Vi planerar en utbyggnad på vårt hus. Har ni fått bygglov till slut efter att processen tagit nästan ett år. Eftersom det tagit så lång tid räknande jag mer eller mindre med att få det gratis då varje vecka efter vecka 10 dras det av 20% på avgiften. Men kommunen vill ha 25000kr för bygglovet (full taxa).

Det började med att vi skickade in en förslag från arkitekten som avslogs. Nytt reviderat förslag skickades in , komplett med alla handlingar i februari i år. I maj skickade kommunen ut grannhörande vilket var klart i juni. Fick godkänt bygglov nu i augusti.

Kommunen menar att beslut kom inom 10 veckor från att ärendet var komplett. Jag tycker att ärendet var komplett i februari. Jag kan gå med på att tiden då ärendet väntade på svar från grannar kan räknas bort. Men även om man gör det blir det långt mer än 10 veckor.

Har jag rätt eller har kommunen rätt?

Kommunen har ganska bra koll på sina handläggningstider så jag skulle säga att de har rätt.

Vad hände mellan februari och maj?

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Kommunen har ganska bra koll på sina handläggningstider så jag skulle säga att de har rätt.

Vad hände mellan februari och maj?
Mellan februari och maj hade de fått en ny ritning och handlingar och jag antar den låg i "att-göra-högen".

Vad jag förstått det så är inte reglerna glasklara hur man ska räkna handläggningstid. Ska vara från att de har ett "komplett ärende" .. vilket kommunen tolkar som efter att de fått in grannhörande. Jag tolkar det som om det är när jag har skickat in kompletta handlingar som de kan ta beslut på.

Ligger naturligtvis i kommunens intresse att tolka lagen så att det bäst passar dem.

Vad behövde ni komplettera med?
Uppfyllde inte de först inskickade handlingarna planbestämelserna?

har ett liknande fall och jag skulle hävda att kommunen inte alls har koll på det.

Handlade dock om en anmälan för attefallshus och inte ett bygglov.

Skickade in alla handlingar och efter 10 veckor bedömde kommunen att det krävdes ett marklov för att få uppföra attefallshuset.

Ansökte då marklov de gjorde då inget beslut alls på anmälan utan inväntade marklovet. När de var godkänt begärde de in kompletteringar på attefallshus för att stämma helt överens med marklovet och tog beslut.

De hävdade sedan att de hade rätt att ta ut full avgift efter som de tog beslut så fort, vi överklagade bara prissättningen påverkade inte lovet i övrigt så vi hade start besked, var dock tvungen att betala in hela avgiften och fick sen tillbaka den.

Är rätt så enkelt att överklaga bara den delen, överklagan skickas till kommunen som sedan tar det vidare till länsstyrelsen. Viktigt är att det är den som sökt lovet och står på fakturan som skriver överklagandet.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Kommunen menar att beslut kom inom 10 veckor från att ärendet var komplett.
Att ärendet är komplett efter grannhörandet är ju korrekt i sig, men det är ju inte det man mäter. Utan det är handläggningstid efter komplett ansökan, och i ansökan ingår inte grannhörande.

Så jag skulle säga att tiden från ansökan fram till grannhörandets start samt tiden från grannhörandets slut till slutligt lov är det som bör räknas.

Om det sen är tio eller 20 veckor beror på när i månaderna vad skett.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P
J Joelbitar13 skrev:
har ett liknande fall och jag skulle hävda att kommunen inte alls har koll på det.

Skickade in alla handlingar och efter 10 veckor bedömde kommunen att det krävdes ett marklov för att få uppföra attefallshuset.

Ansökte då marklov de gjorde då inget beslut alls på anmälan utan inväntade marklovet. När de var godkänt begärde de in kompletteringar på attefallshus för att stämma helt överens med marklovet och tog beslut.

De hävdade sedan att de hade rätt att ta ut full avgift efter som de tog beslut så fort, vi överklagade bara prissättningen påverkade inte lovet i övrigt så vi hade start besked, var dock tvungen att betala in hela avgiften och fick sen tillbaka den.

Är rätt så enkelt att överklaga bara den delen, överklagan skickas till kommunen som sedan tar det vidare till länsstyrelsen. Viktigt är att det är den som sökt lovet och står på fakturan som skriver överklagandet.
Dom kan inte göra något alls på attefallshuset utom att neka startbesked förutsatt att det är korrekt att marklov krävs. Så om du ville ha ett snabbt beslut hade det varit ett negativt. Du borde med andra ord vara glad att de väntade med handläggningen av attefallaren och att du till sist fick ditt startbesked.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det sen är tio eller 20 veckor beror på när i månaderna vad skett.
Hur menar du här? 20 veckor är om de har förlängt handläggningstiden i ett beslut, vilket i sig kräver särskilda skäl

P
il_duce il_duce skrev:
Jag tolkar det som om det är när jag har skickat in kompletta handlingar som de kan ta beslut på.
Det gör du rätt i, grannehörandet äter av handläggningstiden och är inte del av vad som krävs för ett komplett ärende. Är du helt säker på att du inte har skickat in nån liten revidering eller så mellan februari och maj? Räkna tio veckor tillbaka från beslutsdatumet och kolla att du verkligen inte har skickat in nåt som kan påverka beslutet, inte ens ett flyttat handfat.

Om du är säker på din sak kan det absolut vara läge att överklaga endast avgiften. Det kan vara nyttigt för alla att Länsstyrelsen tar en titt på denna hantering.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Hur menar du här? 20 veckor är om de har förlängt handläggningstiden i ett beslut, vilket i sig kräver särskilda skäl
Jag menar att vi inte kan veta om det gått tio eller 20 veckor. Det beror ju på om det är i början eller slutet av TS olika intervall. Februari till maj är ju exempelvis minst nio, max 18 veckor.

• Gilla
Patmark
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Det gör du rätt i, grannehörandet äter av handläggningstiden och är inte del av vad som krävs för ett komplett ärende. Är du helt säker på att du inte har skickat in nån liten revidering eller så mellan februari och maj? Räkna tio veckor tillbaka från beslutsdatumet och kolla att du verkligen inte har skickat in nåt som kan påverka beslutet, inte ens ett flyttat handfat.

Om du är säker på din sak kan det absolut vara läge att överklaga endast avgiften. Det kan vara nyttigt för alla att Länsstyrelsen tar en titt på denna hantering.
Ska kolla igenom i detalj exakta datum när handlingar kom in etc. Rätt säker på att jag inte skickat in något men allt men ska kolla igenom nog innan jag överklagar avgiften. Det finns ju digitalt så rätt lätt att kolla..

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är tiden från det datum som du inkom med kompletterande handling på eget initiativ som räknas:

[länk]
Tack,
J Joelbitar13 skrev:

Tack för svaret.. Är det bara att maila in till kommunen, t.ex. "överklagande avgift ärende xxxx-xxxx" då .. till bygglovenheten ?

• Gilla
Monica Brode
  • Laddar…
Tack alla för alla som tagit sig tid för att skriva svar :) Känns spontant som kommunen dragit en rövare (alternativ gjort fel). Jag kommer överklaga avgiften. Återkommer med hur det gick.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
il_duce il_duce skrev:
Tack,

Tack för svaret.. Är det bara att maila in till kommunen, t.ex. "överklagande avgift ärende xxxx-xxxx" då .. till bygglovenheten ?
Japp, och ange varför du anser att det är fel.

• Gilla
il_duce
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.