Hej
Är i behov av regelsökare, finns fungerande?

Jag har sett hemmagjorda som fungerar! En litne lätt magnet längst ut i ett ca 5cm plaströr. Snickaren höll den lätt i handen och undersökte väggen, rätt som det var så fastnade magneten på en spik eller skruv som väggbeklädnaden var fastsatt med på regeln.

jansat371 skrev:
Hej
Är i behov av regelsökare, finns fungerande?
Det beror på vad du söker i. Söka bakom gips är inte så svårt. Söka regel i tak bestående av gips struktur utanpå träläkt är tuffare. Jag har sökare som har lyckats med det i en byggnad, och misslyckats i en annan. Putsens och träläktens tjocklek påverkar. Samma sak om du även letar ledning bakom vägg. Har ett par stycken men ingen som klarat de svåra taken, för dem behöver du en dyr en om det finns en som fungerar. Räkna ut riktningen på takstolarna och knacka, pressa, och lyssna har fungerat bättre.

--- Mats ---

Har en BoD (BDS303) helt värdelös på att hitta träreglar men bättre på metall
Köpte en Zircon i65 på Clasohlson ,mäter genom både en OSB/gipsvägg,kakel/gipsvägg (y)

Jag har en grön Bosch - totalt värdelös! Kostade ändå uppåt tusenlappen så mina förväntningar var ganska högt ställda.

Har också en Zircon från CO, funkar över förväntan. Väl värd de 399:- jag betalade för den.

nikasp
Någon som har en som ni är nöjda med till amatörpris? Helst inte ens 1000 spänn. Sist jag körde på känn prickade jag såklart mitt i armeringsjärn. Nu ska jag bulta 10 mm bult i mitt betonggolv i lägenheten. Ca 80 mm djupt och det är genom parkett så jag vill undvika "provhål".

nikasp skrev:
Någon som har en som ni är nöjda med till amatörpris? Helst inte ens 1000 spänn. Sist jag körde på känn prickade jag såklart mitt i armeringsjärn. Nu ska jag bulta 10 mm bult i mitt betonggolv i lägenheten. Ca 80 mm djupt och det är genom parkett så jag vill undvika "provhål".
Om du köper någon för under 1000 så är det troligtvis bortkastade pengar. Jag gjorde det misstaget genom att köpa en grön Bosch PMD 10 och så här i efterhand var det bortkastade pengar.

Det slutade med att jag köpte en blå Bosch D-tect 150 istället som är fyra gånger så dyr, men som fungerar.

wallscanner-d-tect-150-23307.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kanske kan hyra en fungerande detektor ifrån Cramo eller liknande. Det borde inte vara så dyrt om du bara behöver den någon eller några dagar.

Hej,

Förra veckan köpte jag Zircom i320 från Clas Ohlsson för 499kr och jag kan intyga att hade jag inte köpt den hade jag inte kunnat genomföra det jobbet jag gjorde. Jag lyckades hitta några av reglarna bakom två gipsskivor och räknade med hjälp utav detta fram vart alla fanns. Klockrent verktyg! (kan också berätta att magneten som jag också provade vid samma tillfälle hittade jag ingenting med ca 2cm hög och 2cm diemater neodym).

8984813994014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag brukar köra Neodymmagnet och har hittills aldrig missat en regel. Billigt är det också 😃

iSnobben skrev:
Jag brukar köra Neodymmagnet och har hittills aldrig missat en regel. Billigt är det också 😃
Jo, jag tycker också den metoden verkade trevlig dock fungerade det inte när jag provade. Hur stor är din magnet? Hur går du tillväga när du letar reglar med den?

the_warpi skrev:
Jo, jag tycker också den metoden verkade trevlig dock fungerade det inte när jag provade. Hur stor är din magnet? Hur går du tillväga när du letar reglar med den?
Jag har den här: http://clasohlson.com/se/Neodym-magnet/Pr310564000

32mm i diameter, 7mm tjock och har en kraft på 31kg.

Finns även en starkare om det behövs: http://clasohlson.com/se/Neodym-magnet-med-krok/Pr313157000

Jag drar den över väggen där jag tror att det finns en regel. Då brukar den fastna på någon skruv. När jag har hittat en skruv så letar jag efter fler över och under den för att vara säker.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.