I vår Brf finns en sådan som reglerar laddningen av några ackumulatortankar (för varmvatten) från en värmepump. Den har lagt av och styrningen av reglerventilen funkar inte. Ventilen ställer sig i konstant fullt öppet läge vid laddning. Själva regulatorn verkar reglera för man ser på lysdioderna som indikerar öppning/stängning att den reglerar, jag har provat att ändra tempinställningen på regulatorn. Givaren verkar fungera liksom reglerventilen.

Jag funderar på om regulatorns utgång (troligtvis relä) är felaktig. Servicemanual eller i alla fall ett schema på regulatorn skulle underlätta felsökningen. Tänkte ta isär den i helgen.
Tänkte ersätta givaren med en potentiometer för att se att den reagerar för ändringar.
Jag har sökt lite på nätet utan att finna någon dokumentation. Det är en gammal analog regulator från 80-talets senare del. Nån som vet om Siemens lämnar ut dokumentation?

Tacksam för info.
/Henrik

Schema på anslutningar kan nog Siemens fixa fram (testa något av deras servicekontor) men ett interntschema kan nog vara svårt att hitta.
Du säger att öppna/stäng lysdioderna ändrar sig, rör sig ventilmotorn samtidigt?
Det andra man undrar är om öppna/stäng verkar ske vid rätt temperatur, kan vara så att det bara är givaren som är trasig (eller dålig kontakt).

Felet är att ventilen ställer sig i fullt öppet läge oavsett vad regulatorn tycker. Nu har det dock börjat klarna. När värmepumpen startar laddning av ackumulatorerna ska tydligen ventilen öppna fullt och sedan vara fullt öppen en viss tid (oavsett vad regulatorn tycker). Sedan övergår den till att reglera ventilen. Antagligen för att det ska komma igång ett flöde i rören innan regleringen startar.
Det visade sig att ett tidrelä var trasigt, tidrelät tvångsstyr ventilen till öppet läge.

Ska be en bekant köpa ut ett nytt relä från Selga alt. beställa själv från Elfa. Är det inget mer fel så tycker jag regleringen borde fungera sedan.
Givaren (L&G QAE21.2) verkar fungera, jag har resistansmätt den och värdena verkar vara rimliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.