Hej
Brottas med en beräkning och hoppas någon kan hjälpa mig med mått och tips.

Jag har rivit gamla golvet till balkongen ovanför vår uteplats. Balkongen är "under" taket som skjuter ut.

Nu vill jag bygga ett "tätt" golv så det inte droppar ner vatten när det regnar.

Planen är att sätta en ny bärlina i fasaden och sen reglar mellan den och limträbalken. Allt vilade på limträbalken och dess stolpar tidigare så dessa ser jag inga problem med.

På reglarna lägger jag råspont 20mm och papp etc.

På det nya täta taket ska jag sen lägga ett balkonggolv. (Trä och reglar). Detta förstår jag hur jag ska göra men det blir lite extra vikt att ta hänsyn till.

Då balkongen är under tak blir det på sin höjd några centimeter snö.

Nu till frågorna om dimension och cc på de reglar som ska gå mellan fasad och limträbalk.

Avståndet mellan dessa är 1630mm och bredden på huset är 8000mm.

Jag har inget emot att ta i ordentligt så att det blir stabilt.

Just nu lutar jag åt 45x145 med cc 300 eller 400.

Bifogar lite bilder så kanske det blir tydligare.

Tack på förhand.
 
  • Uteplats under balkongen med trägolv och tak som skjuter ut, omgivet av grönt häck och blomster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under en balkongkonstruktion med vitmålat tak och bjälkar, synliga fästpunkter vid husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en balkongkonstruktion med dimensioner, inklusive limträbalk och avståndet till fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss som visar mått för balkongkonstruktion med dimensioner 1630mm och 8000mm markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av balkongens golvkonstruktion med reglar, bärlina och angränsande fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar räkna med en nyttig last (människor och möbler etc) på 3,5 kN/kvm. I förhållande till det är golvmaterialets egenvikt försumbar. 45x145 C24 på c/c 600 mm blir utmärkt stumt och bra. Finns inget behov av att lägga det tätare. Försök hitta råspont som är något tjockare än 20 mm.
 
  • Gilla
lellef
  • Laddar…
Rickard.
Ett sätt att få trallen stum är att hela tiden överföra vikten rakt ner i balkarna och råspontens jobb då blir bara att hålla uppe pappen. 20 eller 23mm råspont och 60cc blir rätt stumt så jag vet inte om det är överkurs och helt onödigt men dom flesta jag ser väljer att bygga så.

På det sättet har du t ex möjligheten att gå ner på 50cc för att få bort mycket av svikten i 28mm trall om du tycker det känns värt det.

Jag har normalt inte så höga krav på svikt på altaner och sånt men på balkonger tycker jag varierande svikt kan kännas obehagligt även om den är liten.
 
  • Gilla
lellef
  • Laddar…
Bara som kuriosa så blev det till slut 45x145 med cc 30 och 23 mm råspont så nu kan jag lungt parkera bilen på balkongen vid behov.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.