78 144 läst · 453 svar
78k läst
453 svar
Recensera min lastning
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 955 inlägg
Polisen. Mötte en MC-polis som tittade lite väl intresserat på släpet, så denne vände om och vinkade in mig 300m hemifrån samt ringde bilen med vågen som jag mötte strax efter MCn.R roli skrev:
Polisen var bergsäker på att det var överkast och såg rätt snopen ut när de vägde mig.
Försökte förklara att det var kommunens kompostjord blandad med hälften matjord hälften kompost och därmed blir ganska luftig.
Undrar hur stor chans det är på att råka ut för en kontrollvägning? Har aldrig sett någon sådan ute på vägen. Men det skulle behövas många fler än de som tydligen ändå görs.
Medlem
· Sverige
· 5 175 inlägg
Det vore bra om det fanns vågar man kan få använda vid återvinningscentraler bara för att kolla själv hur man ligger i vikt. Typiska EU-släp tar ju som bekant inte särskilt mycket last innan man når gränsen dvs max halva dragbilens tjänstevikt eller max 750 kg (vissa EU-släp kan vara typade för lägre släpvikt).
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 955 inlägg
Detta är första gången för mig, men sen har jag inte kört så mycket släp egentligen.R roli skrev:
Vågarna borde de kunna kasta in i vilken bil som helst.
Jag har blivigt stoppad av polis för nykterhetskontroll.
Samtidigt körde jag sand på ett vad jag tror rejält överlastat då däcken såg nästan platta ut.
Polisen kollade bara okulärt och frågade om/vart jag hyrt det.
Sen var det bara köra vidare.
Det måste varit överlastat bilden (Skoda Octavia 1.6) orkade knappt upp ur sandgropen plus däcken som sagt nästan platta.
Samtidigt körde jag sand på ett vad jag tror rejält överlastat då däcken såg nästan platta ut.
Polisen kollade bara okulärt och frågade om/vart jag hyrt det.
Sen var det bara köra vidare.
Det måste varit överlastat bilden (Skoda Octavia 1.6) orkade knappt upp ur sandgropen plus däcken som sagt nästan platta.
Då ställer man det självklara frågan. Varför åker man därifrån med ett troligt överlass och framförallt dåligt utrustning?T TheGame skrev:Jag har blivigt stoppad av polis för nykterhetskontroll.
Samtidigt körde jag sand på ett vad jag tror rejält överlastat då däcken såg nästan platta ut.
Polisen kollade bara okulärt och frågade om/vart jag hyrt det.
Sen var det bara köra vidare.
Det måste varit överlastat bilden (Skoda Octavia 1.6) orkade knappt upp ur sandgropen plus däcken som sagt nästan platta.
Skulle ha sand under altanen.A atomlab skrev:
Man tar vad man har
Jag var flera vändor.
Nu har jag ett ombromsat 750kg släp och en Volvo v70 så det fixar biffen bättre men har väll blivigt några överlaster.
Jag åkte dit på en, med ett lånat släp lastat med trävaror. Lastsurrningen hade de inga synpunkter på, men vägningen visade att jag hade 70 kg överlast. 2000 kr fattigare och fick lämna en del av lasten vid vägkanten och hämta upp senare...R roli skrev:
Polisens kontrollplatser längs de större vägarna brukar ha en våg som är igång dygnet runt.H Harald Blåtumme skrev:Det vore bra om det fanns vågar man kan få använda vid återvinningscentraler bara för att kolla själv hur man ligger i vikt. Typiska EU-släp tar ju som bekant inte särskilt mycket last innan man når gränsen dvs max halva dragbilens tjänstevikt eller max 750 kg (vissa EU-släp kan vara typade för lägre släpvikt).
ÅVC i Norge är det egentligen mycket bättre upplägg på. Väger både på in- och utfart.
Däremot på de flesta ställen där det går lastbilstrafik så finns också en vågstation, den brukar man kunna få låna lite snabbt om dom inte har mycket för sig, om man vill kontrollera vikten på släpet. Även om det inte är på ÅVC så brukar det kunna finnas i närheten, om ÅVC:n ligger i t ex ett industriområde.
Däremot på de flesta ställen där det går lastbilstrafik så finns också en vågstation, den brukar man kunna få låna lite snabbt om dom inte har mycket för sig, om man vill kontrollera vikten på släpet. Även om det inte är på ÅVC så brukar det kunna finnas i närheten, om ÅVC:n ligger i t ex ett industriområde.
Hämtade hem pooltak, ca 4,8m långt.
Byggde en bas av 45-195 i botten som jag skruvade ihop och spännde fast ordentligt i släpet. Sen la jag sektionerna över och spännde fast varje sektion för sig samt 3st spännband över översta.
Kördes 40 mil hem utan problem, satt som berget.
(Spännbandet på sidan höll bara igen dörren)
Byggde en bas av 45-195 i botten som jag skruvade ihop och spännde fast ordentligt i släpet. Sen la jag sektionerna över och spännde fast varje sektion för sig samt 3st spännband över översta.
Kördes 40 mil hem utan problem, satt som berget.
(Spännbandet på sidan höll bara igen dörren)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder