Mikael_L
Resten av det jag skrev och som du bemötte är ju inte lika svart-vitt, dvs lite svårare för mig att bemöta på något enkelt sätt.

Både den anställde och egenföretagaren kan ju lägga undan för tider som komma skall.
Men skillnaden är i alla fall att den anställde direkt har lönegarantier och a-kassa, vilken egenföretagaren inte har, resp har i vissa fall och först efter karenstid.

Förövrigt är det inte alltid företagarens fel att verksamheten inte klarar sig. Eller tja, på något vis är det väl alltid det. Skulle han struntat i att starta skulle det ju inte blivit något företag som gick omkull heller. :)
 
Mikael_L
OBS.
Det här är inte någon snyftsång över egenföretagandet.
Dom som driver sin firma gör det för att dom vill det. Dom har liksom vi andra ett fritt val. Det finns säkert en och annan som drar igång en firma för att sen efter bara något år ångrar sig och lägger ner, så det passar väl inte alla.
Men dom som hållt på i åratal vet precis vad dom gör.

Men trots allt unnar jag dessa personer en lite högre lön än om dom vore anställda, av de skäl jag nämnt.

Jag ville egentligen inte dra igång någon debatt om detta, utan mest vädra min åsikt om det skäliga i lite högre lön än avtalsmässigt lägsta, som jag ser det alltså...
 
A
thomasx skrev:
Vilket struntprat

"Som egenföretagare så har man tappat mycket av samhällets skyddsnät."

Man har exakt samma skyddsnät, och som egenföretagare har man dessutom fler möjligheter att ge sig själv bättre skyddsnät eftersom man själv bestämmer vilka förmåner sitt eget företag skall ge en själv. Det kan inte en anställd göra.
.
Visst kan man det, men man måste få pengarna från kunderna för att göra det. Och då är det väl inte så konstigt att företagaren vill ha så mycket betalt som möjligt. Det vill även en anställd ha.

thomasx skrev:
Vilket struntprat
"Större privatekonomiskt risk"

Inte alls, vilken risk är det, att köra företaget i botten? En egenföretagare har större möjligheter att påverka sin arbetssituation än en anställd, som rätt som det är får sparken.
Det är naturligtvis väldigt individuellt beroende på situation och företag. Jag vet dock flera egenföretagare i min bekantskapskrets som belåtat huset privat för att kunna starta sina företag och/eller går i borgen för företagets lån. Det är en privatekonomiskt risk, och risk ska man ha extra betalt för enligt alla ekonomiska teorier.

Den anställde belånar inte sitt hus för att arbetsgivaren ska kunna köpa nya maskiner till företaget han jobbar på, vilket är ganska självklart. Den anställde tar ingen större risk ifall företaget blir utan jobb, han kanske blir av med jobbet, men det är också allt. Han lägger nycklarna till firmabilen och hammaren på bordet och går därifrån. Företagaren står med privatekonomiskt risk. För undvikande av missförstånd upprepar jag att den ekonomiska risken naturligtvis är väldigt individuellt för olika företag, vissa tar ingen eller liten privatekonomisk risk, andra tar mycket större.
 
Thomas Lundquist
Att vara företagare är en livsstil skulle jag vilja påstå. Man "driver" företaget varenda vakna minut. Att vara företagare är också valfritt och kan nästan jämföras med hästägare (tittar just nu på v-75), majoriteten sliter hårt för att få mat på bordet men med nöje och en liten klick är stormrika.
Att tro att man med ett "vips" har dubbel inkomst är naturligtvis ren okunskap, likaså att påstå att en företagare har samma skyddsnät som en anställd.
Det märkliga är att inte fler startar eget när man har denna kunskap om "vipsmodellen".
 
thomasx skrev:
Det finns hus inom "räckvidden", men ingen av de som tittat på det har bedömt det som någon risk, det är en "enkel" / "normal" fällning.
Känner du ingen skogshuggare i närheten. De fäller åt dig för ett par hundra skulle jag tro. En duktig skogshuggare fäller riktigt stora träd som lutar åt "fel" håll med hjälp av kilar och brytjärn. Inte fasen ska du betala flera tusen för att ta ner några träd....
För 4000:- kan du ju få en skördare som går i trädgården några timmar :)
 
Redigerat:
timmelstad skrev:
Jag förstår inte riktigt det ständiga stigmatiserandet om att ingen "seriös" gör si eller så. Det är det största skitsnack jag hört. Det sker överallt efter förmåga och möjlighet. Sen om det är att ta med sig kontorsmateriel hem, eller kross från butiken/lagret eller köra med firmabilen på helgen, eller vad det nu kan tänkas vara. Allt sånt sker överallt. Att sitta och porträttera sig som helt laglydig i alla avseenden är bara löjligt. Må så vara att det inte är satt i system men alla gör nåt nån gång då och då. Sluta upp och framställa det som att fuffens bara sker inom vissa områden.

Inom vissa områden är möjligheterna större, det är enda skillnaden.
Vet inte riktigt varför du citerade mig då jag håller med dig till fullo:S

Vad jag menade var att man inte ska RÄKNA IN DET när man diskuterar budget för en firma/företag, därav ordet seriöst i texten. Det var alltså inte tal om att någon var oseriös i sitt yrkesutövare/företagande

att det sedan förekommer är jag givetvis fullt medveten om:blushing:
 
Kan inte låta bli ang extra avgiften för bil. Kan man beställa en hantverkare utan bil?
Det kanske går, men jag har svårt att tänka mig det ;)
Personligen så uppskattar jag ett fastställt timpris och raka puckar utan konstiga tillägg. Hellre då att timpriset är lite högre än att det tillkommer "småposter"...


För att försöka få tillbaka tråden till trädfällning och vad det kostar (ok, det är inte heller riktigt vad tråden handlade om från början..)
Jag lät en egenföretagare med försäkring fälla tiotalet träd hos mig för ett par år sedan.
ALLA träd var så de skulle kunna ramla på huset eller garaget.

Han tog en hundring per träd, förutom en ek som kronan sträckte in en bra bit över garaget. För det trädet tog han en femhundring eftersom han var tvungen att klättra upp i det.
Han fällde enbart, allt annat gjorde jag.

Totalt tog det knappt två timmar för honom :x
Inga andra avgifter.

Behöver jag tillägga att jag var jättenöjd trots att hans timpris blev över 500kr d^_^b
 
Thomas Lundquist
Angående fällning av träd på tomter förstår man att det är en mycket högre taxa än till skogs.
 
pappskallen skrev:
Vet inte riktigt varför du citerade mig då jag håller med dig till fullo:S

Vad jag menade var att man inte ska RÄKNA IN DET när man diskuterar budget för en firma/företag, därav ordet seriöst i texten. Det var alltså inte tal om att någon var oseriös i sitt yrkesutövare/företagande

att det sedan förekommer är jag givetvis fullt medveten om:blushing:
Jag citerade dig av den enkla anledningen att du var den sista som skrivit nåt om det i tråden bara :)
 
A
thomasx skrev:
Ja, om man målar f-n på väggen kan man motivera vilka arvoden som helst. En modern bil som servas regelbundet står inte många timmar på verkstaden för oväntade haverier under sina första 10 år. Synd att du inte riktigt läser vad jag skriver, servicekostnad är inräknad och jag skrev i klartext att egen utförd service inte kan förväntas, det är rätt självklart.
Det handlar inte ett dugg om att måla f-n på väggen, det handlar egentligen om ekonomisk rationalitet. Det handlar om frågan om det kostar mer att ha en gammal billig bil som orsakar odebiterbar tid som överstiger kostnaden att ha en nyare dyrare bil som inte orsakar odebiterbar tid. Var och en gör sin riskbedömning och fattar sedan sitt beslut.
 
A
thomasx skrev:
Självklart kan man jämföra en egenföretagare med en anställd rent lönemässigt.
Ja, det kan man. Ska en snickare som är egenföretagare ha mer lön än en snickare som är anställd, vad anser du?
 
Thomas Lundquist
Jag är rätt övertygad om att det finns andra knutar som är viktigare att lösa än hantverkarens fuskande med firmabil.


Typ hur vi får bort klåparna i branschen.
Hur ska vi se till att konsumenter anlitar seriösa hantverkare?
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Det är väldigt få förunnat att ha tillräckligt med eget kapital för att investera till det som ett företag kostar att dra igång.
Om företaget konkar sitter du med skulderna i hela livet eller åtminstone i en 8-20 år typ, innan skuldsanering kan ha gjort sitt.


Eller så pyntar du av skulderna på något vis.
Eller så hade du tillräckligt med eget kapital, som gick förlorat.

Inget av dessa scenarion drabbas du av som anställd. Du kan t.o.m få åtnjuta statlig lönegaranti istället.
Det där måste jag protestera emot lite, jag är inte särskild kunnig på företagsformer men att du själv blir skuldsatt som egenföretagare vid konkurs gäller väl bara när man har ett företag som enskild firma, då får man nästan skylla sig själv lite grann om man inte läser på om bättre företagsformer som finns.
 
Mikael_L
Bezt skrev:
Det där måste jag protestera emot lite, jag är inte särskild kunnig på företagsformer men att du själv blir skuldsatt som egenföretagare vid konkurs gäller väl bara när man har ett företag som enskild firma, då får man nästan skylla sig själv lite grann om man inte läser på om bättre företagsformer som finns.
Jojo, du kan väl registrera ett eget litet AB och prova sen och gå in på banken och låna några hundratusen utan att behöva gå i personlig borgen, eller ställa annan säkerhet, typ din fastighet.

Lycka till, banken har varit med om mer grejer än du. :)
 
Thomas Lundquist
Bezt skrev:
Det där måste jag protestera emot lite, jag är inte särskild kunnig på företagsformer men att du själv blir skuldsatt som egenföretagare vid konkurs gäller väl bara när man har ett företag som enskild firma, då får man nästan skylla sig själv lite grann om man inte läser på om bättre företagsformer som finns.
Men som anställd får du lönegaranti vid konkurs men som företagare står du i skuld som Göran Persson sa en gång i tiden. Skatteskulder trollar du inte bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.