thomasx skrev:
Bilmekaniker 21000
Polis 25000
Brandman 22000
Glasmästare 23000
Möbelsnickare 21500
Frisör 18500

och sist men naturligtvis inte minst Snickare 23500

är några medellöner i sverige idag.

Så varför i herrans namn ni räknar på 30000 förstår jag inte, inte heller varför man måste välja det dyraste sättet att "äga" fordonet på. Men jag antar att det är för att kunna motivera höga arvoden.....
Kanske därför att man inte kan jämföra en egenföretagare till 100% med en anställd. :rolleyes:

Man jobbar oftast betydligt mer än en anställds 40tim / vecka...
Vem tror du skulle vilja driva eget med betydligt mer arbete och ansvar om h*n tjänade som en anställd... :x
 
A
Det är å ena sidan ganska ointressant ur kundens perspektiv om den som kommer är anställd eller egenföretagare och vilken lön h*n har.

Å andra sidan, även om det inte är företagsledaren själv som råkar vara den som är hemma hos en och snickrar utan en anställd så är det kunderna som kollektiv som i slutändan måste betala för företagsledarens lön i alla fall så det påverkar tveklöst timpenningen.
 
Thomas Lundquist skrev:
Det bästa vore väl om vissa klev ur offerrollen och höll sig någorlunda innanför ramarna alternativt klev av debatten..
Detta är det tredje inlägget där Thomas "bemöter" ett inlägg jag gjort tidigare genom att gå till direkt personangrepp, men nogsamt undvika att diskutera själva frågan. (Ja, han skriver "vissa", men det var ihop med ett citat av mitt inlägg, så det kan inte tolkas på något annat sätt än att det syftar på mig.) Som jag sagt tidigare, på ett sätt är det bra. I och med detta så är jag nu fullständigt förvissad om att jag med mitt inlägg träffade mitt i prick och tog upp något som Thomas absolut inte vill ska diskuteras vidare.

Men det hjälper ju inte övriga läsare. Det är knappast någon som orkar spåra inläggen bakåt och utröna vad det egentligen handlar om. Den sortens inlägg, där man i stället för att tala om hur vad man anser, direkt går till personangrepp, är en styggelse. De trasar sönder debatten och förstör forumet. Jag tycker att moderatorerna borde agera snabbare. Inlägg som enbart är personangrepp och inte tillför någonting borde rensas ut omgående.

Eller?
 
Thomas Lundquist
andersmc skrev:
Detta är det tredje inlägget där Thomas "bemöter" ett inlägg jag gjort tidigare genom att gå till direkt personangrepp, men nogsamt undvika att diskutera själva frågan. (Ja, han skriver "vissa", men det var ihop med ett citat av mitt inlägg, så det kan inte tolkas på något annat sätt än att det syftar på mig.) Som jag sagt tidigare, på ett sätt är det bra. I och med detta så är jag nu fullständigt förvissad om att jag med mitt inlägg träffade mitt i prick och tog upp något som Thomas absolut inte vill ska diskuteras vidare.

Men det hjälper ju inte övriga läsare. Det är knappast någon som orkar spåra inläggen bakåt och utröna vad det egentligen handlar om. Den sortens inlägg, där man i stället för att tala om hur vad man anser, direkt går till personangrepp, är en styggelse. De trasar sönder debatten och förstör forumet. Jag tycker att moderatorerna borde agera snabbare. Inlägg som enbart är personangrepp och inte tillför någonting borde rensas ut omgående.

Eller?
Det är fritt fram för dig att diskutera dina påståenden om hur hantverkare fuskar med att åka den komfortvänliga arbetsbilen på sin fritid. Jag har sagt hur jag gör och kan inte tillföra mer angående denna ömma tå som du kallar det, dvs att du anklagar mig för fusk.

Sen om den diskussionen hjälper till att redovisa en hantverkares timdebiteringen eller bygger på ett förakt kan man också diskutera om man vill.
 
Mikael_L
Jag tror att det är i princip ogörligt att moderatorerna ska kunna plöja genom alla trådar för att hitta de lite mer subtilt dåliga inläggen. Någon gång kan dom säkert ramla på sådana inlägg, men i de flesta fall tror jag "övervakningen" i bästa fall handlar om lite övergripande spanande efter grova övertramp.

Sånt här som Thomas och du har sysslat med är nog svårt att upptäcka om man verkligen inte följer tråden ordentligt.

Jag tror att "rapportera inlägget"-knappen är det rätta ifall man känner sig påhoppad eller ser det hända.
 
Nimajneb skrev:
Därför finns det vissa som kalla det seriöst att jobba halvtid, tjäna som man jobbade heltid och spika på sitt eget hus under fritiden o låta kunderna betala för detta.

Vissa kallar detta för seriösa hantverkare eftersom dom tar en timpenning över 500kr.
Var det inte du som tyckte att det var just detta som INTE skulle diskuteras i denna tråd?? Nu gör du det själv iallafall.

Nåväl, Jag känner en hel del egna företagare och inga av dom har någon vidare tid att spika på sina egna hus, knappast några fem veckors semester heller..... Ska jag vara ärlig så känner jag inga alls som jobbar under 2000h exkl. semester överhuvudtaget.


Vill gärna säga några ord om att använda firmabilen privat....
Att blanda in olagliga saker som detta (svartjobb, köpa privata saker via firman, byta tjänster osv.) känns inte särskilt relevant i fallet då det knappast seriöst kan räknas in för den som gör en budget på vad det kostar att bedriva en egen rörelse.
 
andersmc skrev:
Jag tycker att moderatorerna borde agera snabbare. Inlägg som enbart är personangrepp och inte tillför någonting borde rensas ut omgående.

Eller?
Instämmer till 100%.
 
bra-byggare skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att ju äldre bil desto större risk för problem och därmed risk för mer odebiterbar tid. Det måste vägas in. Man får ockå väga in hur man tror kunderna reagerar om man inte kan göra jobb klart i tid för att man blivit stående på vägen med trasig bil och bilen är uppenbart gammal och sliten.

Göra servicen själv kostar också odebiterbar tid. Om verkstaden t.ex. tar 5000kr för en service/reparation så är det naturligtvis bättre att göra jobbet själv jämfört med att vara ute och snickra för 4000kr, men kan man debitera mer än 5000kr under den tiden ska man låta verkstaden fixa bilen och vara ute och debitera istället.

Nu finns det många som både är ute och debiterar och sen fixar bilen på kvällen/helgen, och därmed "jobbar extra" och det behöver inte självklart komma kunden tillgodo med ett lägre timpris för att företagaren har lägre bilkostnader. Företagaren vill ju också ha betalt för att han jobbar extra på sin fritid som bilmekaniker på samma sätt som man som anställd inte får lägre lön av sin arbetsgivare för att man servar sin privatbil själv.
Ja, om man målar f-n på väggen kan man motivera vilka arvoden som helst. En modern bil som servas regelbundet står inte många timmar på verkstaden för oväntade haverier under sina första 10 år. Synd att du inte riktigt läser vad jag skriver, servicekostnad är inräknad och jag skrev i klartext att egen utförd service inte kan förväntas, det är rätt självklart.
 
pappskallen skrev:
Var det inte du som tyckte att det var just detta som INTE skulle diskuteras i denna tråd?? Nu gör du det själv iallafall.

Nåväl, Jag känner en hel del egna företagare och inga av dom har någon vidare tid att spika på sina egna hus, knappast några fem veckors semester heller..... Ska jag vara ärlig så känner jag inga alls som jobbar under 2000h exkl. semester överhuvudtaget.


Vill gärna säga några ord om att använda firmabilen privat....
Att blanda in olagliga saker som detta (svartjobb, köpa privata saker via firman, byta tjänster osv.) känns inte särskilt relevant i fallet då det knappast seriöst kan räknas in för den som gör en budget på vad det kostar att bedriva en egen rörelse.
Jag förstår inte riktigt det ständiga stigmatiserandet om att ingen "seriös" gör si eller så. Det är det största skitsnack jag hört. Det sker överallt efter förmåga och möjlighet. Sen om det är att ta med sig kontorsmateriel hem, eller kross från butiken/lagret eller köra med firmabilen på helgen, eller vad det nu kan tänkas vara. Allt sånt sker överallt. Att sitta och porträttera sig som helt laglydig i alla avseenden är bara löjligt. Må så vara att det inte är satt i system men alla gör nåt nån gång då och då. Sluta upp och framställa det som att fuffens bara sker inom vissa områden.

Inom vissa områden är möjligheterna större, det är enda skillnaden.
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Kanske därför att man inte kan jämföra en egenföretagare till 100% med en anställd. :rolleyes:

Man jobbar oftast betydligt mer än en anställds 40tim / vecka...
Vem tror du skulle vilja driva eget med betydligt mer arbete och ansvar om h*n tjänade som en anställd... :x
Jag håller med.

Som egenföretagare så har man tappat mycket av samhällets skyddsnät.
Man tar en mycket större privatekonomisk risk.
Man jobbar ofta mer än heltid.
Man bör stoppa lite pengar i madrassen att ha vid sämre tider, eller som ekonomisk hjälp vid kontrollerad företagsnedläggning.

Egnaföretagare är värda några tusingar mer i månaden än lön som anställd med motsvarande arbetsuppgifter.
Tycker jag.
 
Självklart kan man jämföra en egenföretagare med en anställd rent lönemässigt.
Det som det heller inte pratas något om är att dom allra flesta jobben till privata kunder är på fast-pris, vilket skapar möjligheter för entreprenören som en anställd inte har. Genom att vara effektiv och göra ett bra jobb kan man spara en timme här eller där, denna kan debiteras på ett annat jobb där man är istället den timmen och vips har man dubbel inkomst, så kan en anställd inte göra. Eller så tar man ledigt en timme och njuter av livet. Så kan en anställd inte göra. Det finns för och nackdelar med det mesta. Att det skulle vara så många nackdelar med att vara egen entreprenör att det motiverar en löneökning på 30% är ju rent nonsens.

Mycket av det administrativa är utlagt på "entreprenad" i kalkylen, därtill kommer 5% odebiterat vilket är en halv dag i veckan, vissa veckor kan det säkert bli mer, andra mindre.
Här inte heller inräknat den risk-tid och extra vinst som läggs på på fast-pris jobben.

Jag tvivlar inte på att många egenföretagare jobbar mer än 40h i veckan, jag tvivlar inte heller på att många av dom debiterar mer än 40h i veckan.

Det pekas vädligt gärna på alla möjliga nackdelar och diverse extrakostnader som kan dyka upp, men fördelarna med att vara egenföretagare är det ingen som vill värdera. Man kan planera sin semester som man vill, lediga dagar. Jag är övertygad om att snickare inte köper hammare privat till hushållet, det går ju bra att låna. Anställda tar sin privata bil till och från jobbet varje dag, etc, etc.

Det har vid flera tillfällen jämförts entreprenörer med mycket långsökta kategorier "arbetare" nu senast proffsidrottsmän och börs-VD'ar. Den dagen jag ser en entreprenör prestera i motsvarande grad som en proffsidrottsman eller börs-VD, så lovar jag att betala 50%+ på arvodet. Ha-ha-ha-ha. Ni får nog tänka efter lite hur en proffsidrottsman "arbetar", liksom en börs-vd. 168h i veckan, mina vänner, lika mycket som dom flesta gör på en månad.
 
Mikael_L skrev:
Jag håller med.

Som egenföretagare så har man tappat mycket av samhällets skyddsnät.
Man tar en mycket större privatekonomisk risk.
Man jobbar ofta mer än heltid.
Man bör stoppa lite pengar i madrassen att ha vid sämre tider, eller som ekonomisk hjälp vid kontrollerad företagsnedläggning.

Egnaföretagare är värda några tusingar mer i månaden än lön som anställd med motsvarande arbetsuppgifter.
Tycker jag.
Vilket struntprat

"Som egenföretagare så har man tappat mycket av samhällets skyddsnät."

Man har exakt samma skyddsnät, och som egenföretagare har man dessutom fler möjligheter att ge sig själv bättre skyddsnät eftersom man själv bestämmer vilka förmåner sitt eget företag skall ge en själv. Det kan inte en anställd göra.

"Större privatekonomiskt risk"

Inte alls, vilken risk är det, att köra företaget i botten? En egenföretagare har större möjligheter att påverka sin arbetssituation än en anställd, som rätt som det är får sparken.

"Man jobbar ofta mer än heltid"

Och man får fler debiterbara timmar. Anställda jobbar också ofta mer än heltid, många av dom får ingen extra lön alls för det, särskilt civilingejörer som vi jämförde med tidigare i tråden.

"Man bör stoppa lite pengar i madrassen att ha vid sämre tider, eller som ekonomisk hjälp vid kontrollerad företagsnedläggning."

Precis likadant som en anställd. Skillnaden är att den anställde inte kan påverka sin egen situation på samma vis, inte får lika mycket förvarning och inte i lika god tid och dessutom inte har några som helst tillgångar som kan realiseras vid en företagsnedläggning. Det är alltså mycket större risk som anställd. Påstå inte att ett företag skulle löpa större risk att läggas ned än ett annat, bara för att det råkar vara "ditt" eget. Det säger i så fall mer om "dig" själv än om företag i allmänhet.

Nej, det där tycker jag var rent struntprat. Det är lätt att bara se sig själv med sina egna ögon och att gräset är grönare på andra sidan, men nån måtta får det väl ändå vara.
 
Mikael_L
Tja ...

Det är inte alls säkert att jag skulle byta en anställning mot att vara egen i samma gebit för 30% mer i lön.
Ja, det är ju inte säkert att jag skulle tveka heller. I slutänden skulle många fler faktorer vägas in, typ hur mycket jag trivs just nu, hur säker affärsverksamheten verkar, vilka andra fördelar jag tror mig kunna räkna, typ välja uppdrag och så.

Sen är ju alla olika intresserade av driva eget, en del gör det utan tanken på några extra pengar, utan har helt andra drivkrafter.

Men väldigt objektivt så avstår ju de som driver eget från en del saker, vilket jag inte ser som något fel att kompensera med t.ex. lön.
I slutändan är det inte detta lilla extra löneuttag på 5-30% som gör en hantverkare jättedyr. Utan mer som redan nämnts , vilken beläggningsgrad det kan bli på arbetstimmarna.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
"Som egenföretagare så har man tappat mycket av samhällets skyddsnät."

Man har exakt samma skyddsnät, och som egenföretagare har man dessutom fler möjligheter att ge sig själv bättre skyddsnät eftersom man själv bestämmer vilka förmåner sitt eget företag skall ge en själv. Det kan inte en anställd göra.
Nej.
Men man köpa sig mer skyddsnät, det kan alla göra. Men det kostar ... pengar ... vettu.

edit:
Och tror du mig inte kan du kolla t.ex. karensdagsreglerna och arbetslöshetsersättningsreglerna för egenföretagare.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
"Större privatekonomiskt risk"

Inte alls, vilken risk är det, att köra företaget i botten? En egenföretagare har större möjligheter att påverka sin arbetssituation än en anställd, som rätt som det är får sparken.
Det är väldigt få förunnat att ha tillräckligt med eget kapital för att investera till det som ett företag kostar att dra igång.
Om företaget konkar sitter du med skulderna i hela livet eller åtminstone i en 8-20 år typ, innan skuldsanering kan ha gjort sitt.


Eller så pyntar du av skulderna på något vis.
Eller så hade du tillräckligt med eget kapital, som gick förlorat.

Inget av dessa scenarion drabbas du av som anställd. Du kan t.o.m få åtnjuta statlig lönegaranti istället.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.