Renoverade hela taket 2010, bytte sen fönster och fasad 2011. Vill skänka ett stort tack till snubben från Vaxholm som tipsade mig om Rehau, är supernöjd!
De är verkligen skitsnygga och verklighetstrogna inuti men har tyvärr inte fått upp lister/foder ännu. Handlade av NS fönster vid Glimåkra utanför Osby, Osby glas levererade glaskassetterna och ytterst utav de tre glasen använde jag en sort som heter Restover om jag inte missminner mig som ser lite gammalt ut. Målade med Beckers Perfect i Falu rödfärgkulören.

Nu vet jag att ni är många killar & farbröder där ute som tycker att detta är helgerån, men det får ni gärna göra :p

Ni andra är välkommna med frågor.....
 
  • 2011-08-28 11.48.25.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut på bilden! Har du några närbilder?
 
Ja då, men vet inte hur man lägger in det på denna tråden. Du får maila mig på tpp@bredband.net
så ska jag skicka bild tillbaka....
 
Verklighetstrogna var ju ett nytt spännande uttryck.....men så är jag ju varken kille eller farbror. Prydligt, men helt fel proportioner i förhållande till det förmodligen gamla huset.
 
Allting är ju relativt precis som tycke och smak, men det är garanterat det närmaste man kan komma med PVC fönster. Hade du bemödat dig med att läsa noga så hade du sett att jag skrivit verklighetstrogna inuti, så fort jag fått upp foder ska jag lägga in bilder (antagligen i Juli). Sen är det klart att falska spröjs inte ser likadant ut som äkta vara, men jag vill tända grillen och smutta på ett glas vin när jag är i stugan. Inte skrapa och kitta om, byta ruttna trädetaljer! Angående proportionerna så är fönstren exakt på mm samma storlek som de ursprungliga, mina förfäder var väldigt fattiga alternativt hade det väldigt dåligt ställt mellan ca 1875-1975. Huset är byggt i etapper och man tog helt enkelt det fönster man kunde hitta, en utav husets tre delar kommer från en annan gård några km bort bara för att ta ett exempel. Det är alltså fönstrens ursprungliga storlek, vilket varierar nästan på alla 14 fönstren. Även fasadbrädorna var av varierande bredd vilket jag försökt anamma, läkten såg olika ut men där har jag valt en sort genomgående.....
 
Jag tror att du menar att de ser autentiska ut inifrån. Jag tvivlar inte en sekund att fönstren är verkliga ;) Jag ska uttrycka mig tydligare. Yttermåtten på fönstren ser ok ut, det är förhållandena mellan glasrutorna, bågarna och karm som ser moderna ut i mina ögon. Lite höga smala rutor och tjocka bågar. Alla äldre fönster brukar ha ha mycket smäckra bågar. Ihopplock var vanligt även hos de som hade det gott ställt, man slängde inte något i onödan. Eller så bytte man med varandra, vi har också olika fönster i våra hus. Olika bredd på fasadbräder kommer sig av att man tillvaratog hela trästocken och särskilt tydligt blir det på de fasader som är kilsågade. Olika breda läkt var kan ju också vara pga att vissa var utbytta i olika omgångar. Kul att du har anammat olika bredd, :) annars blir det ribbstickad strumpa!
Som du kanske anar så har jag PVC-allergi.... ;)
 
Har inte tänkt speciellt mkt på bågarnas bredd, skall faktiskt mäta och jämföra för skojs skull om ett par veckor när jag skall till stugan. Den troliga orsaken till att de i så fall är lite kraftigare är nog pga hållfastighetskraven som enligt Tyska TUV är väldigt höga, det är treglas i mina Rehau och man hade ju inte ens tvåglas när det begav sig för länge sen. Tycker det är trevligt med en sansad person som du, att du är PVC allergiker är helt ok. Vår ägarkonstellation och dessas ambition/vilja gör att detta var enda vägen och för mig en väldigt lyckad kompromiss, det jag förlorar i orginalcharm tar jag igen på så många andra sätt under mina nästa 40 år. Förutsatt att jag får bli 80 år gammal :)
 
Bumpar tråden.
Har du fixat till det invändigt?
Vad kostade projektet?

Jag tycker det ser bra ut. 👍
Har själv tagit över ett gammalt torp där jag eventuellt ska byta fönster.
 
I och med att vi har tilläggsisolerat på utsidan blir ju djupet invändig några cm mer. En del kanske inte gillar det men det är inget som stör mig. Kostnaden är ju högre än för fula billiga Byggmaxfönster i trä, men det tjänar du garanterat in över tid om du skall räkna med renoveringskostnaden för träfönster. Dvs kitt, grundfärg och färg. Sen är det väldigt mkt skrapande, kanske med varmluftspistol. Slipande och användande av lösningsmedel. Var länge sen Farfar renoverade träfönster så jag minns inte riktigt. Men sist men inte minst "skall" man alltid räkna med sin egen arbetstid också, och den kostar 300-500 kr/tim ungefär. Kostnaden för fönstren var lite olika pga olika storlek, bästa är ju att maila fönstertillverkaren för en offert. I mitt falla NS fönster i Glimåkra .Som jag skrev tidigare så slipper jag nu detta under många år framöver, kanske 50 år men då är jag 93 och det är ju knappast troligt :) jag lät den lokala snickaren göra insidan med foder, lister osv för han är så jäkla duktig och har rätt sågar. Och det är ju inte rakt i ett gammalt hus. Sen målade jag det i en kulör som var nästan identisk med fönstren. Hakade faktiskt av ett fönster och tog med det till färgaffären för att kunna jämföra med färgkartan. Tänk på att ljuset är olika inne och ute!

Tack för berömmet :) skall bli roligt att se hur länge det faktiskt håller utan direkt underhåll. Fönstren skall endast tvättas med mild tvål. 20130819_195528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130819_195541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130819_195548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det där pvc? Ser gö fint ut!

O Volvon ser lika fin ut!
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Det är PVC och Volvon rullade igenom besiktningen igår :)
 
  • Gilla
Calle-Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.