1 087 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Regla upp yttervägg i källare
Hej!
Håller på och renoverar vår tvättstuga i källaren.
Är inte så förtjust i putsväggen (yttervägg) så valde att regla upp denna med obehandlade 45x45 reglar som jag hade över från ett tidigare bygge. Har satt syllpapp bakom reglarna mot putsen. Denna konstruktion är jag inte särskilt orolig över när det gäller fuktskador eller dylikt, men det som jag är lite osäker på är vilken beklädnad man ska välja.
Står i valet mellan panel eller gips.
Vad hade ni valt? Motivera gärna varför valet med.
Håller på och renoverar vår tvättstuga i källaren.
Är inte så förtjust i putsväggen (yttervägg) så valde att regla upp denna med obehandlade 45x45 reglar som jag hade över från ett tidigare bygge. Har satt syllpapp bakom reglarna mot putsen. Denna konstruktion är jag inte särskilt orolig över när det gäller fuktskador eller dylikt, men det som jag är lite osäker på är vilken beklädnad man ska välja.
Står i valet mellan panel eller gips.
Vad hade ni valt? Motivera gärna varför valet med.
Vad menar du med "panel" och om du tänker gipsa, vad tänker du göra sen?
När dränerades det senast och hur ser ventilationssituationen ut?
Även om du inte är så orolig för reglarna så skulle jag fundera på vad som händer när det blir fuktigt bakom beklädnaden. Det är inte bara fukt genom källarmuren utan även en tvättstuga så fukt kommer det att bli och det är stor risk för mögel och att gipskivor bågnar om de blir fuktiga på baksidan osv.
Om vi bortser från reglarna så skulle jag nog sätta en fibercementskiva och möjligen ha någon form av ventilation bakom. Tänker att man kan avsluta skivan någon centimeter från golv och tak för att få fri luftgenomströmning bakom skivorna.
Även om du inte är så orolig för reglarna så skulle jag fundera på vad som händer när det blir fuktigt bakom beklädnaden. Det är inte bara fukt genom källarmuren utan även en tvättstuga så fukt kommer det att bli och det är stor risk för mögel och att gipskivor bågnar om de blir fuktiga på baksidan osv.
Om vi bortser från reglarna så skulle jag nog sätta en fibercementskiva och möjligen ha någon form av ventilation bakom. Tänker att man kan avsluta skivan någon centimeter från golv och tak för att få fri luftgenomströmning bakom skivorna.
Det dränerades 2019 med isodrän, så dräneringen är relativt ny.T Testarn skrev:Vad menar du med "panel" och om du tänker gipsa, vad tänker du göra sen?
Vet inte riktigt hur jag bättre ska förklara vad jag menar med panel eller gips än vad jag redag gjort. Vad jag bör sätta utanpå reglarna, vilken klädsel väggen ska få.
Har funderat lite mer sen inlägget postades igår och det lutar mer åt att sätta ytterpanel som vägg med kanske 2-3mm glipa mellan varje bräda. Kommer också sätta ventilerade golvlister och en ventil i överkant på väggen så luft kan cirkulera bakom.
Du nämnde fibercementskiva, den tar jag med mig. Ett alternativ som jag helt glömt bort.
Inte så lyckat att sätta träreglar mot källarvägg, sedan stänga in med skivor. Det var en sådan konstruktion vi fick rensa bort ur vår källare för ca 15 år sedan pga mögel och röta i träreglarna - daggpunkten flyttas inåt rummet och det riskerar att bli fuktpåslag. Nu hade vi inte utvändigt isolerad grundmur men som jag ser det behöver en källarvägg kunna andas via diffusionsöppet skikt (kakel, silikatfärg el likn), fukt sugs upp i väggarna även via grundsulan.
Min uppfattning är att man ska använda stålreglar om det ska byggas på källarväggar eller -golv, och givetvis icke-organiska skivmaterial typ fibercement.
Min uppfattning är att man ska använda stålreglar om det ska byggas på källarväggar eller -golv, och givetvis icke-organiska skivmaterial typ fibercement.
Jag misstänkte att du menade någon form av träpanel(brädor) men för att inte göra misstaget att anta något som inte stämde så tänkte jag fråga. Det finns ju andra sorters panelskivor som man skulle kunnat tänka sig.
Panelbrädor för fasader är inte alltid så torra som de man vill ha för inomhusbruk så det finns en risk att de kommer att krokna i någon ledd när de kommer in (även om det är en tvättstuga)
Din tanke om att sätta dem med lite avstånd gör ju att det blir lite ventilation och minskar risken för röta och mögel så det är nog bra.
För att bara ta upp en sak till så kan det ju vara så att det blir ett väldigt fint utrymme för spindlar och andra småkryp. Jag vet hur mycket spindlar vi har i källaren och vår tvättstuga och då har jag ändå försökt hålla små hålrum till ett minimum och gå¨r runt med dammsugaren med jämna mellanrum.
Det du tänker göra blir svårstädat från damm, spindelnät och kryp.
Panelbrädor för fasader är inte alltid så torra som de man vill ha för inomhusbruk så det finns en risk att de kommer att krokna i någon ledd när de kommer in (även om det är en tvättstuga)
Din tanke om att sätta dem med lite avstånd gör ju att det blir lite ventilation och minskar risken för röta och mögel så det är nog bra.
För att bara ta upp en sak till så kan det ju vara så att det blir ett väldigt fint utrymme för spindlar och andra småkryp. Jag vet hur mycket spindlar vi har i källaren och vår tvättstuga och då har jag ändå försökt hålla små hålrum till ett minimum och gå¨r runt med dammsugaren med jämna mellanrum.
Vad är det för fel på putsen? Är det inte bättre att snygga till den istället, alt sätta kakel?
Förstår hur du menar, men då jag har syllpapp bakom reglarna förhindrar de att fukten tränger in i regeln. Så byggde man alltid förr (av den erfarenhet jag har) och ser egentligen inget fel med det. Sen håller jag med om att plåtreglar kanske hade varit ett bättre alternativ. Men eftersom jag hade virket hemma valde jag denna väg.H Harald Blåtumme skrev:Inte så lyckat att sätta träreglar mot källarvägg, sedan stänga in med skivor. Det var en sådan konstruktion vi fick rensa bort ur vår källare för ca 15 år sedan pga mögel och röta i träreglarna - daggpunkten flyttas inåt rummet och det riskerar att bli fuktpåslag. Nu hade vi inte utvändigt isolerad grundmur men som jag ser det behöver en källarvägg kunna andas via diffusionsöppet skikt (kakel, silikatfärg el likn), fukt sugs upp i väggarna även via grundsulan.
Luften kommer inte stängas in bakom, blir det ytterpanel blir det små glipor mellan varje bräda. Väljer jag en skiva (ex fibercement som förslag ovan) kommer jag jacka ur skivan i bott och topp mellan varje regelparti och sätta en ventilation så luften kan cirkulera fritt.
Tråkigt att ni fick riva, men misstänker att man i erat fall hade satt reglarna direkt mot yttervägg och att det saknades ventilation helt?
Jag ska villigt erkänna att jag är totalt värdelös på att putsa och offerterna jag har fått in är långt ifrån rimliga i mitt tycke. Åtminstone inte värt priset för en simpel tvättstuga på ca 4 m2.C Chokladmonster skrev:
Absolut, bättre med det säkra före det osäkra.T Testarn skrev:Jag misstänkte att du menade någon form av träpanel(brädor) men för att inte göra misstaget att anta något som inte stämde så tänkte jag fråga. Det finns ju andra sorters panelskivor som man skulle kunnat tänka sig.
Vi har inga problem med spindlar alls idag, men de kanske vågar sig fram som du skriver med en sådan konstruktion.
Vad tror du om ditt förslag med fibercementskiva och sen att man sätter en ventil mellan varje regelparti, en mot golvet och en upp mot taket? Då blir ju luften inte instängd och kan cirkulera fritt?
Bra för er att ni inte har spindlar - för mig spelar et inte så stor roll mer än att man får dammsuga lite nät då och då men det finns andra i huset som inte är så förtjusta 
Det är klart att man kan sätta ventiler i varje fack, då kommer det att finnas lite luftrörelse/luftutbyte, se bara till att de här med insektsnät och sen foga mot tak och golv mot kryp.
Det är klart att man kan sätta ventiler i varje fack, då kommer det att finnas lite luftrörelse/luftutbyte, se bara till att de här med insektsnät och sen foga mot tak och golv mot kryp.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
109 kr inkl moms
Läs mer
Min fru är väldigt glad för det i alla fall. Du ska ha stort tack för inputs. Blir som du föreslog med fibercementboard och att jag ventilerar upp detT Testarn skrev:Bra för er att ni inte har spindlar - för mig spelar et inte så stor roll mer än att man får dammsuga lite nät då och då men det finns andra i huset som inte är så förtjusta
Problemet som kan uppstå är att luften blir ganska stillastående bakom skivorna och då kan luftfuktigheten öka tills det börjar växa svartmögel på träreglar och ev. gipsskivor, framförallt om du har papp på gipsskivorna.Andreas9090 skrev:
Förstår hur du menar, men då jag har syllpapp bakom reglarna förhindrar de att fukten tränger in i regeln. Så byggde man alltid förr (av den erfarenhet jag har) och ser egentligen inget fel med det. Sen håller jag med om att plåtreglar kanske hade varit ett bättre alternativ. Men eftersom jag hade virket hemma valde jag denna väg.
Luften kommer inte stängas in bakom, blir det ytterpanel blir det små glipor mellan varje bräda. Väljer jag en skiva (ex fibercement som förslag ovan) kommer jag jacka ur skivan i bott och topp mellan varje regelparti och sätta en ventilation så luften kan cirkulera fritt.
Tråkigt att ni fick riva, men misstänker att man i erat fall hade satt reglarna direkt mot yttervägg och att det saknades ventilation helt?
Att bara ha öppningar uppe och nere kan fungera, men det är långt ifrån säkert, så att koppla på det mot en mekanisk ventilation är att föredra, speciellt som du lämnar organiskt material bakom skivorna.
När du klär in väggen så förändrar du också vägens isolerande egenskaper och flyttar daggpunkten inåt i rummet, men nu har du ju Isodrän utvändigt så det är nog en liten risk att det ställer till med något.
Jag skulle personligen inte lägga något organiskt mot en yttervägg och sen kapsla in det med risk för stillastående luft (eller mer eller mindre stillastående luft).
Håller med dig och väljer således att avstå från gipsskivorna av den anledningen. Jag kommer köra på fibercementskiva istället och sätta ventiler mellan varje regelfackanders07 skrev:
Problemet som kan uppstå är att luften blir ganska stillastående bakom skivorna och då kan luftfuktigheten öka tills det börjar växa svartmögel på träreglar och ev. gipsskivor, framförallt om du har papp på gipsskivorna.
Att bara ha öppningar uppe och nere kan fungera, men det är långt ifrån säkert, så att koppla på det mot en mekanisk ventilation är att föredra, speciellt som du lämnar organiskt material bakom skivorna.
När du klär in väggen så förändrar du också vägens isolerande egenskaper och flyttar daggpunkten inåt i rummet, men nu har du ju Isodrän utvändigt så det är nog en liten risk att det ställer till med något.
Jag skulle personligen inte lägga något organiskt mot en yttervägg och sen kapsla in det med risk för stillastående luft (eller mer eller mindre stillastående luft).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Regla upp yttervägg för fönster.
Byggmaterial & Byggteknik -
Regla upp insida av yttervägg
Regla upp och gipsa (våtrumsskiva?) yttervägg i "källare", blivande badrum.
Hur lång tid tar det att regla upp ytterväggarna för 70kvm?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur reglar man upp en yttervägg?
Byggmaterial & Byggteknik
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ta bort 1,4m från bärande vägg. Råd..
Trappa inomhus - balktrappa?
Skruva i porös vägg med luftspalt
Hur får man väggisoleringen stabil mellan vindduk och innerväggpanel?
Hur utförs imkanal med ljuddämpare genom tätskikt?
Byggmaterial & Byggteknik