Det regnade ganska kraftigt i malmö i morse. Eftersom jag har ganska mycket fukktryck på en vägg gick jag ut och kontrollerade hur det ser ut. Jag bor i ett gathus och väggen angränsar mot kommunens grusstig (grusstigen ligger mellan två husväggar). Speciellt mycket tryck finns det i hörnet där stuprännangår ner i marken. Se bifogad bild (dagvatten ritning från 1963). dagvatten ritning 1963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till min förvåning såg det ut som bifogade bilder. i Lilla brunnen (överst på ritningen) stod den en vatten pelare i, ca 1,5 meter nedan marknivån. I stora brunnen (nederst på ritningen) var det endast grus. Jag kunde inte se att stupröret var så fullt att flödade över (set från fönster på ovanvåning).

Känns spontant som om det finns viss potentiell förbättring med förhoppningsvis enkla medel. Så jag hoppas på att få höra om litet tips och knep.
När jag tittade i den lilla brunnen ikväll igen, stod vattenpelaren kvar (det har inte regnat sedan i morse).

Jag tycker dessutom att det är märkligt att ett skyfall kan få så stor inverkan på så kort tid som i detta fallet. Känns verkligen som om att vattnet deponeras strax utanför väggen. översikt.jpg
Skapa konto
stupränna.jpg
Skapa konto
... lilla brunnen.jpg
Skapa konto
stora brunnen.jpg
Skapa konto

Jag förstår egentligen inte problemet.

Kanske du kan formulera om ditt inlägg så vi förstår vad du undrar över.

Du har två näraliggande dagvattenbrunnar.
Gissningsvis har de olika funktion, tex den ena är en sedimenteringsbrunn,
där skräpet (grus mm) stannar kvar, och nästa brunn är en uppsamlingsbrunn som skickar vattnet vidare till ett kommunalt dagvattenavlopp.

Har du kollat var utloppen ligger i de två brunnarna, dvs på vilken höjd?

Men, som sagt, vad är problemet?
Du skriver
"Känns spontant som om det finns viss potentiell förbättring med förhoppningsvis enkla medel. Så jag hoppas på att få höra om litet tips och knep."
Men vad är det egentligen du vill förbättra?
Igen: Vad är problemet?

Ok här kommer lite förtydligande,
problemet är att skyfall/regn snabbt leder till att det samlas vatten utmed väggen som angränsar mot stigen. Golvet lutar utåt i källaren så det blir en remsa med vatten som på det djupaste stället är ca 1 cm. Speciellt mycket vatten/fukt ser man där suprännan finns på andra sidan väggen. Och fuktpåverkan är som sagt snabb. Jag får ingen känsla av att vattnet sakta sipprar genom en dåligt dränerad vägg...
Jag vet inget om utloppen på brunnarna, och vet inte mycket om dagvatten, därför skapar jag denna förvirring :).
Bifogar bild på hörnet innefrån. (Dålig, men har ingen bättre för närvarande). WP_001184.jpg
Skapa konto

Så när det regnar ute får du stående vatten på källargolvet?

Det är ju svårt att säga vad som orsakar vattnet. Brunnarna kanske är helt i sin ordning och din dränering kanske har packat ihop (eller vice versa)

Det man kan konstatera är väl att fuktskyddet runt din husgrund är undermåligt och borde kollas upp.. Vet dock inte om det finns nåt annat sätt än att ta fram spaden.

peternicklas
Ett billigt sätt är väl att filma rören och se om det finns något stopp i dem.

Filma är kanske en bra start. Tvivlar på att dräneringen skulle vara så förbannat dålig. Även ingen dränering borde fungera bättre än vad det gör nu. Vad kostar en filmning/spolning i runda slängar?
Det är också bra att veta att det tydligen inte ser helt fel när det gäller brunnarna....
Om det är stopp gissar jag att men kan spola. Om det är trasigt är det spaden som gäller. Har jag förstått rätt?
Finns det något annat uppenbart jag bör kolla/göra innan jag ringer spolbilen? (om det nu är en sådan man ska ringa)
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Jag gav 3000:- för filmning och spolning av mina avloppsrör.
Sen blev det asdyrt när man såg vad felet var för alla stopp som blev i avloppet. Bara bila upp och byta stammen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.