6 573 läst · 20 svar
7k läst
20 svar
Regler kring avstyckning av tomt
Sida 1 av 2
Hej,
Är just nu med på en budgivning där mäklaren påstår att tomten går att stycka av.
Tomten är dryga 1500 kvm och minsta tillåtna tomtstorlek är 700 kvm.
Enligt gällande detaljplan får en fastighet ha en BYA på max 20% av tomtstorleken.
Nuvarande fastighet har en BYA på ca 200 kvm.
Den information jag har lyckats samla på mig tyder på att både nya och "gamla" avstyckade tomten ska vara enligt detaljplanen. Samtidigt som jag läser att mindre avvikelser kan ändå godkännas.
Någon som har tidigare erfarenhet kring detta?
Är just nu med på en budgivning där mäklaren påstår att tomten går att stycka av.
Enligt gällande detaljplan får en fastighet ha en BYA på max 20% av tomtstorleken.
Den information jag har lyckats samla på mig tyder på att både nya och "gamla" avstyckade tomten ska vara enligt detaljplanen. Samtidigt som jag läser att mindre avvikelser kan ändå godkännas.
Jag blir ju fundersam på matten.
Styckar du 700m2 hsr du 800 m2 kvar.
Då skulle du på kvarvarande tomt få bygga 0,2×800=160m2 men du säger att det finns ett hus på 200m2.
Om 40m2 är att räkna som mindre avvikelse är jag tveksam till.
Jag är också generellt skeptisk till mäklaren utfästelser.
Styckar du 700m2 hsr du 800 m2 kvar.
Då skulle du på kvarvarande tomt få bygga 0,2×800=160m2 men du säger att det finns ett hus på 200m2.
Om 40m2 är att räkna som mindre avvikelse är jag tveksam till.
Jag är också generellt skeptisk till mäklaren utfästelser.
S Simon GBG skrev:
- Detta spelar bara roll om ni vinner budgivningen.
- Avvakta och ta upp saken när ni skall skriva avtal.
Kräv då att få in utfästelsen i en klausul avtalet och med rätt för köparen att häva avtalet om den inte stämmer till 100%. - Det skadar inte att få saken verifierad tidigare än så. Men det kan vara svårt att vara helt säker på kort tid. Så med en sådan klausul slipper ni drabbas om mäklaren har fel.
Det är troligen sant att tomten går att stycka till två tomter. Men mäklaren verkar ha "glömt" att du i så fall antagligen måste riva det som nu är byggt.
Lita inte på mäklare är första regeln. Problemet lär vara storleken på befintliga byggnaden. Definitivt svar på om det går eller inte vet du inte förrän man fått besked från kommun och lantmäteriet. Börja med att stämma av med kommunen om det kan vara möjligt enligt detaljplan, sett till befintliga byggnaden och generellt. Observera att de inte kan lova något. Sen behöver du ansöka om förhandsbesked hos kommunen, innan du kan gå vidare hos lantmäteriet med en förättning, som det inte heller är säkert kommer godkännas.
Ha inställningen att det inte är möjligt, så inte du budar för mycket för att du tror att du ska tjäna storkovan på en avstyckning tycker jag.
Ha inställningen att det inte är möjligt, så inte du budar för mycket för att du tror att du ska tjäna storkovan på en avstyckning tycker jag.
Det är min inställning. Tyvärr har de övriga budgivarna inte samma inställning så det finns 6 budgivare nu som i tron om att de får stycka av tomten budar som galningar...S Simno skrev:Lita inte på mäklare är första regeln. Problemet lär vara storleken på befintliga byggnaden. Definitivt svar på om det går eller inte vet du inte förrän man fått besked från kommun och lantmäteriet. Börja med att stämma av med kommunen om det kan vara möjligt enligt detaljplan, sett till befintliga byggnaden och generellt. Observera att de inte kan lova något. Sen behöver du ansöka om förhandsbesked hos kommunen, innan du kan gå vidare hos lantmäteriet med en förättning, som det inte heller är säkert kommer godkännas.
Är befintlig byggnad 200 kvm i BYA eller totalt 200 kvm med ev övervåning?
Det är nästan bara i Sverige som det bara finns en säljmäklare i affären. Självklart kan du inte tro att säljmäklaren är lojal mot dig? I nästan hela Europa har köparen en egen mäklare som är lojal mot köparen. Därmed blir det mer balans i affärsuppgörelsen.S Simon GBG skrev:Hej,