Finns det ingen utgång för last på regulatorn blir lösningen att lägga lasten direkt på batteriet. Det innebär att regulatorn inte kan stänga av utgången för att skydda batteriet från att laddas ur för mycket. Det innebär också att regulatorn inte kan mäta laddströmmen pålitligt. Om den därmed löper större risk att överladda batteriet eller om den klarar det ändå tack vare bättre algoritmer vet jag inte.
Den är ganska anonym. Har du ingen dokumentation till den? Min gissning är att de som är MPPT har det skrivet på sig. Men det är ju inte säkert. Det kanske bör tilläggas att jag inte vet om din nuvarande regulator kan mäta strömmen och ta hänsyn till det vid laddning. Vippströmbrytaren där man kan välja "boost charge", "normal charge" eller "battery test" antyder möjligen att den inte är så avancerad.H Hassegu skrev:
Angående utgångarna så ser det ut som att din nuvarande har tre separata säkringar. Du kanske måste ha externa säkringar om din nya regulator inte har det.
Det löser man med ett underspänningsskydd för en hundring.A Avemo skrev:Finns det ingen utgång för last på regulatorn blir lösningen att lägga lasten direkt på batteriet. Det innebär att regulatorn inte kan stänga av utgången för att skydda batteriet från att laddas ur för mycket. Det innebär också att regulatorn inte kan mäta laddströmmen pålitligt. Om den därmed löper större risk att överladda batteriet eller om den klarar det ändå tack vare bättre algoritmer vet jag inte.
Överladdning är inget problem med en MPPT oavsett fabrikat även om man samtidigt driver något från batteriet, du får aldrig mer spänning ut från regulatorn än inställd batterityps maxspänning.
Det finns säkert laddare där det inte är ett problem. Och kanske är alla nya laddare sådana. Men det är inte så enkelt som att det bestäms av om den är MPPT. Det kan vara ett problem. Om det problemet är löst utan att mäta belastningen på alla nya regulatorer vet jag inte.D Dilato skrev:
En typisk algoritm för att ladda blybatterier är att ha en konstant ström tills spänningen stigit till ett maxvärde. Ofta 14,7V för 12V batterier. Sedan regleras spänningen tills laddströmmen sjunkit under ett visst värde. När strömmen sjunkit vilket indikerar att batteriet är fulladdat så sänks spänningen till en lämplig nivå för underhållsladdning. Ligger man då med en okänd belastning så kan man inte detektera att det är fulladdat. Att ladda upp med 14,7V är inte skadligt för batteriet. Men att underhållsladda dagar i sträck med 14,7V är skadligt för batteriet.
Du glömmer att det är en solcellsregulator, solen går ner och laddningen upphör helt så underhållsladdning i dagar med hög spänning sker inte.A Avemo skrev:Det finns säkert laddare där det inte är ett problem. Och kanske är alla nya laddare sådana. Men det är inte så enkelt som att det bestäms av om den är MPPT. Det kan vara ett problem. Om det problemet är löst utan att mäta belastningen på alla nya regulatorer vet jag inte.
En typisk algoritm för att ladda blybatterier är att ha en konstant ström tills spänningen stigit till ett maxvärde. Ofta 14,7V för 12V batterier. Sedan regleras spänningen tills laddströmmen sjunkit under ett visst värde. När strömmen sjunkit vilket indikerar att batteriet är fulladdat så sänks spänningen till en lämplig nivå för underhållsladdning. Ligger man då med en okänd belastning så kan man inte detektera att det är fulladdat. Att ladda upp med 14,7V är inte skadligt för batteriet. Men att underhållsladda dagar i sträck med 14,7V är skadligt för batteriet.
Har man ett sådant belastningsmönster så får man helt enkelt justera laddarens nivåer.
Max spänning för bly-syra i de flesta varianter är 14.4 V vid 25°C, 14.7 med typisk tempcoefficient -16 mV/grad ger batteritemperatur 6°C eller kallare.
Victronladdaren är smart och kommer inte att överladda, dess utspänning överstiger aldrig absorbtionsspänningen, dessutom är den helt programmerbar.
Tabellen nedan är Victronladdarens och det är typiska värden för de flesta laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det glömmer jag inte. Jag menar att man bör ha koll på att laddaren inte ligger kvar med en hög laddspänning när batteriet är fulladdat. Och att detektera att batteriet är fulladdat är svårare om man inte kan mäta laddströmmen. Kanske är det inget problem med den tilltänkta laddaren. Men det blir alltid kompromisser mellan pris, prestanda och livslängd på batterierna.D Dilato skrev:
Liknande trådar
-
Montering duschhörn med utanpåliggande rör
Badrum -
Proppen går utan förbrukare
El -
Gå ned i kabelarea vid fast installation av förbrukare utan att säkra ned?
El -
Fjärrvärmen förbrukar energi utan att jag använder något.
Fjärrvärme & Gas -
Kan man sätta en dragregulator utanför pannrummet
Ved, Pellets, Flis