Hej

har lite planer på att fixa till tvättstugan, idag ligger det klinkers på golvet gjort av förra ägaren o en våtrumstapet på väggarna med medaljongmönster, vill ej ha kvar detta mönster så hade planer på att dra på en renoveringsgips utanpå våtrumstapeten o sedan bredspackla o måla, tvättstugan ligger i markplan, träväggar med gips bakom 1 yttervägg

vad säger reglerna om hur en tvättstuga skall vara, samma som badrum?

andra tips eller de som gäller är o dra ner tapeten o fuktspärra?
 
Har du brunn? Om ja så är det samma som i badrum.
 
Consensus skrev:
Har du brunn? Om ja så är det samma som i badrum.
Är det en ren tvättstuga är det bara golvet som behöver tätskiktas.
 
golvet ska jag inte göra nåt åt just nu utan de är väggarna de handlar om men då tolkar ja de som att de endast behövs tätskikt på golvet
 
Koffe A skrev:
golvet ska jag inte göra nåt åt just nu utan de är väggarna de handlar om men då tolkar ja de som att de endast behövs tätskikt på golvet
Ja.
 
Golv+10cm upp på vägg tror jag reglerna säger...
 
Men om golvet inte ha brunn?

Vi tänker göra om en liten gästtoalett genom att ta bort toan och ställa tvättmaskin och t/tumlare dit istället. Just nu finns det plastmatta på spånskiva på regler (gammalt bostadsrätt, lght).

(ursäkta trådkapningen ;) )
 
I Tvättstuga och i små toaletter (även utan brun) så skall man ha tätskikt på golv och 5 cm upp på väggen. Och detta tätskikt skall vara obrutet. Så i TS fall så måste man riva upp klinkert och och lägga på nytt tätskikt och om man då har en gammal brun så skall den också bytas. Och då skall den vara 20 cm från vägg. Samt att vi trösklen skall det gå tätskikt upp minst 2 cm ovanför golvbrunens nivå (alltså den nivå där tätskiktet ligger på)

Hurvida det är okej att bara smäll upp renoveringsgips på våtrumstapeten och låta bli att skriuva fast gipset de nedersta 5 cm har jag ingen anning om och tänker inte uttala mig om, men min filosofi är skall man ändå göra om så skall man göra det ordentligt. (sen är det ju bra om man kan alla regler INNAN man renoverar och inte lär sig dem efteråt som jag fått erfara :))
 
Redigerat:
RobZombie skrev:
Ja.
rätta mig om jag har fel men har du ett källar golv så skall man väl ej gumma hela golvet utan där just vatten finns å en bit runt om samt manchett på brunn m.m?
annars blir det för tätt å golvet kan ej andas?


sen gästtoa å tvättstuga så skall man tätskikta golvvinklarna samt mot tröskel.
å golvet om det ej är som jag sa.

men en annan teori e att du får ha parkett i en gästtoa. hur blir tätskiktet då?:S
mvh
estwing
 
estwing skrev:
rätta mig om jag har fel men har du ett källar golv så skall man väl ej gumma hela golvet utan där just vatten finns å en bit runt om samt manchett på brunn m.m?
annars blir det för tätt å golvet kan ej andas?
Håller med dig, om det är ett äldre oisolerat källargolv. Är det ett lite modernare golv med kapillärbrytande skikt och isolering under betongen, så ska det väl tätskiktas över hela golvet (plus en liten bit upp på väggarna) som jag förstått saken.
 
Jag har ett hus från -54 och min källare har ett helt oisolerat källargolv. Kan jag göra som så att jag enbart slänger på klinkers på golvet? Då har ju mitt golv fortfarande möjlighet att andas samt att vatten underifrån/ovanifrån kan tränga ner i fixet och bort till brunnen utan problem?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.