2 619 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Regel sompelare för balk
45x170 sitter som en del i yttervägg på var sida om dörr/fönster öppningen. Längden är 2400mm troligen urjackade till 2130 längst upp för balken 56x270.
Moelvens lagerbalksprogram har beräknat pelarlasten och visst är det kanske lättast att använda deras limträ pelare men ska jag ändå bygga regelvägg så passar det kanske bäst med samma regeldimensioner överallt.
Moelvens lagerbalksprogram har beräknat pelarlasten och visst är det kanske lättast att använda deras limträ pelare men ska jag ändå bygga regelvägg så passar det kanske bäst med samma regeldimensioner överallt.
Redigerat:
Ta en koll på http://www.traguiden.se där finns tabeller för dimensionering och hur mycket olika dimensioner klarar vid olika längder och en massa annat som är bra att veta när man ska bygga.
Det är kilonewton i tabellen som avses, står i informationen högst upp. Det står att det är tryckkraften på pelaren så jag tolkar det som att det är hur mycket det är reglen klarar innan den knäcks av tyngden. 69 kN är ganska saftigt, 7 ton ungefär ju.