G GargamelSE skrev:
... Och personligen skiter jag i om det tar längre tid eller det "kostar mer" för det lasset.
I längden är det billigare än att lacka om bilen varje år.
Då hoppas jag att du säger att du gärna betalar extra för att det inte ska damma den dagen du beställer ett lass grus. Annars är du bara en hycklare.
 
G GargamelSE skrev:
Om bevattningen inte räcker, så får föraren ta den tid det tar att slänga på ett heltäckande kapell eller liknande.

Och det kan damma flera hundra meter bakom en lastbild med grus/sand, speciellt när det knappt blåser/ligger i lä.

Och personligen skiter jag i om det tar längre tid eller det "kostar mer" för det lasset.
I längden är det billigare än att lacka om bilen varje år.
Vad säger du om det damm som din bil drar upp från vägen då?
För jag vill inte ha in det dammet i min bil, eller på min lack.

Det jag alltså menar är att ingen bil tar skada av lite damm. Inte ens av mycket damm.
 
G
R Robban_C skrev:
Vad säger du om det damm som din bil drar upp från vägen då?
För jag vill inte ha in det dammet i min bil, eller på min lack.

Det jag alltså menar är att ingen bil tar skada av lite damm. Inte ens av mycket damm.
Ett par ml damm från min bil, mot flera kilo från lastbilen? stoor skillnad, jag skapar inte tjock dimma av damm och sten som lastbilar gör.
 
R Robban_C skrev:
Mitt "svammel" må vara långt men det är i alla fall korrekt sett till fakta.

Det där med han som blev platt under lastmaskinen undrar jag om det är en skröna?
Jag jobbar ju som sagt inom mark- och anläggning och där sprider sig nyheter om olyckor oerhört fort men det där har jag aldrig hört om.
Däremot kan jag tänka mig att det kan ha varit nära nån gång (tillbud heter det väl?) för folk som inte är vana att vara bland maskiner kan bete sig hur dumt som helst ibland.

Och privatpersoner har ingen dispens från dom lagar som gäller i trafiken.
Dom klarar sig oftast med "Jag visste inte" trots att det inte är en godkänd anledning men samma regler gäller för alla.
ja jag har inte sagt att du svamlat, men mina frågor vill jag gärna ha svar på.

angående den platta personen så har jag hört det från ett par olika personer på olika grustag, men det är andrahandsuppgifter.
 
G GargamelSE skrev:
Ett par ml damm från min bil, mot flera kilo från lastbilen? stoor skillnad, jag skapar inte tjock dimma av damm och sten som lastbilar gör.
Hahahaha!
Du är rolig du!
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja jag har inte sagt att du svamlat, men mina frågor vill jag gärna ha svar på.
...
Frågor? Har jag missat nån?
Den om vilken lag lastmaskinsföraren bryter mot?
Jag kan ta reda på exakt men det borde ju räcka med medhjälp till grov vårdslöshet i trafik? Det är förvisso en gissning men en kvalificerad sådan.
 
JanneJanne123
R Robban_C skrev:
Då hoppas jag att du säger att du gärna betalar extra för att det inte ska damma den dagen du beställer ett lass grus. Annars är du bara en hycklare.
Fast jag som kund utgår ju ifrån att den last jag beställer fraktas på ett lagligt och trafiksäkert sätt, att betala extra för den tjänsten låter befängt i mina öron. Att branschpraxis verkar vara något annat är olyckligt..
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
Frågor? Har jag missat nån?
Den om vilken lag lastmaskinsföraren bryter mot?
Jag kan ta reda på exakt men det borde ju räcka med medhjälp till grov vårdslöshet i trafik? Det är förvisso en gissning men en kvalificerad sådan.
ja vilken lag. Jag föreslår att det är jag som förare av den överlastade bilen som är 100% ansvarig för att bilen är korrekt lastad.

och vad gäller surrningsutrustning så menar jag att jag som privatperson kan tejpa fast lasten med gaffatejp så länge det sitter fast. Det ökar förstås risken för en diskussion, men det är inte per automatik olagligt bara för att jag surrar med skosnören. För någon med YKB kan det vara annorlunda.
 
R Robban_C skrev:
Frågor? Har jag missat nån?
Den om vilken lag lastmaskinsföraren bryter mot?
Jag kan ta reda på exakt men det borde ju räcka med medhjälp till grov vårdslöshet i trafik? Det är förvisso en gissning men en kvalificerad sådan
.
Är det någon nyare lag som har tillkommit ?
Har nämligen inte alls hört talas om annat än att chauffören är skyldig till att se så han inte har överlass
 
JanneJanne123
Jag ska dock tillägga att jag har kört styckegods åt Poståkeriet i början av seklet och där höll vi inte på med fjanterier som lastsäkring. Förvisso max kollivikt på 35 kilo, men en ensam platt-tv liggandes löst i skåpet slog rätt bra i väggarna när man tog rondellerna lite slarvigt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag ska dock tillägga att jag har kört styckegods åt Poståkeriet i början av seklet och där höll vi inte på med fjanterier som lastsäkring. Förvisso max kollivikt på 35 kilo, men en ensam platt-tv liggandes löst i skåpet slog rätt bra i väggarna när man tog rondellerna lite slarvigt.
Det förklarar varför oftast paketen är krossade... :)
 
Jag känner de vibbar som var på körskolan när en gubbe med C skulle ta CE. På teorilektionerna undrade man om han ens fick köra moppe, när läraren försökte berätta om lastsäkring, vikter osv protesterade han högljutt och berättade sina historier om hur det i verkligheten gick till när han körde grusbil. När läraren försökte förklara att de ju lär ut hur man ska göra för att köra lagligt konstaterade han återigen att "det hinner vi inte", "vi har ingen våg" osv. Jag har en viss pragmatik själv i trafiken, men jag får finna mig i att gör jag fel så är det fel. Inte att lagen är fel.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag känner de vibbar som var på körskolan när en gubbe med C skulle ta CE. På teorilektionerna undrade man om han ens fick köra moppe, när läraren försökte berätta om lastsäkring, vikter osv protesterade han högljutt och berättade sina historier om hur det i verkligheten gick till när han körde grusbil. När läraren försökte förklara att de ju lär ut hur man ska göra för att köra lagligt konstaterade han återigen att "det hinner vi inte", "vi har ingen våg" osv. Jag har en viss pragmatik själv i trafiken, men jag får finna mig i att gör jag fel så är det fel. Inte att lagen är fel.
Jag åkte med en chaufför under praktiken när jag tog mitt kort. Han struntade att skylta för farligt gods. "Då kan man räkna med att bli stoppad för kontroll"
 
R Robban_C skrev:
Ja, om du tror att det tar sån lång tid för dammet att lägga sig så får du väl göra det.
För oss andra handlar det om ungefär samma avstånd som vi ska hålla i trafiken i varje fall som helst.
Detta betyder inte att jag försvarar att det dammar om lasten så missförstå mig inte nu.
Du får nog 10 dubbla avståndet för att helt slippa damm i de värsta fallen. Det är helt enkelt synd när det finns lösningar. Om det kostar så enorma pengar för att täcka eller lösa problemet lite extratid så är det fel helt klart.

Såg en privatare som körde med otäckt matjord på sitt släp ute på motorvägen idag, det rullade på ganska bra och var ganska välfyllt. Nu hann jag ju långt förbi innan han hann upp i hastighet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja vilken lag. Jag föreslår att det är jag som förare av den överlastade bilen som är 100% ansvarig för att bilen är korrekt lastad.

och vad gäller surrningsutrustning så menar jag att jag som privatperson kan tejpa fast lasten med gaffatejp så länge det sitter fast. Det ökar förstås risken för en diskussion, men det är inte per automatik olagligt bara för att jag surrar med skosnören. För någon med YKB kan det vara annorlunda.
Sidan 13, första meningen:
https://www.yumpu.com/sv/document/r...battre-trafiksakerhet-och-miljo-trafiksakerse
Exakt vilken lag det är passar jag på för jag är inte advokat men nu har du fått en källa. Däremot jobbar jag inom mark och anläggning och har en hel radda bokstäver på körkortet. Du kanske skulle prova att lita på dom som uttalar sig inom sitt yrke?

Ang surrning så kan du väl surra med presentsnöre om du vill men det betyder ju inte att det är lagligt, eller hur? Det kanske till och med kan passera när länsman vill veta hur du har gjort. Men har du surrat med utrustning som är avsedd för lastsurrning och använt denna utrustning på rätt sätt så är ju chansen betydligt större att du kommer hem utan böter.
Och tipset från coachen här är att böter är den lindrigaste av dom möjliga påföljderna. Andra potentiella påföljder är att ställa fordonet tills man har ordnat korrekt lastsurrning eller indraget körkort.

Men det var väl dumt att jag nämnde att man kan bli av med körkortet för då ska väl det också ifrågasättas antar jag.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.