Glöm inte att röda bandet ska vara till vänster och gröna till höger.
 
  • Gilla
  • Haha
Turbo_Tail och 13 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
1 kilometer är väl att ta i så att man ****** på sej.
Annars är det ett bra sätt att få bilister att hålla avstånd:cool:
Har du någon enkelt, snabb, effektivt och kostnads effektivt sätt att lösa problemet så kan du utveckla det och tjäna en hacka.
Vattna lasset så ryker det inte
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Efter att ha blivit kontrollvägd på väg hem från återvinningen med släpet fullt med jord och vägde in på prick maximal släpvagnsvikt tar jag det gärna försiktigt.
Vem gjorde kontrollvägningen? Polisen?
 
R roli skrev:
Vem gjorde kontrollvägningen? Polisen?
Polisen. Mötte en MC-polis som tittade lite väl intresserat på släpet, så denne vände om och vinkade in mig 300m hemifrån samt ringde bilen med vågen som jag mötte strax efter MCn.
Polisen var bergsäker på att det var överkast och såg rätt snopen ut när de vägde mig.
Försökte förklara att det var kommunens kompostjord blandad med hälften matjord hälften kompost och därmed blir ganska luftig.
 
  • Gilla
roffer och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur stor chans det är på att råka ut för en kontrollvägning? Har aldrig sett någon sådan ute på vägen. Men det skulle behövas många fler än de som tydligen ändå görs.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det vore bra om det fanns vågar man kan få använda vid återvinningscentraler bara för att kolla själv hur man ligger i vikt. Typiska EU-släp tar ju som bekant inte särskilt mycket last innan man når gränsen dvs max halva dragbilens tjänstevikt eller max 750 kg (vissa EU-släp kan vara typade för lägre släpvikt).
 
R roli skrev:
Undrar hur stor chans det är på att råka ut för en kontrollvägning? Har aldrig sett någon sådan ute på vägen. Men det skulle behövas många fler än de som tydligen ändå görs.
Detta är första gången för mig, men sen har jag inte kört så mycket släp egentligen.

Vågarna borde de kunna kasta in i vilken bil som helst.
 
Jag har blivigt stoppad av polis för nykterhetskontroll.
Samtidigt körde jag sand på ett vad jag tror rejält överlastat då däcken såg nästan platta ut.
Polisen kollade bara okulärt och frågade om/vart jag hyrt det.
Sen var det bara köra vidare.
Det måste varit överlastat bilden (Skoda Octavia 1.6) orkade knappt upp ur sandgropen plus däcken som sagt nästan platta.
 
T TheGame skrev:
Jag har blivigt stoppad av polis för nykterhetskontroll.
Samtidigt körde jag sand på ett vad jag tror rejält överlastat då däcken såg nästan platta ut.
Polisen kollade bara okulärt och frågade om/vart jag hyrt det.
Sen var det bara köra vidare.
Det måste varit överlastat bilden (Skoda Octavia 1.6) orkade knappt upp ur sandgropen plus däcken som sagt nästan platta.
Då ställer man det självklara frågan. Varför åker man därifrån med ett troligt överlass och framförallt dåligt utrustning?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Då ställer man det självklara frågan. Varför åker man därifrån med ett troligt överlass och framförallt dåligt utrustning?
Skulle ha sand under altanen.
Man tar vad man har :D(y)
Jag var flera vändor.

Nu har jag ett ombromsat 750kg släp och en Volvo v70 så det fixar biffen bättre men har väll blivigt några överlaster.
 
R roli skrev:
Undrar hur stor chans det är på att råka ut för en kontrollvägning? Har aldrig sett någon sådan ute på vägen. Men det skulle behövas många fler än de som tydligen ändå görs.
Jag åkte dit på en, med ett lånat släp lastat med trävaror. Lastsurrningen hade de inga synpunkter på, men vägningen visade att jag hade 70 kg överlast. 2000 kr fattigare och fick lämna en del av lasten vid vägkanten och hämta upp senare...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det vore bra om det fanns vågar man kan få använda vid återvinningscentraler bara för att kolla själv hur man ligger i vikt. Typiska EU-släp tar ju som bekant inte särskilt mycket last innan man når gränsen dvs max halva dragbilens tjänstevikt eller max 750 kg (vissa EU-släp kan vara typade för lägre släpvikt).
Polisens kontrollplatser längs de större vägarna brukar ha en våg som är igång dygnet runt.
 
ÅVC i Norge är det egentligen mycket bättre upplägg på. Väger både på in- och utfart.

Däremot på de flesta ställen där det går lastbilstrafik så finns också en vågstation, den brukar man kunna få låna lite snabbt om dom inte har mycket för sig, om man vill kontrollera vikten på släpet. Även om det inte är på ÅVC så brukar det kunna finnas i närheten, om ÅVC:n ligger i t ex ett industriområde.
 
Hämtade hem pooltak, ca 4,8m långt.
Byggde en bas av 45-195 i botten som jag skruvade ihop och spännde fast ordentligt i släpet. Sen la jag sektionerna över och spännde fast varje sektion för sig samt 3st spännband över översta.
Kördes 40 mil hem utan problem, satt som berget.

(Spännbandet på sidan höll bara igen dörren)

Pooltak sektioner fastspända på släpvagn med spännband och träbas, parkerad på p-plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som om man inte får ta för tvära svängar, för då tar lasten i bilen. Eller ”ljuger” bilden lite?
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.