743 läst · 4 svar
743 läst
4 svar
Regnvatten
Hej, vi har en hängränna som går direkt ner mot marken. För att undvika fuktrelaterade problem har vi ställt en tunna under. Problemet är dock att denna vid regn fylls mycket snabbt och måste ösas för att undvika att vatten svämmar över. En fundering jag haft är att installera en dränkbar pump och leda vattnet bort till ett annat struprör som är anslutet till stenkistan. Alternativet hade varit att gräva ner ett nytt rör från den fria hängrännan till stenkistan men då måste jag gräva upp hela gräsmattan... Någon som har synpunkter på detta, finns det någon bättre lösning?
Koppla på en slangkoppling på tunnan. Du kan du enkelt koppla på en trädgårdsslang och tömma på lämplig plats vid behovP Petrus1979 skrev:Hej, vi har en hängränna som går direkt ner mot marken. För att undvika fuktrelaterade problem har vi ställt en tunna under. Problemet är dock att denna vid regn fylls mycket snabbt och måste ösas för att undvika att vatten svämmar över. En fundering jag haft är att installera en dränkbar pump och leda vattnet bort till ett annat struprör som är anslutet till stenkistan. Alternativet hade varit att gräva ner ett nytt rör från den fria hängrännan till stenkistan men då måste jag gräva upp hela gräsmattan... Någon som har synpunkter på detta, finns det någon bättre lösning?
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Vi har regnvattentunnor kopplade till våra hängrännor. 200L. Längst ner på dem finns både ett vred för att fylla vattenkanna och vattna med, samt en slangkoppling för att tömma den om det behövs. Har även ett översvämmningsskydd upptill dit jag kopplat en grövre plastslang som jag lett bort en bit ut på gräsmattan. Funkar klockrent.
Tack, jo jag har funderat i de banorna också, men inte så kul att ha en slang ovan gräsmattan som gör att barnen riskerar att stå på öronen
Produkter som diskuteras i tråden