad du tar i timmen?
Troligtvis för att han är i en bransch som knappt har några omkostnader alls (it el. liknande) på samma sätt som hantverkare med dyra maskiner bil och annat man måste ha för att kunna utföra sitt arbete men ändå ligger han troligtvis på det dubbla eller liknande... ;)

Själv hymlar inte jag med min timdeb. och jag tar 395:- på löpande jobb och 50:- milen vilket jag anser att jag behöver för att kunna hålla mig uppdaterad vad gäller kurser, maskiner och verktyg samt vettig bil för att kunna utföra proffsiga arbeten och hitintills har ingen klagat utan faktiskt oftast reagerat på att jag är billig, så man undrar ju då vad andra debiterar... :rolleyes:
 
Thomas Lundquist
Jag tar 400:- / tim.
 
Redigerat:
Men refererade du inte tidigare till någon Jens Hoffman som hävdade att man måste ta minst 375/tim + moms + ersättning för bil för att gå runt med ett seriöst företag och hans rekommendation till dig var att sluta jobba mot privatpersoner?

Jag antar att du av andra skäl än lönen gillar att vara egenföretagare, men är hans råd verkligen representativt för alla hantverkare och är privatpersoner så illa i alla lägen? Min svärfar som numera är pensionerad snickare sa att det bästa som fanns var att jobba med "egnahem" som han kallde det för man fick personlig kontakt, uppskattning och det var roligare än att jobba med storbyggen.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Men refererade du inte tidigare till någon Jens Hoffman som hävdade att man måste ta minst 375/tim + moms + ersättning för bil för att gå runt med ett seriöst företag och hans rekommendation till dig var att sluta jobba mot privatpersoner?

Jag antar att du av andra skäl än lönen gillar att vara egenföretagare, men är hans råd verkligen representativt för alla hantverkare och är privatpersoner så illa i alla lägen? Min svärfar som numera är pensionerad snickare sa att det bästa som fanns var att jobba med "egnahem" som han kallde det för man fick personlig kontakt, uppskattning och det var roligare än att jobba med storbyggen.
Jag håller med Jens Hoffmans på alla punkter i hans uttalande.

Det du antar har du helt rätt i. Jag är fullt medveten om vad Jens talar om, samtidigt som jag tycker din svärfars ord väger tungt och kunde varit mina egna . Därför är jag heller inte rik :)
 
Mikael_L
Men vänta nu ...

Är det inte så att som UE gentemot stora firmor på storbyggen så får den enskilda hantverkaren sämre timpenning men bättre beläggningsgrad än jämfört med arbete mot privatpersoner som ger högre timpenning men ofta lägre beläggningsgrad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.