Det var väl raka vägen hem?
 
Det var mer plats mellan bil och last än det ser ut som, gick kanon att svänga som vanligt.
Släpet är 4m långt med så det luras man lite av också. Hade bra kultryck
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Svår pryl att lasta det där eftersom det är vanskligt att spänna ner det så hårt att det sitter fast utan att riskera att knäcka aluprofilerna, så snyggt jobbat med det.

Jag tror jag hade byggt en vagga för taket som även håller det på plats i höjdled/sidled och sedan spänt fast denna vagga i vagnen.
 
Traktordäck fastsäkrade på släpvagn kopplad till bil, redo för omläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska till däckverkstan och få framhjulen omlagda. Nån som har synpunkter?

/Andreas
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Enda synpunkten är att jag har litet dåligt samvete för några skärmväggar vi fraktade hem från Byggmax idag som ärligt talat var uselt säkrade om det skulle börja flaxa iväg... men det gick bra som jag trodde men: det var inte ok efter min måttstock. Lektionen som lärdes var att *alltid* ha lämpliga spännband med sig i bagageluckan! Fan vad man är slarvig ibland.
 
wildeside wildeside skrev:
Har inte sett en enda lastbil som täcker grus, sten, jord, schaktmassor eller sand med varken lastpallar eller lastnät.:crysmile:
Det finns allt, och är väldigt vanligt i t.ex. USA. Heter tarpaulin (presenning) och är ungefär som en rullgardin med presenningsduk som med ett knapptryck ifrån hytten rullas ut hydrauliskt för att säkra lasten. Se exempel här. Kanske finns ett samband mellan sådana lösningar, ansvar och skadestånd.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
G
W WestPete skrev:
Det finns allt, och är väldigt vanligt i t.ex. USA. Heter tarpaulin (presenning) och är ungefär som en rullgardin med presenningsduk som med ett knapptryck ifrån hytten rullas ut hydrauliskt för att säkra lasten. Se exempel här. Kanske finns ett samband mellan sådana lösningar, ansvar och skadestånd.
Misstänker att det är hårda böter alternativt höga skadestånd i USA jämfört med Sverige så det är nog därför det är vanligare där, det finns dom som använder det här också men det är inte så ofta.
 
  • Gilla
WestPete
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Misstänker att det är hårda böter alternativt höga skadestånd i USA jämfört med Sverige så det är nog därför det är vanligare där, det finns dom som använder det här också men det är inte så ofta.
Det är väl inte så dyr självrisk så att företagen skiter i sådant och betalar glatt självrisken när de blästrar andra bilar. Vem vet, det är iallafall grusbilarna som får betala för bilarna de möjligtvis förstör.
 
W WestPete skrev:
Det finns allt, och är väldigt vanligt i t.ex. USA. Heter tarpaulin (presenning) och är ungefär som en rullgardin med presenningsduk som med ett knapptryck ifrån hytten rullas ut hydrauliskt för att säkra lasten. Se exempel här. Kanske finns ett samband mellan sådana lösningar, ansvar och skadestånd.
Flisbilar har såna.
 
  • Gilla
WestPete
  • Laddar…
wildeside
W WestPete skrev:
Det finns allt, och är väldigt vanligt i t.ex. USA. Heter tarpaulin (presenning) och är ungefär som en rullgardin med presenningsduk som med ett knapptryck ifrån hytten rullas ut hydrauliskt för att säkra lasten. Se exempel här. Kanske finns ett samband mellan sådana lösningar, ansvar och skadestånd.
Tyvärr måste jag upplysa dej om att jag bor och arbetar i Sverige och kör lastväxlare så inte så enkelt alla gånger.
Jag vet att det finns ett antal olika lösningar på flaktäckning men om man insisterar på att använda ett sånt flak blir du tvåa i kön ganska snart om du ska öppna och stänga flaktäckningen vid varje av och på lastning.
Har tittat på vad som finns på den svenska marknaden och det är inte så enkelt i verkligheten definitivt inte på en lastväxlare iaf, om man dessutom måste ställa av flaket och dra upp ett nytt flak vid av/på lastning.
Lastar och lossar ibland 2-6 gånger i timmen och tar det 5 minuter varje gång man ska trassla med täckningen så blir det 10-30 minuter mertid för dom lasten. Utslaget på en dag 1-4 timmar, jag vet ingen som vill betala för den tiden, varken företag eller privatperson.
Läser man här på forumet så tror inte jag att jag kan hitta någon här som är bered att betala extra för någonting som inte gagnar dom själva.
Sen kan vi ta diskussionen om vad inköp, service, reparation och underhåll kommer att kosta som ska läggas på på timpenningen som lastbilen kostar.
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Har ni inga fasta vågar i närheten? Här mitt i ingenstans har jag 2 inom 1,5mils radie. Kanske har ett samband med alla timmertransporter men det finns väl söderut också?
 
P
wildeside wildeside skrev:
Tyvärr måste jag upplysa dej om att jag bor och arbetar i Sverige och kör lastväxlare så inte så enkelt alla gånger.
Jag vet att det finns ett antal olika lösningar på flaktäckning men om man insisterar på att använda ett sånt flak blir du tvåa i kön ganska snart om du ska öppna och stänga flaktäckningen vid varje av och på lastning.
Har tittat på vad som finns på den svenska marknaden och det är inte så enkelt i verkligheten definitivt inte på en lastväxlare iaf, om man dessutom måste ställa av flaket och dra upp ett nytt flak vid av/på lastning.
Lastar och lossar ibland 2-6 gånger i timmen och tar det 5 minuter varje gång man ska trassla med täckningen så blir det 10-30 minuter mertid för dom lasten. Utslaget på en dag 1-4 timmar, jag vet ingen som vill betala för den tiden, varken företag eller privatperson.
Läser man här på forumet så tror inte jag att jag kan hitta någon här som är bered att betala extra för någonting som inte gagnar dom själva.
Sen kan vi ta diskussionen om vad inköp, service, reparation och underhåll kommer att kosta som ska läggas på på timpenningen som lastbilen kostar.
Så då är det precis som Rkarlsson skrev ovan. Ni som kör grusbil skiter i andra bilister för att risken att ni får betala de skador ni orsakar är minimal samt att ev självrisk täcker inkomstbortfallet.

Du skriver som att du vill ha sympati för er situation. Men min sympati får du inte....
 
G
P pemu skrev:
Så då är det precis som Rkarlsson skrev ovan. Ni som kör grusbil skiter i andra bilister för att risken att ni får betala de skador ni orsakar är minimal samt att ev självrisk täcker inkomstbortfallet.

Du skriver som att du vill ha sympati för er situation. Men min sympati får du inte....
Jag tror inte alls att han vill ha sympati, han berättar hur verkligheten ser ut i branschen.
Alla vill ha transporter så fort som möjligt, helst igår, så billigt som möjligt, helst gratis, hur åkerier och chaufförer gör för att lösa det bryr sej inte beställaren om.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
P
G GammelMan99 skrev:
Jag tror inte alls att han vill ha sympati, han berättar hur verkligheten ser ut i branschen.
Alla vill ha transporter så fort som möjligt, helst igår, så billigt som möjligt, helst gratis, hur åkerier och chaufförer gör för att lösa det bryr sej inte beställaren om.
Han skriver att han kör flakväxlare. Och dessutom "så, inte så enkelt alla gånger" låter som ett beklagande i mina öron i alla fall.
 
Har inget med recensering av last att göra men med grus. Såg då dom dumpade hos grannen, först kopplade han av släpet och tömde bilen, sen backade han upp mot släpet och drog över flaket från släpet in på bilflaket och backade in i igen och tömde det lasset. Det såg rätt effektivt ut jämfört med småsläpen med inbyggd tipp. Har ju sett såna bilar många gånger förr men aldrig tidigare sett hur dom faktiskt dumpar gruset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.