Hej,

För ett tag sen lade vi själva ett klinkergolv i källaren på 28m2, totalt köpte vi 33m2 för 7557 kr. Butiken där vi köpte klinkern lovordade kvalitén på klinkern trotts priset och menade på att andra klinker som är dyrare är främst dyrare på grund av komplexiteten i att ta fram strukturen/designen på ytan. Vi frågade om de fått mycket returer och de sa att mer eller mindre inget, däremot också pekade de på andra plattor så hade de fått en hel del returer på grund av konkava plattor av dem(som bra mycket billigare). Man sa till och med att klinkern är så stark att den inte går att skära med vanlig kakelskärare vilket visades sig inte vara några problem mot slutet.

Iallafall uppmärksammade vi att vissa klinkers var kraftigt konkava och efter mer noga mätning så kunde vi konstatera att så gott som samtliga är konkava till viss grad.

Här är ett exempel

ZDzRIEW.jpg

Efter att fogen var lagd kunde vi dessutom se att en hel del plattor hade dålig "färg"- teckning i kanterna.

hOFoBQ0.jpg
zSrmoiy.jpg

Självklart har vi kontaktat butiken och de gick vidare till tillverkaren. Tillverkaren ansåg att det var vårt fel, att vi skulle plockat ut dessa plattor på förhand. Vårt svar var > Så vad ni vill vi ska göra är :

1. Hyra släp och köra 24 mil(tur och retur) för att köpa 33m2 plattor
2. Packa upp varje låda
3. Inspektera varje platta(396 st första gången) i detalj
4. Packa ner 95% defekta plattor i kartongerna igen
5. Hyra en släp och köra 24 mil(tur och retur) för att byta ut dem
6. Starta om på steg 2 och repetera tills vi fått Iallafall 95% hela klinkers.

De kom tillbaka och erbjöd oss 30% avdrag på priset, problemet var att de beräknade på priset de sålde plattorna för till butiken vilket var halva priset. Efter korrigering kunde de sträcka sig till 30% på det pris vi köpt dem för.

Nu är frågan, är det rimligt med 30% avdrag på priset för ett golv där 95% av plattorna är defekta enligt ovan? Vi överväger anta det men har ingen erfarenhet av vad man egentligen kan kräva?
 
Reklamation av lagda plattor brukar ju aldrig godkännas så ta det bud du fått. Enligt alla anvisningar ska plattor inspekteras innan läggning.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
harry73
Jag vet ärligt talat inte vad man kan kräva, men om jag resonerar lite:
Du kunde ha kontrollerat några plattor innan läggning och då hade du upptäckt problemet om nu 95% har ett fel. Jag hade själv inte tänkt på det, men ni diskuterade det i affären med säljaren, så ni visste i alla fall att det var något man kan kontrollera.

Hade ni upptäckt problemet i förväg då hade ni antagligen beställt dyrare plattor hos en annan leverantör. Din nuvarande leverantören hade antagligen försökt att sälja returpartiet med nedsatt pris (t ex 30%). Så ja, jag tror att 30% är rimligt och jag tror att det hade varit mer än 30% dyrare (jämfört med rabatterat pris) om ni hade upptäckt felet, så skillnaden mellan bra och det ni har nu är större än 30%.

Jag hoppas i alla fall att ni kan leva med golvet, för annars blir det bara besvärligare och dyrare
 
Nej, jag förstår att lagt golv är ett lagt golv, inte mycket att göra åt det. Grund problemet för mig är att detta är första huset och därmed också första golvet jag lägger på egen hand. Det betyder att jag saknar erfarenhet vilket uppenbarligen är att man ska kontrollera varje platta innan läggning.

Golvet går att leva med och vi hade inte kunnat tänka oss lägga ett dyrare golv med tanke på hur stort det var, 8000 kr för plattorna kändes som en lagom summa.

Men det är bra att höra er input, då är vi på rätt väg att godta budet på 30% :)
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Är det så mycket att det känns under fötterna eller blir pölar efter att ni poppat? Om inte hade jag levt med det och varit nöjd med att få 30% rabatt på golvet.
 
Jupp, 30% är bra deal.
Trist för er såklart men man lär så länge man lever.
 
Jag tycker att det har kommit många kloka ord i tidigare inlägg, och jag håller med dem. Godta dessa 30 % prisavdrag. Jag tror inte ni kommer längre med era diskussioner med säljare och leverantör.
Lagt golv ligger, ni kommer att vänja er med golvet och du har också blivit en erfarenhet rikare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.