G
P pemu skrev:
Han skriver att han kör flakväxlare. Och dessutom "så, inte så enkelt alla gånger" låter som ett beklagande i mina öron i alla fall.
En beskrivelse om verkligheten som inte alla tänker på.
Många beställer ett lass grus och förväntar sej att det står där efter att dom lagt på luren, försöker gärna pruta lite då det var lite dyrt, (det är ju bara grus som man kan hämta själv med släpvagn för en billig penning) men den som beställer är lite lat (eller har för lite tid eller nåt annat valfritt som gör att den beställer ett lastbilslass grus levererat hem på gården), att en lastbil tar typ 3 liter per mil, en chaufför kostar drygt 300 per timme, slitage på ekipaget kostar, amorteringar på ekipaget kostar, det tänker aldrig den vanliga "Svensson" på då han beställer sitt gruslass.

Allt ska vara "snabbt, billigt och bra" men den ekvationen går sällan ihop, tar man bort det ena så funkar det, och resultatet blir då oftast inte vad kunden vill ha men så är verkligheten.

Det (skulle jag tro) att han försöker tala om, men det är inte lätt att förstå för alla.

*Edit, vad jag tror, då jag inte kan bestämma vad han försöker tala om.*
 
Redigerat:
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
En beskrivelse om verkligheten som inte alla tänker på.
Många beställer ett lass grus och förväntar sej att det står där efter att dom lagt på luren, försöker gärna pruta lite då det var lite dyrt, (det är ju bara grus som man kan hämta själv med släpvagn för en billig penning) men den som beställer är lite lat (eller har för lite tid eller nåt annat valfritt som gör att den beställer ett lastbilslass grus levererat hem på gården), att en lastbil tar typ 3 liter per mil, en chaufför kostar drygt 300 per timme, slitage på ekipaget kostar, amorteringar på ekipaget kostar, det tänker aldrig den vanliga "Svensson" på då han beställer sitt gruslass.

Allt ska vara "snabbt, billigt och bra" men den ekvationen går sällan ihop, tar man bort det ena så funkar det, och resultatet blir då oftast inte vad kunden vill ha men så är verkligheten.

Det försöker han tala om, men det är inte lätt att förstå för alla.
möjligen är det vad man försöker tala om men det han säger är att istället för att konkurrera enligt lagar och regler och med sin egen effektivitet och kunskap så väljer man att konkurrera genom att fuska med lastsäkringen. Lika illa som att köra det svart, leverera för lite grus men fakturera fullt, fuska med körjournalerna, osv

Alla kunder i alla branscher vill ha bästa kvalitet till lägsta pris, alltid! Det är absolut inte unikt i grusvärlden. Det är upp till utföraren att välja om man vill konkurrera på meriter eller fusk.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
möjligen är det vad man försöker tala om men det han säger är att istället för att konkurrera enligt lagar och regler och med sin egen effektivitet och kunskap så väljer man att konkurrera genom att fuska med lastsäkringen. Lika illa som att köra det svart, leverera för lite grus men fakturera fullt, fuska med körjournalerna, osv

Alla kunder i alla branscher vill ha bästa kvalitet till lägsta pris, alltid! Det är absolut inte unikt i grusvärlden. Det är upp till utföraren att välja om man vill konkurrera på meriter eller fusk.
Om du skulle kolla hur transportbranschen funkar så ser du hur rutten den är, liksom t.ex. bygg och säkert fler branscher där beställaren använder billiga utländska företag och/eller utländska f-skattare som inte behöver följa svenska löneavtal och kan dumpa priserna långt under vad ett svenskt företag kan göra.
Det som gäller är lägst pris, har du inte nog lågt pris så tar beställaren nästa åkeri.
Kvalité är inte alls så noga, att lagar och regler följs eller att chauffören får betalt enligt avtal är inte heller nåt som beställaren efterfrågar eller bryr sej om alls.
Men samtidigt så förväntar beställaren att få toppkvalite på allt utan att betala för det.

Kolla runt hur många utländska lastbilar/företag det är på större byggen, tror du att det är för att dom levererar bättre kvalité eller är det för att dom är billigare ?

Det kostar så mycket att driva företag i Sverige att man måste ta bra betalt och då är risken stor att man blir utan kunder, inga kunder ger inga pengar.

Att många chansar och kör utan att täcka t.ex. gruslass är nog en kalkylerad risk, orsakar dom skada så får dom stå för sjäkvrisken.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Hämtade hem pooltak, ca 4,8m långt.
Byggde en bas av 45-195 i botten som jag skruvade ihop och spännde fast ordentligt i släpet. Sen la jag sektionerna över och spännde fast varje sektion för sig samt 3st spännband över översta.
Kördes 40 mil hem utan problem, satt som berget.

(Spännbandet på sidan höll bara igen dörren)

[bild]
Svårt att se exakt hur det är surrat, men på beskrivningen låter det ju bra. Möjligen lite väl tilltaget, men det är ju inte något negativt egentligen.

Du är säkert medveten om det, men att fästa spännbanden i stänkskärmarna är inte godkänd lastsäkring. :geek: I det här fallet så gör det nog varken från eller till, om du har spänt flera band över.

Fel färg på flaggan, om man ska klaga på något. :rolleyes::cool:

E eal skrev:
[bild]
Ska till däckverkstan och få framhjulen omlagda. Nån som har synpunkter?

/Andreas
Det här ser bra ut. Finns inte mycket annat att tillägga. Enkelt att surra fast dom så, men effektivt.
 
G GammelMan99 skrev:
Om du skulle kolla hur transportbranschen funkar så ser du hur rutten den är, liksom t.ex. bygg och säkert fler branscher där beställaren använder billiga utländska företag och/eller utländska f-skattare som inte behöver följa svenska löneavtal och kan dumpa priserna långt under vad ett svenskt företag kan göra.
Det som gäller är lägst pris, har du inte nog lågt pris så tar beställaren nästa åkeri.
Kvalité är inte alls så noga, att lagar och regler följs eller att chauffören får betalt enligt avtal är inte heller nåt som beställaren efterfrågar eller bryr sej om alls.
Men samtidigt så förväntar beställaren att få toppkvalite på allt utan att betala för det.

Kolla runt hur många utländska lastbilar/företag det är på större byggen, tror du att det är för att dom levererar bättre kvalité eller är det för att dom är billigare ?

Det kostar så mycket att driva företag i Sverige att man måste ta bra betalt och då är risken stor att man blir utan kunder, inga kunder ger inga pengar.

Att många chansar och kör utan att täcka t.ex. gruslass är nog en kalkylerad risk, orsakar dom skada så får dom stå för sjäkvrisken.
Jag tror inte jag sett en enda utländsk gruslastbil på svenska byggen om jag skall vara ärlig.

Däremot kanske man kan kolla lite närmare på hur konkurrenssituationen ser ut mellan olika LBCs men det känns som vi är långt ifrån trådens ämne nu.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tyvärr måste jag upplysa dej om att jag bor och arbetar i Sverige och kör lastväxlare så inte så enkelt alla gånger.
Jag vet att det finns ett antal olika lösningar på flaktäckning men om man insisterar på att använda ett sånt flak blir du tvåa i kön ganska snart om du ska öppna och stänga flaktäckningen vid varje av och på lastning.
Har tittat på vad som finns på den svenska marknaden och det är inte så enkelt i verkligheten definitivt inte på en lastväxlare iaf, om man dessutom måste ställa av flaket och dra upp ett nytt flak vid av/på lastning.
Lastar och lossar ibland 2-6 gånger i timmen och tar det 5 minuter varje gång man ska trassla med täckningen så blir det 10-30 minuter mertid för dom lasten. Utslaget på en dag 1-4 timmar, jag vet ingen som vill betala för den tiden, varken företag eller privatperson.
Läser man här på forumet så tror inte jag att jag kan hitta någon här som är bered att betala extra för någonting som inte gagnar dom själva.
Sen kan vi ta diskussionen om vad inköp, service, reparation och underhåll kommer att kosta som ska läggas på på timpenningen som lastbilen kostar.
Det finns många olika påbyggnader liksom uppdrag. Att en tarpaulin inte lämpar sig för 2-6 lastn/lossningar/h en hel dag låter rimligt, men det är inte heller det typiska uppdraget. Kör man ut på landsväg så kör man oftast längre än några få minuter. Iallafall där jag bor här är både kunder och grustag/avstjälpningsplatser mer separerade än så. I övrigt instämmer jag med flera andra: last ska säkras av den som framför ett fordon. Det ska inte bli någon annans huvudvärk att last flyger av! Tarpaulin är _en_ teknisk lösning, men kan du säkra lasten snabbare och därmed mer lönsamt så är det ju jättebra!
 
För ganska många år sen flög en rejäl sten från lastbilens hjul (troligen klämd mellan däcken) på min bil, huven, sen rutan. Rejäla märken. Bilen körde upp på e4 framför mig, yrde damm om den. Memorerade regnr och ringde firman, som verkade (har jag för mig) ägas av någon med ryskklingande namn. Han läxade upp mig att deras fordon körde sprängsten och skulle en sådan sten falla av skulle hela bilen blivit skrot. Det märktes att det inte var värt och inte var en sådan person man vill bråka med. Nu råkar jag ha CE kort, så jag har ju lite koll på hur man bör lasta och syna av lastbilar, även om jag aldrig kört kommersiellt. Men det spelade ingen roll för gubben lyssnade inte på vad jag sa.

Det är ett skit med sten på vägen som slår sönder rutor, lack mm. Polisen borde stoppa de med dålig lastsäkring, även grusbilar, kräva avsyning av bilarna när de lämnar lastplatsen. Som jag förstår har vissa länder vattenbad, avsyning etc när man lämnar området. Att rättfärdiga undermålig lastsäkring med att det är dålig lönsamhet är idiotiskt. Jag har hört samma om vikt. Självklart är förarna ansvariga men har de en skitchef så kan jag på något sätt tycka att bolaget som kör borde få ett än mer kännbart straff om förarna regelmässigt skiter i säkerheten.
 
  • Gilla
roffer och 1 till
  • Laddar…
G
J JohanLun skrev:
För ganska många år sen flög en rejäl sten från lastbilens hjul (troligen klämd mellan däcken) på min bil, huven, sen rutan. Rejäla märken. Bilen körde upp på e4 framför mig, yrde damm om den. Memorerade regnr och ringde firman, som verkade (har jag för mig) ägas av någon med ryskklingande namn. Han läxade upp mig att deras fordon körde sprängsten och skulle en sådan sten falla av skulle hela bilen blivit skrot. Det märktes att det inte var värt och inte var en sådan person man vill bråka med. Nu råkar jag ha CE kort, så jag har ju lite koll på hur man bör lasta och syna av lastbilar, även om jag aldrig kört kommersiellt. Men det spelade ingen roll för gubben lyssnade inte på vad jag sa.

Det är ett skit med sten på vägen som slår sönder rutor, lack mm. Polisen borde stoppa de med dålig lastsäkring, även grusbilar, kräva avsyning av bilarna när de lämnar lastplatsen. Som jag förstår har vissa länder vattenbad, avsyning etc när man lämnar området. Att rättfärdiga undermålig lastsäkring med att det är dålig lönsamhet är idiotiskt. Jag har hört samma om vikt. Självklart är förarna ansvariga men har de en skitchef så kan jag på något sätt tycka att bolaget som kör borde få ett än mer kännbart straff om förarna regelmässigt skiter i säkerheten.
Det borde bli hårdare regler för att lastsäkra grus och annat småskit som ligger och yr om fan kilometer efter en lastbil. Lagom roligt att ligga skitlångt bakom dem och bli blästrad.
 
  • Gilla
roffer
  • Laddar…
Mycket svammel här.
Om vi börjar med lastsäkring grus och liknande så är det som jag skrev i en annan tråd:
Utbredd last får inte gå över sidolämmarna. Det gör den heller inte om man inte har lastat grav överlast vilket är synnerligen sällsynt. Ex vis är det ingen lastmaskinsförare i en täkt som lastar överlass eftersom även han riskerar påföljder.
Däremot kan det ju lastas överlass ute på en arbetsplats men även det är sällsynt. Jag har råkat lasta en bil med några ton extra en gång och det berodde på att vågen i den bilen inte mätte på styraxeln, och bilen stod uppbackad med styraxeln i slänten upp mot pallen. Ingen av oss visste innan detta att bilen bara mätte på boggiaxlarna.

Ang dammande last:
Lasset får inte damma eller på annat sätt lämna flaket.
Alla berg- eller grustäkter som jag har sett har dusch för vattning av lasset. Sen finns det chaffisar som inte tar sig tid att vattna och det är beklagligt. Men det är också så att i motorvägsfart tar det inte många minuter en varm sommardag för ett lass 8-16 att torka och sen dammar det likförbannat.

Ang täckning med kapell eller presenning:
Det finns inga uttryckliga lagkrav på att detta ska ske, det finns bara krav på att lasset inte får lämna flaket.
Men det innebär ju en merkostnad för bilen och att varje lass tar längre tid. Då ökar priset i en redan pressad bransch och på nåt sått kan jag ge mig faan på att dom som klagar också är dom som klagar över att gruset är för dyrt.
Antingen betalar man vad det kostar eller så gillar man läget som det är.

Dammar det för mycket? Håll då avståndet istället. Jag säger inte att det ursäktar chaffisens hantering men det löser problemet och man ser dagligen bilar som ligger 10-15 m bakom grusbilarna i 90 blås på motorväg. Dammar det? I det läget kan dom skylla sig själva.

Angående transportbranschen och svenska förare:
Fjärrtrafiken består till stora delar av folk som inte kan ett enda ord svenska.
Anläggning består till stor del men inte enbart av svenskar. Vi beställer till våra jobb enbart körningar av företag som består av svenska förare. Det beror på följande:
Dom betalar moms och skatt i Sverige.
Dom går att prata med.
Dom är oftast väldigt duktiga som förare.
Dom sköter oftast kör- och vilotidsreglerna (men detta är sällan något problem inom anläggning).
Nu blev det lite off topic så vi återgår till ämnet:

Lastvikt gatsten, grus med mer:
Otaliga är historierna om folk som kommer ner i grustäkterna med små släpkärror och begär "fullt lass" utan att förstå att fullt lass faktiskt oftast bara är en liten hög mitt på kärran.
Och lastmaskinsföraren kan ju inte lägga på "fullt lass" heller, dels eftersom han då förstör kärran, dels eftersom han faktiskt bryter mot lagen om han lastar överlass. Ja, det är faktiskt så.
Vidare är det så att lastning av 400 kg grus på en bilkärra är lite av hårklyverier med en maskin som lastar tolv ton med en enda skopa. Det går helt enkelt inte ihop sig och därför är personbil med kärra inte ens välkommen på vissa ställen.
En bidragande orsak till detta kan ju vara folk (nej, idioter!) som åker ner i grustäkter med ungarna i bilen och låter dessa leka i sandhögarna medan dom väntar på att bli lastade. Ja, det har faktiskt hänt, på arbetsplatser där maskiner på flera dussin ton jobbar.

Åter till ämnet, korrekt lastsurrning, något som folk i allmänhet inte verkar kunna så mycket om:
Rep nämndes för lastsurrning:
Även om det fungerar så är det målfoto att vara tillåtet. Man får egentligen inte använda spännband om märklappen med EN-nummer, brottlast, spännlast etc är avsliten eller icke läsbar. Vad är det för märklappar på ett rep? Inga alls så jag tror faktiskt inte att rep är godkänt. Alternativt att man måste kunna uppvisa rätta data för repet ifråga.
En del av bilderna på spännband är också målfoto därför att dom inte spänner med rätt vinkel, i alla fall så länge det gäller överfallssurrning.

Kätting har också nämnts. Ska ha märkskylt enligt någon viss EN-standard, jag har glömt numret.

Överlass och körkortsindragning nämndes. Vid 100% överlass ska körkortet dras in. Det kan dras in tidigare också om åklagaren tycker att det är tillräckligt allvarligt så det blir grov vårdslöshet i trafik, kanske till och med utan ordet "grov".

Sen är det ju så att den vanliga trafikpolisen inte har särskilt bra koll på lastsäkring. Alltså klarar man sig mycket långt på sunt förnuft.
Men tittar man på släpkärrorna på byggvaruhusen så inser man snart att sunt förnuft är en bristvara värre än munskydd i Coronatider. :)
Men vad händer om man blir invinkad av dom som kontrollerar tunga fordon? Ska man säga emot dom så lär man ha rejält med kött på benen för dom kan oftast sin sak. Då bör man ha gjort någorlunda rätt och dessutom vara bra på att argumentera varför det är ok trots att det inte är ok.
 
  • Gilla
Kortling och 2 till
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
dels eftersom han faktiskt bryter mot lagen om han lastar överlass.

Mycket svammel sa han och sedan drog han iväg trådens längsta inlägg....:) Jag kan se humorn i det iallafall.

Vilken lag bryter lastmaskinsföraren mot?

R Robban_C skrev:
Det går helt enkelt inte ihop sig och därför är personbil med kärra inte ens välkommen på vissa ställen.
Det jag hört som skäl till detta som infördes för några år sedan (5?) på många ställen, är att hos någon av grustäkterna i Tullinge/gladö/flemingsbergstrakten så var det en privatperson som klivit ur bilen som blev helt platt när han hamnade under hjullastarens hjul - därefter sa facket nej till privatbesök eftersom en sådan händelse förstås är traumatisk även för den som kör.

R Robban_C skrev:
Man får egentligen inte använda spännband om märklappen med EN-nummer, brottlast, spännlast etc är avsliten eller icke läsbar.
Detta föreslår jag gäller endast yrkestrafik? Om inte undrar jag vilken lag som reglerar detta.
 
R Robban_C skrev:
Mycket svammel här.
Om vi börjar med lastsäkring grus och liknande så är det som jag skrev i en annan tråd:
Utbredd last får inte gå över sidolämmarna. Det gör den heller inte om man inte har lastat grav överlast vilket är synnerligen sällsynt. Ex vis är det ingen lastmaskinsförare i en täkt som lastar överlass eftersom även han riskerar påföljder.
Däremot kan det ju lastas överlass ute på en arbetsplats men även det är sällsynt. Jag har råkat lasta en bil med några ton extra en gång och det berodde på att vågen i den bilen inte mätte på styraxeln, och bilen stod uppbackad med styraxeln i slänten upp mot pallen. Ingen av oss visste innan detta att bilen bara mätte på boggiaxlarna.

Ang dammande last:
Lasset får inte damma eller på annat sätt lämna flaket.
Alla berg- eller grustäkter som jag har sett har dusch för vattning av lasset. Sen finns det chaffisar som inte tar sig tid att vattna och det är beklagligt. Men det är också så att i motorvägsfart tar det inte många minuter en varm sommardag för ett lass 8-16 att torka och sen dammar det likförbannat.

Ang täckning med kapell eller presenning:
Det finns inga uttryckliga lagkrav på att detta ska ske, det finns bara krav på att lasset inte får lämna flaket.
Men det innebär ju en merkostnad för bilen och att varje lass tar längre tid. Då ökar priset i en redan pressad bransch och på nåt sått kan jag ge mig faan på att dom som klagar också är dom som klagar över att gruset är för dyrt.
Antingen betalar man vad det kostar eller så gillar man läget som det är.

Dammar det för mycket? Håll då avståndet istället. Jag säger inte att det ursäktar chaffisens hantering men det löser problemet och man ser dagligen bilar som ligger 10-15 m bakom grusbilarna i 90 blås på motorväg. Dammar det? I det läget kan dom skylla sig själva.

Angående transportbranschen och svenska förare:
Fjärrtrafiken består till stora delar av folk som inte kan ett enda ord svenska.
Anläggning består till stor del men inte enbart av svenskar. Vi beställer till våra jobb enbart körningar av företag som består av svenska förare. Det beror på följande:
Dom betalar moms och skatt i Sverige.
Dom går att prata med.
Dom är oftast väldigt duktiga som förare.
Dom sköter oftast kör- och vilotidsreglerna (men detta är sällan något problem inom anläggning).
Nu blev det lite off topic så vi återgår till ämnet:

Lastvikt gatsten, grus med mer:
Otaliga är historierna om folk som kommer ner i grustäkterna med små släpkärror och begär "fullt lass" utan att förstå att fullt lass faktiskt oftast bara är en liten hög mitt på kärran.
Och lastmaskinsföraren kan ju inte lägga på "fullt lass" heller, dels eftersom han då förstör kärran, dels eftersom han faktiskt bryter mot lagen om han lastar överlass. Ja, det är faktiskt så.
Vidare är det så att lastning av 400 kg grus på en bilkärra är lite av hårklyverier med en maskin som lastar tolv ton med en enda skopa. Det går helt enkelt inte ihop sig och därför är personbil med kärra inte ens välkommen på vissa ställen.
En bidragande orsak till detta kan ju vara folk (nej, idioter!) som åker ner i grustäkter med ungarna i bilen och låter dessa leka i sandhögarna medan dom väntar på att bli lastade. Ja, det har faktiskt hänt, på arbetsplatser där maskiner på flera dussin ton jobbar.

Åter till ämnet, korrekt lastsurrning, något som folk i allmänhet inte verkar kunna så mycket om:
Rep nämndes för lastsurrning:
Även om det fungerar så är det målfoto att vara tillåtet. Man får egentligen inte använda spännband om märklappen med EN-nummer, brottlast, spännlast etc är avsliten eller icke läsbar. Vad är det för märklappar på ett rep? Inga alls så jag tror faktiskt inte att rep är godkänt. Alternativt att man måste kunna uppvisa rätta data för repet ifråga.
En del av bilderna på spännband är också målfoto därför att dom inte spänner med rätt vinkel, i alla fall så länge det gäller överfallssurrning.

Kätting har också nämnts. Ska ha märkskylt enligt någon viss EN-standard, jag har glömt numret.

Överlass och körkortsindragning nämndes. Vid 100% överlass ska körkortet dras in. Det kan dras in tidigare också om åklagaren tycker att det är tillräckligt allvarligt så det blir grov vårdslöshet i trafik, kanske till och med utan ordet "grov".

Sen är det ju så att den vanliga trafikpolisen inte har särskilt bra koll på lastsäkring. Alltså klarar man sig mycket långt på sunt förnuft.
Men tittar man på släpkärrorna på byggvaruhusen så inser man snart att sunt förnuft är en bristvara värre än munskydd i Coronatider. :)
Men vad händer om man blir invinkad av dom som kontrollerar tunga fordon? Ska man säga emot dom så lär man ha rejält med kött på benen för dom kan oftast sin sak. Då bör man ha gjort någorlunda rätt och dessutom vara bra på att argumentera varför det är ok trots att det inte är ok.
Så en sådan varm dag som idag och torrt skit på flaket, skall jag hålla 2-3 km avstånd? Menar så att det hinner lägga sig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta föreslår jag gäller endast yrkestrafik? Om inte undrar jag vilken lag som reglerar detta.
Nej, yrkestrafiken jobbar efter samma lagar som gäller alla i Sverige (och EU). Det är enligt TSFS 2017:25.

Även yrkestrafiken får säkra last med rep, eller tejp. Om man kan bevisa att det är tillräckligt. Då ska man även medföra ett lastsäkringsintyg (se bif. 2 i länken ovan). Personer som är behöriga för att testa detta är t ex verkstadsansvarig (jag antar att man kan vända sig till olika organisationer osv också, typ Dekra, SP, m.fl.).

Vad kostnaden för detta är, överskrider förmodligen värdet för X antal spännbands inköp per år under hela livet...
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
G
R Robban_C skrev:
Ang dammande last:
Lasset får inte damma eller på annat sätt lämna flaket.
Alla berg- eller grustäkter som jag har sett har dusch för vattning av lasset. Sen finns det chaffisar som inte tar sig tid att vattna och det är beklagligt. Men det är också så att i motorvägsfart tar det inte många minuter en varm sommardag för ett lass 8-16 att torka och sen dammar det likförbannat.

Ang täckning med kapell eller presenning:
Det finns inga uttryckliga lagkrav på att detta ska ske, det finns bara krav på att lasset inte får lämna flaket.
Men det innebär ju en merkostnad för bilen och att varje lass tar längre tid. Då ökar priset i en redan pressad bransch och på nåt sått kan jag ge mig faan på att dom som klagar också är dom som klagar över att gruset är för dyrt.
Antingen betalar man vad det kostar eller så gillar man läget som det är.

Dammar det för mycket? Håll då avståndet istället. Jag säger inte att det ursäktar chaffisens hantering men det löser problemet och man ser dagligen bilar som ligger 10-15 m bakom grusbilarna i 90 blås på motorväg. Dammar det? I det läget kan dom skylla sig själva.
Om bevattningen inte räcker, så får föraren ta den tid det tar att slänga på ett heltäckande kapell eller liknande.

Och det kan damma flera hundra meter bakom en lastbild med grus/sand, speciellt när det knappt blåser/ligger i lä.

Och personligen skiter jag i om det tar längre tid eller det "kostar mer" för det lasset.
I längden är det billigare än att lacka om bilen varje år.
 
  • Arg
Harpgear
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Mycket svammel sa han och sedan drog han iväg trådens längsta inlägg....:) Jag kan se humorn i det iallafall.

Vilken lag bryter lastmaskinsföraren mot?



Det jag hört som skäl till detta som infördes för några år sedan (5?) på många ställen, är att hos någon av grustäkterna i Tullinge/gladö/flemingsbergstrakten så var det en privatperson som klivit ur bilen som blev helt platt när han hamnade under hjullastarens hjul - därefter sa facket nej till privatbesök eftersom en sådan händelse förstås är traumatisk även för den som kör.



Detta föreslår jag gäller endast yrkestrafik? Om inte undrar jag vilken lag som reglerar detta.
Mitt "svammel" må vara långt men det är i alla fall korrekt sett till fakta.

Det där med han som blev platt under lastmaskinen undrar jag om det är en skröna?
Jag jobbar ju som sagt inom mark- och anläggning och där sprider sig nyheter om olyckor oerhört fort men det där har jag aldrig hört om.
Däremot kan jag tänka mig att det kan ha varit nära nån gång (tillbud heter det väl?) för folk som inte är vana att vara bland maskiner kan bete sig hur dumt som helst ibland.

Och privatpersoner har ingen dispens från dom lagar som gäller i trafiken.
Dom klarar sig oftast med "Jag visste inte" trots att det inte är en godkänd anledning men samma regler gäller för alla.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Så en sådan varm dag som idag och torrt skit på flaket, skall jag hålla 2-3 km avstånd? Menar så att det hinner lägga sig.
Ja, om du tror att det tar sån lång tid för dammet att lägga sig så får du väl göra det.
För oss andra handlar det om ungefär samma avstånd som vi ska hålla i trafiken i varje fall som helst.
Detta betyder inte att jag försvarar att det dammar om lasten så missförstå mig inte nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.