Hej,

Frågan hamnar lite mitt emellan El och Hemautomation, men tycker den hör hemma bäst här.

Frågan gäller altså hur snabbt behöver man reagera på överlast?

Har läst igenom en del trådar här om hur länge smältpropparna håller för överlast, men inte riktigt kommit fram till något bra från det.
Självklart inser jag att snabbare är bättre och att man inte ska ha överlast.

Då jag äntligen börjat få in data från elmätaren i realtid märkte jag att vi hade överlast i 12 minuter (25A på 20A säkring) när frugan körde brödbak samtidigt som sonen (10år) råkade starta laddningen när han kopplade in laddaren i bilen. Bilen är som standard inställd på att ladda på natten, men inser nu att saker kan hända.
Allt detta utan att säkringen gick denna gången.

Ur elmätaren kan jag då få data var 10:e sekund, men det känns lite onödigt att balansera/begränsa så ofta.
Min tanke är att det borde räcka med varje minut?

Jag hittar heller inga datablad på hur snabbt "köpeprodukter" reagerar. Och då jag bygger mitt själv vill jag rådfråga expertisen här.

Du skulle ju kunna ha modellera smältsäkringens överlastförmåga beroende på beräknad temperatur på själva säkringen. Den modellen kan du ju uppdatera var 10e sekund.. sen kan du ju ta beslut beroende på hur nära du är att säkringen löser ut.

De flesta tillverkare av diazed-säkringar har datablad för detta, och att göra en enkel "smältproppsmodell" borde inte vara speciellt svårt.

Angående ursprungsfrågan borde ju ett uppdateringsintervall på en minut vara helt ok, givet att överlasten är måttlig.

Redigerat:
E
H henrike skrev:
Hej,

Frågan hamnar lite mitt emellan El och Hemautomation, men tycker den hör hemma bäst här.

Har läst igenom en del trådar här om hur länge smältpropparna håller för överlast, men inte riktigt kommit fram till något bra från det.

Då jag äntligen börjat få in data från elmätaren i realtid märkte jag att vi hade överlast i 12 minuter (25A på 20A säkring) när frugan körde brödbak samtidigt som sonen (10år) råkade starta laddningen när han kopplade in laddaren i bilen. Bilen är som standard inställd på att ladda på natten, men inser nu att saker kan hända.

Ur elmätaren kan jag då få data var 10:e sekund, men det känns lite onödigt att balansera/begränsa så ofta.

Jag hittar heller inga datablad på hur snabbt "köpeprodukter" reagerar. Och då jag bygger mitt själv vill jag rådfråga expertisen här.
Du ska inte hetsa opp dig över detta.
Mycket vanligt att man stundvis ligger på överlast i ett hushåll. Det är medvetet konstruerat på så vis. Då kablar, apparater och anslutningspunkter kan hantera denna kortvariga värme.

Ungefär som när du sätter dig i en åttiogradig bastu. Efter en halvtimme börjar det bli övertemp.

• Gilla
henrike och 1 till
  • Laddar…
H henrike skrev:
Hej,

Det du först bör se till är att du har så vettig balans på belastningen mellan faserna som möjligt det är alltid grund 1A. Sen kommer det E-Löken skrev in dvs det finns ganska rejäla marginaler inbyggt så gränsen behöver inte hela tiden slaviskt läggas vid märkströmmen på säkringarna även om det givetvis är en bra utgångspunkt.

När du nu gör egen lösning för begränsningen skulle jag föreslå att du inför en enkel integrering av andelen överlast likt gradminutprincipen för tex VP. Du kan sätta gränsen där du räknar från en bit över märkströmmen och begränsa den beräknade summan neråt så du aldrig får negativt bidrag. Svårare behöver du inte göra det och med lite finputsning om man vill och behöver når du bra resultat väl över vad du skulle kunna få till genom försök till termiska modeller efter datablad.

• Gilla
henrike
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag skulle börja med att ställa frågan hur man kan reagera. Har du möjlighet att koppla bort delar automatiskt, eller handlar det om någon form av notis som man själv ska ta ställning till?

Om man har möjlighet att göra övervakningen smart så skulle man ta hänsyn till vad som bidrar till överlasten. Är det elbilen så bör man reagera direkt eftersom det är en kontinuerlig last. Är det spisen kan man ta det lugnt. Är det både och så är det alltså bilen som ska kopplas bort.

Sedan är mätarsäkringarna lite speciella då man mycket väl kan ligga över dess märkström under långa perioder utan att man reagerar på elräkningen. En 20 A säkring tål uppemot 30 A kontinuerligt, men säkringen blir varm.

Reaktionstiden tycker jag spisen kan får vara en måttstock för. Min gamla ugn har vid 200 grader en dutycykel på 2 min på och 3.5 min av. Det tar väl 3-5 min att koka upp en liter vatten på en gammal spis. Så 10 min tycker jag låter rimligt för en automatisk åtgärd utan att veta vad som orsakar överlasten.

Sedan kan man justera tiden med graden av överlast. 10 min skulle man kunna acceptera upp till 25% överlast medan man vid 45% överlast bör lägga sig på några få minuter. Då är man ganska snäll (mot säkringen). Karakteristiken för en smältsäkring ger ju en fingervisning då de gL/gG-säkringar vi har ska skydda ledningar mot överlast.

Tid-ström-karaktäristikdiagram för olika säkringar eller brytare; visar löstider vid specificerade överströmmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
henrike
  • Laddar…
Tack för input!

GK100 GK100 skrev:
Det du först bör se till är att du har så vettig balans på belastningen mellan faserna som möjligt det är alltid grund 1A.
Jag tycker att jag har fått en bra balans på detta. Just nu har jag lite otur att FLVP (elpatron inaktiverad och dockad med fjärrvärme istället) går på L1 och bilen laddar på L1 och L2 (Laddhybrid med dubbla 1-fasladdare ombord). När det är justerat tror jag inte jag kan få bättre balans.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle börja med att ställa frågan hur man kan reagera. Har du möjlighet att koppla bort delar automatiskt, eller handlar det om någon form av notis som man själv ska ta ställning till?
Målet är att sköta det mesta med automatik, just nu enbart begränsat till just laddning av bilen.
Men övervakningen gör att notiser blir enkelt att integrera.

Om man har möjlighet att göra övervakningen smart så skulle man ta hänsyn till vad som bidrar till överlasten
I dagsläget är det enda jag med säkerhet kan veta bidrar med eventuell överlast laddboxen till bilen.
Efter att jag fick ordning på balanserna på faserna är det relativt låg sannolikhet att jag långvarigt går över 20A om man exkluderar laddboxen.

Sedan kan man justera tiden med graden av överlast. 10 min skulle man kunna acceptera upp till 25% överlast medan man vid 45% överlast bör lägga sig på några få minuter
Det låter förnuftigt och någorlunda enkelt att pilla ihop.Har även gjort fasta steg på laddboxens inställningar så man slipper justera ofta, har valt 0, 6, 8, 10, 12, 14 och 16A.

För enkelhetens skull blir planen att plocka in datan från elmätaren varje minut. Och titta på hur länge eventuell överlast är och hur stor den är enligt ditt förslag. I teorin skulle man då kunna ha väldig otur och tex pricka ugnens (eller DM/TM/TT) "på"-cykel varje minut, men det får man leva med.

Tack igen, jag är imponerad av hur utförliga och bra svar man får här!
Så nu känner jag att jag har lite bättre koll på hur man bör tänka.

Måste du reagera då? Om du har lastbalansering i din laddbox så löser den väl det utan din inblandning? Jag har bara haft min elbil i en dryg månad men lastbalanseringen verkar fungera tillfredsställande. Inga skjutna säkringar hittills.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Som sagt 5A överlast kan man tåla läääänge.

Men om du däremot redan ligger på gränsen, och kopplar in 20A till, då behöver din reglering agera rätt snabbt. Men det handlar inte om sekunder. Enl. kurvan som Bo lade in härovan, så handlar det då om ca 5 minuter. Men man bör kanske inte gå alltför nära den tidsgränsen.

Han kan ju reagera mer anpassat och bättte för sitt fall om man vill och är intresserad.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Måste du reagera då? Om du har lastbalansering i din laddbox så löser den väl det utan din inblandning? Jag har bara haft min elbil i en dryg månad men lastbalanseringen verkar fungera tillfredsställande. Inga skjutna säkringar hittills.
Laddboxen har ingen inbyggd automatisk balansering, den är beroende av att något talar om för den att den ska minska/höja tillgänglig ström som bilen får använda.

H hempularen skrev:
Men om du däremot redan ligger på gränsen, och kopplar in 20A till, då behöver din reglering agera rätt snabbt. Men det handlar inte om sekunder
Tanken är att jag läser varje minut, och på det har en funktion som ser procentuell överlast;
0-20% Ok i 10 min
21-50% Ok i 3 min
50%+ reagera direkt

Och om laddboxen är igång när något av ovan inträffar så begränsas den så total last blir under storleken på mätarsäkringarna. Och om det inte räcker, då har jag nog själv klantat mig och medvetet lastat på något dumt.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Brukar regelbundet överlasta vår 20 A-huvudsäkring.
Här gick den nära en timme på 32 A (7,4 kW) innan den small av.
Stegvis linjediagram visar energianvändning (kW) över tid (hh:mm) med fluktuationer och toppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte så nyttigt att regelbundet överlasta säkringen 50% under längre tider.

32 A var en anomali. Ligger oftast bara runt på runt 2-5 A över, och i kortare tider.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.