14 629 läst · 4 svar
15k läst
4 svar
Regla upp golv på betongplatta?
Vi har ett biutrymme på en betongplatta (Älvsbyhus byggt -68) i dagsläget är det lagt 2 plastmattor på golvet men jag skulle vilja höja upp golvet en par decimeter för att kunna dra avlopp under golvet för ett handfat eller ev. toalett.
Hur gör man det på bästa sätt?
Lägger man någon slags Platon matta under innan man reglar ifall det tränger upp fukt.
Och sedan isolering antar jag.
Eller är det en dålig idé?
Plast mattor direkt på betonggolv är väl ingen bra lösning heller misstänker jag.
En granne har gjutit upp betonggolvet men det låter betydligt besvärligare samt dyrare.
Tacksam för lite tips, gärna i detalj hur man ska gå tillväga.
Hur gör man det på bästa sätt?
Lägger man någon slags Platon matta under innan man reglar ifall det tränger upp fukt.
Och sedan isolering antar jag.
Eller är det en dålig idé?
Plast mattor direkt på betonggolv är väl ingen bra lösning heller misstänker jag.
En granne har gjutit upp betonggolvet men det låter betydligt besvärligare samt dyrare.
Tacksam för lite tips, gärna i detalj hur man ska gå tillväga.
Finns några alternativ.
1. Regla upp på syllisolering.
2. Gjuta upp med lecafyllning, kolla dock så bjälklaget tål detta.
3. Lägga ut frigolit och gjuta på detta dock kanske inte det bästa men det går ju.
Isolering i punkt ett mellan bjälkarna, vanlig stenull e.dyl. med de två andra så fixar det sig själv Golvvärme är nice och har du det går plastmatta rätt på sen mycket bra. Plast på kallbetong är bara bra varma sommardagar tycker jag.
1. Regla upp på syllisolering.
2. Gjuta upp med lecafyllning, kolla dock så bjälklaget tål detta.
3. Lägga ut frigolit och gjuta på detta dock kanske inte det bästa men det går ju.
Isolering i punkt ett mellan bjälkarna, vanlig stenull e.dyl. med de två andra så fixar det sig själv Golvvärme är nice och har du det går plastmatta rätt på sen mycket bra. Plast på kallbetong är bara bra varma sommardagar tycker jag.
Tackar för det beskedet! Det är ingen risk att det blir problem med fukt i isoleringen ifall det nu skulle komma något från plattan?
SKa man riva bort den plastmatta som idag finns direkt på betongen eller gör det inget om den blir kvar under reglarna?
Frugan har nu även börjat prata om att göra ett litet badrum istället för bara en WC/Tvättstuga, innebär det några andra problem som man bör tänka på?
SKa man riva bort den plastmatta som idag finns direkt på betongen eller gör det inget om den blir kvar under reglarna?
Frugan har nu även börjat prata om att göra ett litet badrum istället för bara en WC/Tvättstuga, innebär det några andra problem som man bör tänka på?
Förutsatt att dräneringen är ok så ska det fungera, dock vågar jag inte säga något om du ska ha badrum där då du då kommer ha tätskikt och tillföra fukt ovanifrån. Normalt får du ju lite "andning" genom golvet då det knappast är helt tätt vid kanterna osv.
Fukt borde du ju iofs inte ha där om det suttit plastmatta direkt på betongen.
Fast egentligen är väl det bästa att bila för rören i golvet och slippa gjuta upp så mycket. Vet inte riktigt då jag inte är proffesionell. Någon annan får råda vidare.
Fukt borde du ju iofs inte ha där om det suttit plastmatta direkt på betongen.
Fast egentligen är väl det bästa att bila för rören i golvet och slippa gjuta upp så mycket. Vet inte riktigt då jag inte är proffesionell. Någon annan får råda vidare.
Liknande trådar
-
Uppreglat golv gillestuga
Golv -
Vad rekommenderar ni för åtgärd för fukt under uppreglat golv
Golv -
hur regla upp nytt (och stadigare) golv på betongbjälklag?
Byggnadsfysik -
Platta på mark + uppreglat golv med snål isolering. Funderar på golvvärme
Golv -
Fukt i uppreglat golv på betongplatta
Grund & Markarbeten