M
Hej!

Har en fuktskada i hallen som gått i långbänk. Det är i en bostadsrätt så tyvärr har jag dålig kontroll över det som är under ytskikten (pga att det är brf som håller i de bitarna).

För att gå lite direkt på så undrar jag hur långt cc-avstånd det ska vara mellan reglarna och vilken dimension dessa ska ha. Konstruktionen var sådan att det är betong med ingjutna syllar (dvs flexar inte alls) och sedan bjälkar ca 5 cm höga och 10 cm breda. Stavgolv ovanpå det. Bjälkarna var kärnfriska.

Nu har en firma varit här och rivit bort bjälkarna (av nån outgrundlig anledning) och lagt dit nåt plockepinn av 45x45 som sviktar som fan. De har inte heller lagt de "hela" bitarna på tvären över syllarna. Det hela sviktar som fan. Omöjligt att klinka på (eller nåt annat heller förmodligen. CC-avstånd på cirka 40-45 cm.

Är detta fel? (det borde vara fel) Vad är det för standard som gäller?

Börjar undra om det är nåt jobb som firman själv hittat på för att få förstärka och ta betalt en gång till... Ingen hos förvaltaren påstår sig ha beställt det jobbet (men däremot andra åtgärder).

Skulle kunna skriva en hel roman om alla turer med den här fuktskadan men den kan vi ta en annan gång... ;)

Tacksam för svar!

Lite svårt att förstå vad dom har gjort på din beskrivning.
Det viktiga i sammanhanget är ju spännvidden - men det framgick inte riktigt om hur det såg ut ?

Är det tex 8 meter mellan betongbjälkarna så är ju inte 45x45 alls tillräckligt - är det 0,45 m så är det antagligen fullt tillräckligt ;)

/K

M
klaskarlsson skrev:
Lite svårt att förstå vad dom har gjort på din beskrivning.
Det viktiga i sammanhanget är ju spännvidden - men det framgick inte riktigt om hur det såg ut ?

Är det tex 8 meter mellan betongbjälkarna så är ju inte 45x45 alls tillräckligt - är det 0,45 m så är det antagligen fullt tillräckligt ;)

/K
Jag återkommer med bilder. :)

M
Det är cirka 45 cm cc på 45*45 bjälkarna. Syllarna fastgjutna i golvet har väl cirka det dubbla mellan, omkrig 90 cm. Av någon anledning har de inte lagt de hela bitarna på tvären över syllarna. De gamla bjälkarna var cirka 5*12 cm (liggande). De låg på tvären över syllarna. Snyggt jobbat med den lilla klossen de ställt på högkant på ett ställe... lös...

Kan vidare påpeka att jag inte är intresserad av att ha jättetjocka skivor på för att styva upp golvet. Det blir för högt då...

Detaljbjälke.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljkloss2.JPG
Skapa konto

Utanförkök.JPG
Skapa konto

Utanförkök2.JPG
Skapa konto

Utanförkök3.JPG
Skapa konto

Redigerat:
Det räcker inte med att klossa upp lite mer då (med stabilare klossar då kanske) ?:)

/K

M
Som väl är blev de där träbitarna kaffeved... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.