En idé har sprungit upp om att lägga trädäck på nuvarande plattsatt altan, och att då gå ett steg längre vad gäller avancerad trall-läggning.

Idén är att göra något som väl närmast liknar gammaldags "solmönstrad" grind, dvs en halvcirkelformad yta som ligger närmast väggen - kanske runt 1 meter i diameter. Radiellt utmed denna cirkel läggs trallbrädor som "solstrålar". I mellanrummet mellan dessa solstrålar läggs trallbrädor längs tangenten på cirkeln.

Det här kan ha blivit lite svårfattat, och jag har inte just nu tillgång till ett vettigt ritprogram, men om någon fattar det här och har en idé om hur man lämpligast reglar upp detta utan att man får gråa hår av mängden reglar så tas detta tacksamt emot.

hej. du får gö regla upp precis så som trallen ska ligga.
svårare e det ej.
mvh
snickar estwing med 6v sem nu

Goddag, yxskaft...

ja, jo, det är ju klart, vad jag efterfrågade var om någon hade någon klurig idé.
Min första tanke innebär ett regelverk som blir väldigt komplicerat. Kanske finns det genvägar för att slippa gersåga så in i h-e mycket...

/P

go kväll herr smart....

gera på.....

mvh
snickar estwing

Om du lägger ett komplicerat mönster av trallbrädor så lär du få ha en lika komplicerad regling.
Vill du ha mer konkreta råd får du nog prestera en skiss över dina idéer.

andersmc skrev:
Om du lägger ett komplicerat mönster av trallbrädor så lär du få ha en lika komplicerad regling.
Vill du ha mer konkreta råd får du nog prestera en skiss över dina idéer.
tack för ditt förtroende anders...:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.