2 197 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Redskapsbod / förråd - Konstruktion och tips önskas
Jag planerar bygga en mindre redskapsbod på 5-6 kvm för att få bort diverse spadar, krattor, gräsklippare, färgburkar etc. ur garaget. Planen är att placera förrådet/boden mot husfasaden (tegelhus), men jag blir lite osäker på vilka material jag ska använda och hur jag ska göra med grundarbetet.
Tanken är att isolera förrådet så att jag kan hålla det frostfritt under de kallare månaderna, men det kommer aldrig vara aktuellt att ha det mer uppvärmt än så. Jag byggde en altan under förra sommaren så jag har inte tummen helt mitt i handen, men jag blir ändå lite osäker på hur vissa moment ska göras.
Några funderingar hittills:
- Använder man otryckt virke till regelverket och vad är i så fall anledningen till att man inte använder impregnerat? När man bygger altan så skulle man väl aldrig ens komma på tanken att använda något annat?
- Tanken är att gräva ur översta jordlagret och fylla upp med makadam eller liknande runt plintarna. Vad ska man ha för typ av isolering i golvet och ska man ha någon form av fuktspärr längst underst, eller hur gör man där?
- I ytterväggarna antar jag att det räcker med panel, gles, vindduk, regelverk, isolering, OSB/plywood (utifrån och inåt).
- Hur ser motsvarande uppbyggnad ut för tak? Tänkte köra på takpanneplåt för att få det att matcha taket på huset.
- Ska jag placera boden dikt an mot yttervägg eller är det bättre att ha en liten luftspalt på några dm däremellan?
Tanken är att isolera förrådet så att jag kan hålla det frostfritt under de kallare månaderna, men det kommer aldrig vara aktuellt att ha det mer uppvärmt än så. Jag byggde en altan under förra sommaren så jag har inte tummen helt mitt i handen, men jag blir ändå lite osäker på hur vissa moment ska göras.
Några funderingar hittills:
- Använder man otryckt virke till regelverket och vad är i så fall anledningen till att man inte använder impregnerat? När man bygger altan så skulle man väl aldrig ens komma på tanken att använda något annat?
- Tanken är att gräva ur översta jordlagret och fylla upp med makadam eller liknande runt plintarna. Vad ska man ha för typ av isolering i golvet och ska man ha någon form av fuktspärr längst underst, eller hur gör man där?
- I ytterväggarna antar jag att det räcker med panel, gles, vindduk, regelverk, isolering, OSB/plywood (utifrån och inåt).
- Hur ser motsvarande uppbyggnad ut för tak? Tänkte köra på takpanneplåt för att få det att matcha taket på huset.
- Ska jag placera boden dikt an mot yttervägg eller är det bättre att ha en liten luftspalt på några dm däremellan?
Hej.Garderobssnickarn skrev:
Nej, det har inte blivit något med det ännu.
Är inte helt nöjd med den enda möjliga placeringen på tomten så jag har skjutit det framför mig i hopp om att ett alternativ ska uppenbara sig, men än så länge är det tomt på idéer.
Du får gärna lägga in en blänkare här ifall du kommer igång med ditt bygge, så kanske jag också inspireras att komma igång.
Liknande trådar
-
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kostnad - frakt av förråd 15 kvm från Stockholm till Åre
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera förråd - Hur hade ni gjort?
Ikea-kök i förråd
Dörr garage/förråd - kapa syll?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus