I takt med att hösten blir allt mer påfallande och temperaturen sjunker tänkte jag passa på att fråga om rekommendationer av smidiga varma skyddshandskar.
Har kikat runt lite men ändå inte hittat några riktigt bra handskar som både är smidiga och varma. Bl.a. kör jag med ett par från Guide http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28199 som funkar riktigt bra smidighetsmässigt, men ger mig ändå frusna fingrar inom en väl kort tid.
Någon som har några handskar att rekommendera? Vill ju göra utesäsongen så lång som möjligt...
/Henrik
Har kikat runt lite men ändå inte hittat några riktigt bra handskar som både är smidiga och varma. Bl.a. kör jag med ett par från Guide http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28199 som funkar riktigt bra smidighetsmässigt, men ger mig ändå frusna fingrar inom en väl kort tid.
Någon som har några handskar att rekommendera? Vill ju göra utesäsongen så lång som möjligt...
/Henrik
Tegera Pro vinterhandskar, helt klart bäst av allt !
Det finns en hel del olika modeller, från smidiga lättfodrade montagehandskar till värstingen med neopren, handledsmudd och fleecefoder.
Ganska dyra att köpa, men alla handskar i Pro serien både sommar och vinter går att tvätta i 40grader, så de går att använda tills de är helt utnötta.
Jag använder endast dessa handskar på jobbet och hemma.
www.ejendals.se
Mvh Tobbe
Det finns en hel del olika modeller, från smidiga lättfodrade montagehandskar till värstingen med neopren, handledsmudd och fleecefoder.
Ganska dyra att köpa, men alla handskar i Pro serien både sommar och vinter går att tvätta i 40grader, så de går att använda tills de är helt utnötta.
Jag använder endast dessa handskar på jobbet och hemma.
www.ejendals.se
Mvh Tobbe
Guidehandsken du länkat till ovan blir ju blöt rätt snabbt. Det finns bättre saker.
Sommartid använder jag Guide 5030 som allroundhanske och något som ser ut som en ofodrad variant av Guide 98 vid grövre arbete (typ lyfta sten...)
På vintern använder jag Guides 5050W. Den funkar ju inget vidare som montagehandske förstås men det gör ju inga vintervantar. Det som är bra med hansken är att man inte blir blöt. Man kan vrida flera centiliter ur handsken utan att ha varit blöt om händerna (och därmed kall). Funkar också utmärkt som skidhandskar.... Slitstyrkan verkar vara bra också jag har haft mina i ett par år.
http://www.skydda.se/
Sommartid använder jag Guide 5030 som allroundhanske och något som ser ut som en ofodrad variant av Guide 98 vid grövre arbete (typ lyfta sten...)
På vintern använder jag Guides 5050W. Den funkar ju inget vidare som montagehandske förstås men det gör ju inga vintervantar. Det som är bra med hansken är att man inte blir blöt. Man kan vrida flera centiliter ur handsken utan att ha varit blöt om händerna (och därmed kall). Funkar också utmärkt som skidhandskar.... Slitstyrkan verkar vara bra också jag har haft mina i ett par år.
http://www.skydda.se/
Nu har jag kommit över följande handskar (Tegera Pro 9045 - se bild) på ett ganska ovanligt sätt. Jag vann nämligen över tidigare bordshockeyvärldsmästaren i en bordshockeymatch i en monter på tekniska mässan härom dagen! Dock med rejält försprång i målprotokollet.P-plats skrev:
När jag läste om dessa handskar ser jag att de är av nåt TechPore-material istället för Macrothanen som t.ex. 9232 har. Priset verkar vara ungefär det dubbla för 9045rna jämfört med 9232rna.
Har ni koll på vad som kan skilja? Hur är smidigheten i jämförelse?
Svarar på min egen fråga ifall någon skulle vara aningen nyfiken på svaret. Har nämligen kommit över handskarna som Kemi nämner också. Det jag kan konstatera är att de båda är väldigt fina handskar men har fördelar på olika områden. 9045-orna känns varmare men samtidigt osmidigare. Har nog dessa hellre när jag skottar snö än när jag spikar spik < 3". 9232-orna är även dem varma. Blev tvungen att byta i helgen när det var 5 grader för att jag blev för varm om händerna. Trots värmen är de väldigt smidiga och även om man helst spikar pappspik helt utan handskar (eller med pistol) så skulle dessa kunna fungera till detta också om kylan kräver det.
Om jag skulle köpt bara ett av paren hade det blivit 9232-orna. Dessa är smidiga och ändå varma och sköna och kändes mer high tech. Samtidigt som jag också kan rekommendera 9045-orna känns dessa ändå mer som "vilka skidhandskar som helst". Priset skvallrar dock om att high tech-faktorn troligen är ännu större i 9045-orna och deras dunliknande isoleringsmaterial.
Tack för tipsen av kanonhandskarna!
/Henrik
Om jag skulle köpt bara ett av paren hade det blivit 9232-orna. Dessa är smidiga och ändå varma och sköna och kändes mer high tech. Samtidigt som jag också kan rekommendera 9045-orna känns dessa ändå mer som "vilka skidhandskar som helst". Priset skvallrar dock om att high tech-faktorn troligen är ännu större i 9045-orna och deras dunliknande isoleringsmaterial.
Tack för tipsen av kanonhandskarna!
/Henrik
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rekommenderade placering och djup på vägghängda skåp ovanför matplats, och ovanför toastol?
Inredning -
El-golvvärme lägsta rekommenderade golvtemp
El -
Rekommenderade företag för kamininstallation i Storstockholm ?
Ved, Pellets, Flis -
Fastighetstvättstuga - rekommenderade vitvaror
Vitvaror -
Söker rekommenderade firmor för arbete med krypgrund och Nivell.
Grund & Markarbeten