Grön Bosch PSR 14,4 Li2 ligger väl på drygt 14-1500:- hos stormarknader och andra verktygshandlare?
Grannen har en sån och är nöjd. Skruvar medelmycket.
Far min, har också samma maskin, fast med ett batteri och är också nöjd.
Makita 10,8v trillar in under din gräns också... Men kanske inte lika mycket maskin.
Vet ingen som har denna, men enligt min verktygshandlare skulle den vara bra...
Fler förslag, någon?
Lika nyfiken själv, då min Makita (NiMh) står med ena foten i graven...
mvh
//Daniel
Grannen har en sån och är nöjd. Skruvar medelmycket.
Far min, har också samma maskin, fast med ett batteri och är också nöjd.
Makita 10,8v trillar in under din gräns också... Men kanske inte lika mycket maskin.
Vet ingen som har denna, men enligt min verktygshandlare skulle den vara bra...
Fler förslag, någon?
Lika nyfiken själv, då min Makita (NiMh) står med ena foten i graven...
mvh
//Daniel
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Bosch GSR 10,8v.
¨Ta en tit på Dewalt 743 en 12v men en liten och kraftig maskin. Levereras med 2,6 A batteri, ligger väl inom din prisram. Köpte själv en på Tradera för 1300:-. Ha en växellåda av metall. Är dock ingen litium men Dewalt har även en 14,4V som borde ligga runt 2000:-
ta en koll på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=425789 royobis tror att en 18v har 39 Nm och det är inte dåligt för en dragare under 2K
coop har börjat sälja dom här och det är ju bra för det finns massa andra maskiner med
coop har börjat sälja dom här och det är ju bra för det finns massa andra maskiner med
Räkna också in mig i skaran av nöjda PSR 14 Li2-ägare.DeEss skrev:
Fast jag har bara ett batteri ... Och laddaren tar drygt 3 timmar på sig.
Men fördelen är å andra sidan att den är alltid redo för användning, även om den legat i byrålådan i tre månader. Hitachin är alltid (själv)urladdad när man behöver den.
Kommer du använda dragaren typ varje vecka, så är självurladdningen hos NiMH inget problem, och du kan gärna titta efter sådana maskiner. T.ex. blå Bosch GSR12 får man ofta för under 2000:-
Men är du en glesanvändare så tycker jag verkligen du ska överväga Li-ION. T.ex. Hitachi DS14DFL brukar då och då vara på kampanj för under 2000:-
En maskin som inte är långt ifrån riktig proffsklass.
http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=14405&Hkat=
Några förslag.
1. Makita BHP452 i Aluväska med ett batteri och laddare £147 ~1750kr
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Cordless Combi 18v Makita&product=103418
2. Makita LCT204 2st 10.8V maskiner med två batterier och laddare £137 ~1640kr
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Cordless Drill / Drivers 10.8V&product=94367
Mest prisvärt är punkt 1 med två batterier för £200 men den överskrider budget samtidigt skulle det vara en riktigt bra start för sen kan man fylla på med de bodys man kan tänkas behöva från samma märke och just 18V serien är den som har flest maskiner att välja på i världen idag. Tyvärr är BDF452 i kit är dyrare, den är lite smidigare än BHP452 pga att den är något kortare (har ej slagfunktion).
Angående punkt två så kan man tipsa om att handla lösmaskiner från Power tools pro. £35 för slagskruvdragare body, £48 för skruvdragare med borrchuck body.
Detta finns även skrivet om i UK tråden.
/Mattias
1. Makita BHP452 i Aluväska med ett batteri och laddare £147 ~1750kr
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Cordless Combi 18v Makita&product=103418
2. Makita LCT204 2st 10.8V maskiner med två batterier och laddare £137 ~1640kr
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Cordless Drill / Drivers 10.8V&product=94367
Mest prisvärt är punkt 1 med två batterier för £200 men den överskrider budget samtidigt skulle det vara en riktigt bra start för sen kan man fylla på med de bodys man kan tänkas behöva från samma märke och just 18V serien är den som har flest maskiner att välja på i världen idag. Tyvärr är BDF452 i kit är dyrare, den är lite smidigare än BHP452 pga att den är något kortare (har ej slagfunktion).
Angående punkt två så kan man tipsa om att handla lösmaskiner från Power tools pro. £35 för slagskruvdragare body, £48 för skruvdragare med borrchuck body.
Detta finns även skrivet om i UK tråden.
/Mattias
Jag börjar undra om detta med självurladdande NiMH batterier är en myt från praktiskt perspektiv.
Ja det är säkert så att ett NiMH batteri tappar några procent av sin laddning över tiden (4-6månader) men har det någon praktisk betydelse om man har snabbladdare (30min) och flera batterier. Jag har ALDRIG hamnat i den situationen att jag stått utan batterikraft.
Så min teori är att tillverkarna försöker skrämma oss för att uppgradera våra väl fungerande maskiner så att vi ska köpa nytt.
Så jag tycker att en GSR12 NiMH med 2 batterier o en snabbladdare är bättre än PSR Li alla dagar i veckan.
Ja det är säkert så att ett NiMH batteri tappar några procent av sin laddning över tiden (4-6månader) men har det någon praktisk betydelse om man har snabbladdare (30min) och flera batterier. Jag har ALDRIG hamnat i den situationen att jag stått utan batterikraft.
Så min teori är att tillverkarna försöker skrämma oss för att uppgradera våra väl fungerande maskiner så att vi ska köpa nytt.
Så jag tycker att en GSR12 NiMH med 2 batterier o en snabbladdare är bättre än PSR Li alla dagar i veckan.
Vår NiMH-maskin är urladdad efter 1-2 veckor normalt sett om man inte laddar den. Klart att det är skillnad mellan en Bosch och en "vaddennuheterfrånkina"-maskin, men sån jätteskillnad kan det knappas vara. Dessutom har den aldrig varit bättre, inte heller den andra maskinen av samma fabrikat vi har..
Dock är inte primära anledningen att jag inte vill att den självurladdar, utan snarare kraft/viktförhållande på maskinen som helhet, en Litiummaskin blir behändigare att jobba med. Jag vill inte ha en plastlåda på 100 gram med ett batteri på 2 kilo i ena änden, när det finns maskiner idag som väger 1 kilo, är balanserade och ändå ger mer kraft än NiMH-maskiner gör.
Dock är inte primära anledningen att jag inte vill att den självurladdar, utan snarare kraft/viktförhållande på maskinen som helhet, en Litiummaskin blir behändigare att jobba med. Jag vill inte ha en plastlåda på 100 gram med ett batteri på 2 kilo i ena änden, när det finns maskiner idag som väger 1 kilo, är balanserade och ändå ger mer kraft än NiMH-maskiner gör.
Aeg-s nya lilla orangefärgade 12voltare dubbla batt ion system, helt suverän, håller timtal med skruvdragar funktionen,borr lite klen, men den bästa jag använt på länge....Slår Makita med hästlängder ca 1600:-
"byggare"
Obs! läs instruktionen, brände min 1:a på 15 min...
Bytte och fick rådet att läsa instruktionerna innan jag brände en till.....
Struntsamma vad de kostar byt när de går sönder....Det är väl det garantin är till för
"byggare"
Obs! läs instruktionen, brände min 1:a på 15 min...
Bytte och fick rådet att läsa instruktionerna innan jag brände en till.....
Struntsamma vad de kostar byt när de går sönder....Det är väl det garantin är till för
Eftersom mina NiMH batterier kanske laddar ur sig 30-40% på 6 månader så verkar det vara en enorm skillnad om man väljer noname eller tex Bosch i mitt fall.cheetah1 skrev:Vår NiMH-maskin är urladdad efter 1-2 veckor normalt sett om man inte laddar den. Klart att det är skillnad mellan en Bosch och en "vaddennuheterfrånkina"-maskin, men sån jätteskillnad kan det knappas vara. Dessutom har den aldrig varit bättre, inte heller den andra maskinen av samma fabrikat vi har..
Har en AEG BEST 12X med 2 NiMH batterier. Den har i snart 4 år aldrig svikit mej utan alltid fungerat till fullo. Det batteri som sitter på maskinen har aldrig varit urladdat och oavsett vad jag gjort för jobb så har laddaren laddat ett batteri fortare än det andra laddat ur. Så det är nog jätteskillnad på billigt junk och dyrare kvalitet. Batteriet är dessutom vändbart så att balansen ändras beroende på om man skruvar tak eller golv. Min AEG borrhammare är också en av mina favoriter, den fungerar utmärkt år efter år så jag köper inte nåt annat innan jag kollat motsvarande AEG.