1 176 läst · 31 svar
1k läst
31 svar
(Rejält med) fukt i källare under plastmatta i hus byggt 1947
Sida 1 av 3
Jag är spekulant på att köpa hus i ett område med massor av små egnahemshus (68 kvm plus 68 kvm källare) byggda på 1940-talet. Det som avskräcker mig är, bl.a. fukten i källaren och då särskilt när sådan fukt varit instängd under plastmattor i många många år. Just nu tittar jag på ett hus, källare med betongsula, där besiktningsmannen anger "Källare med betongsula med uppreglade/flytandegolv, påreglade isolerade ytterväggar och limmad plastmatta,.Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och mikrobiell lukt upplevdes Dessa konstruktioner får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring.Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökning gäller hela källaren..". provhål i vägg visar relativ fuktighet 89% .I källaren finns förutom gillestuga, husets stora badrum, med plastmatta som har släppt runt den gamla gjutjärnsbrunnen. Liksom matkällare och ytterligare sovrum. Jag flyttar med två mindre barn så kommer behöva källaren för lekrum m.m.
För att våga ge mig in i ett försök att köpa huset skulle jag gärna vilja kunna uppskatta, på ett ungefär, vilka åtgärder jag bör kalkylera med och kostnaderna för detta, för att komma till rätta med fukten.
Rivning, ev mögelsanering, regla upp nya golv (?)? Liksom nya ytskikt?
Dränering och utvändig isolering (typ isodrän) (gjorde jag på förra huset) ca 120 000 kronor?
Kan man installera nån typ av avfuktare (istället för svindyra alternativet med ventilerade golv)?
Bra, billigare alternativ till FTX-ventilation? Räcker med mer tilluftsventiler?
Bor i Sthlms utkanter.
Tacksam för all input!
För att våga ge mig in i ett försök att köpa huset skulle jag gärna vilja kunna uppskatta, på ett ungefär, vilka åtgärder jag bör kalkylera med och kostnaderna för detta, för att komma till rätta med fukten.
Rivning, ev mögelsanering, regla upp nya golv (?)? Liksom nya ytskikt?
Dränering och utvändig isolering (typ isodrän) (gjorde jag på förra huset) ca 120 000 kronor?
Kan man installera nån typ av avfuktare (istället för svindyra alternativet med ventilerade golv)?
Bra, billigare alternativ till FTX-ventilation? Räcker med mer tilluftsventiler?
Bor i Sthlms utkanter.
Tacksam för all input!
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Jag tror att du behöver göra den fördjupade undersökningen som besiktningsmannen rekommenderar, för att någon ska kunna bedöma omfattningen av jobbet och vad det kan kosta. Vi gjorde det och fick då också kostnadsuppskattning av besiktningsmannen (off the record så att säga).
Kan inte detta med sådan grund.
Men handlar det inte om att stoppa vattenflöde in mot grunden?
D v s drändera ordentligt runt om och ordentligt under lägsta punkten på grunden?
För om man inte gör detta kommer vatten att trycka på i all framtid.
Ny matta o vägbeklädnad stänger bara inne vatten i väggar o golv, så som tidigare.
Så tänker jag, men jag kan ha fel.
D v s drändera ordentligt runt om och ordentligt under lägsta punkten på grunden?
Ny matta o vägbeklädnad stänger bara inne vatten i väggar o golv, så som tidigare.
Redigerat:
Bra tips! Ska ringa besiktningsmannen och fråga just det. Om han har några åtgärdsförslag och/eller kostnadsuppskattning. Jag kollade av med en annan fuktutredare som bara konstaterade att även en fördjupad undersökning (som kostar 8000 kr) skulle landa i att det finns fukt, att organiskt skadat material måste ut, omdränering krävs liksom att de föreslog ventilerade golv från typ Nivelle. Vilket ju är jättedyrt. Han ville ha 300 tusen för 68 kvm. Min förhoppning var att det skulle räcka att i gillestugan och gästrummet byta ut skadat material och lägga klinker så golvet kan andas i fogarna, samt sätta in avfuktare liksom ev öka till/frånluft. Det är självdrag i hela huset nu. och plastmatta i hela källaren så fukten har ju inte haft någonstans att ta vägen. Ingen omdränering gjord sedan huset byggdes 1947.Marlen Eskilsson skrev:
tack för svar! Jag tror också omdränering liksom tilläggsisolering a la isodrän eller liknande är det som behövs. Om inte fukten kommer någonannanstans ifrån. Lägsta punkten på grunden? Dränerar man där?H Hybro skrev:Kan inte detta med sådan grund.
Nu är det ett äldre hus och på den tiden så skrapades det bara av så det blev jämnt. Sen gjöts plattan direkt på marken. Plattan kommer då att dra upp en del fukt, beroende på hur mycket det finns av fukt/väta under plattan. En platta direkt på mark, får inte täckas med en plastmatta eller målas, det blir tätt och då kan inte fukten gå ur plattan. Matta och färg brukar lossna och flaga. Har lika in min källare med fukt underifrån, men har lagt klinker och då ventilerar fukten genom fogarna.
Dränering kommer inte ändra på att det kommer komma fukt från plattan.
Men om man kör isodrän blir det lite varmare iaf.
Så allt organiskt ska ut.
Och sen som du redan insett. Nivell eller klinker på golv och puts på väggarna.
Men om man kör isodrän blir det lite varmare iaf.
Så allt organiskt ska ut.
Och sen som du redan insett. Nivell eller klinker på golv och puts på väggarna.
Dränerade nyss för ytvatten från gräsmatta mm. Kollade även dränering av grund och sula, typ 70 cm längre ned.S SaraWahlgren81 skrev:
Ny Kallasfalt och Platonmatta.
Envåningsvilla med krypgrund.
- Fattar jag rätt så har du våningsplan under eller typ i höjd med marken.
Om nu golv mm är 2 meter under markytan, så bör det väl finnas dränering. Annars står huset s a s konstant i vattendränkt jord?
Jag kanske fattar hel fel?
Jepp och ventilerar igenom, plus att en avfuktare lämnar en del värme, som behövs för att fukten ska gå ut, vandra. Så med en varm källare så ångar fukten bort snabbare.D Dilato skrev:
toppen och tack! Hur såg det ut innan du la klinker? behövde en massa organiskt material bytas ut? dyrt? Behöver du mer avfuktning än det som ventileras ut gn fogarna (typ nåt liknande som man har i krypgrund)? Använder du ytan som boyta?J jonaserik skrev:Nu är det ett äldre hus och på den tiden så skrapades det bara av så det blev jämnt. Sen gjöts plattan direkt på marken. Plattan kommer då att dra upp en del fukt, beroende på hur mycket det finns av fukt/väta under plattan. En platta direkt på mark, får inte täckas med en plastmatta eller målas, det blir tätt och då kan inte fukten gå ur plattan. Matta och färg brukar lossna och flaga. Har lika in min källare med fukt underifrån, men har lagt klinker och då ventilerar fukten genom fogarna.
tack för svar! Har du nån koll på ungefärligt pris för just det, att dra ut allt organiskt, byta ut det skadade och lägga klinker samt putsa väggarna?O [old rusty] skrev:
68 kvm en halvtrappa upp och 68 kvm en halv trappa ner (regelrätt källare). det är, såvitt jag känner till, inte omdränerat sedan huset byggdes på 40talet. Ligger dock hyfsat högt så enligt Sthlm stads översvämningskarta finns ingen risk just här för översvämning.H Hybro skrev:Dränerade nyss för ytvatten från gräsmatta mm. Kollade även dränering av grund och sula, typ 70 cm längre ned.
Ny Kallasfalt och Platonmatta.
Envåningsvilla med krypgrund.
- Fattar jag rätt så har du våningsplan under eller typ i höjd med marken.
Om nu golv mm är 2 meter under markytan, så bör det väl finnas dränering. Annars står huset s a s konstant i vattendränkt jord?
Jag kanske fattar hel fel?
Inklusive ytskikt? Ca 4400kr/kvm, så med tex parkett låter det inte helt orimligt.S SaraWahlgren81 skrev:
Har själv installerat 90kvm i kåken där jag bor, och kan vittna om att Nivell/Subfloor är väl dyrt. Det finns dock billigare alternativ som lämpar sig väl för plana plattor/ytor.
Ett alternativ - https://www.japeventgolv.se/?gad_so...Dk5BCPutRjQO6ltQDYzbsvgvOwpbzeIwaAnSjEALw_wcB.
Ett annat - https://giha.se/installationsgolv/?...5uh8tjtUi6l1hrVaOuIdHhPKJF9BFVMkaArk6EALw_wcB