15 265 läst · 61 svar
15k läst
61 svar
Rejäla materialpåslag ifrån rörmokare! Är det rimligt?
På riktigt....? Hur tror du de har råd att betala elavgiften för kylar. Kostnader för personen som packar upp grejer och lön till personen i kassan. DET ÄR JU DU SOM PRIVATPERSON SOM GÖR. Du kan kalla dig själv slutkund om du vill. Inte fan har de gratis el och arbetskraft. Detta betalas med vinsten de gör. Dvs deras påslag på varor.sir_erken skrev:
Det är det här som vårt ekonomi samhälle är uppbyggt på.
Detta verkar ha passerat dig obemärkt förbi iaf.
Det är förstås fel om inte hantverkaren tydligt meddelat kund att kostnader kan tillkomma om... men det är inte detta som disskuteras i denna tråd.T Tosse skrev:
Ett bra tips om man inte vill bli blåst och ruinerad är.............att helt enkelt ge fan i att köpa någon form att hanverkartjänst. De pengar man då sparat kan man spendera på bolaget istället. Mycket roligare, helt klart.
Det jävliga är att det, hör å häpna, även är påslag på spriten. Skillnaden är att det är staten som blåser dig. Ungefär 140:- i "påslag" vill de ha för ett helrör.
Det jävliga är att det, hör å häpna, även är påslag på spriten. Skillnaden är att det är staten som blåser dig. Ungefär 140:- i "påslag" vill de ha för ett helrör.
Nej det måste de inte. De kan helt enkelt ta betalt för arbetet.S smurfen72 skrev:
Senast tror jag att jag betalade 10% påslag på materialet. Men problemet är ju att de kör med fejkade prislistor från grossisten.
Var det inte någon grossist som slutade med att ha en fejkad prislista. Med resultatet att hantverkarna blev duktigt sura.
Du kan titta i inlägg 5 så hittar du ett exempel. Det är tyvärr standard.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Om det var ett svar till mig så var det systembolaget jag menade. Glömde den sarkastiska smileyn...D Daniel 109 skrev:
Otroligt att vissa företag överlever kan jag tycka. Vilket förakt för kunden att fakturera dessa priser om man nu inte tydligt har skrivit innan att material ska faktureras enligt grossistens nettopris. Om privatkunden var en bättre inköpare med kunskap och tid om marknaden skulle dessa företag inte få några jobb.
Klart dom ska ta betalt för arbetet och 10% låtet som rimligt påslag för hanteringen vet inte om det räcker på smågrejer men kanske.D Daniel 109 skrev:Nej det måste de inte. De kan helt enkelt ta betalt för arbetet.
Senast tror jag att jag betalade 10% påslag på materialet. Men problemet är ju att de kör med fejkade prislistor från grossisten.
Var det inte någon grossist som slutade med att ha en fejkad prislista. Med resultatet att hantverkarna blev duktigt sura.
I det fallet betalade jag även för inköpsresorna. Men visst det är lite pappersjobb också.
Moderator
· Stockholm
· 52 270 inlägg
Visst finns det väldigt lönsamma detaljhandelsfirmor, en stor stormarknad har en dagskassa på bortåt 10 milj. Om du driver en firma inom byggsektorn med omsättning på 3 - 5 miljarder om året, så finns det en chans att du också vältrar dig i aktieutdelning.krilleman_215 skrev:Trots det så vältrar sig väldigt många ICA-ägare i aktieutdelning.
Vilka hantverkare gör det trots att alla har material påslag?
Så fråga efter kostnad innan hantverkaren startar sitt arbete eller som redan nämnts, handla prylarna på valfri internetbutik/bygglada och gör det själv.
Beträffande just avloppsdelar så är Wavins Wafix värda var enda krona det kostar extra mot byggladorna!!!!
En inte ovanlig formulering "enligt grosistprislista" grossister är i allmänhet billigare än den vanliga handeln. Och har man inte gått på niten tidigare är det lätt att tro att "grosistprislista" är just priset hos grossisten. Men så är det ju inte.