Glenn K skrev:
...blev mycket verktyg insmusslade i garaget den här veckan;)
Amen! :D
 
Mikael_L
phl skrev:
Det intressant tycker jag är att de rear ut en hel del fina prylar av kända märken (Makita, Bacho, Dewalt, Sandviken etc). I mina ögon betyder det att de ämnar ersätta dessa produkter med ännu mer lågprisskit. Någon som tror något annat?
Nu har jag varit och grabbat nya katalogen.
Och kan konstatera att du har rätt. Ut med Makita, den mesta blå bosch osv. Ersätts med mer skräp såsom framförallt deWalt och mer Meec (som bytt färg och formspråk lite).
 
Mikael_L skrev:
Nu har jag varit och grabbat nya katalogen.
Och kan konstatera att du har rätt. Ut med Makita, den mesta blå bosch osv. Ersätts med mer skräp såsom framförallt deWalt och mer Meec (som bytt färg och formspråk lite).
Kunde också göra samma konstaterande när jag kollade katalogen. Dessutom tråkigt att det i övrigt inte fanns några påfallande nyheter bland verktygen.
 
Mikael_L skrev:
........mer skräp såsom framförallt deWalt och mer Meec (som bytt färg och formspråk lite).
Nu blir det ju ännu svårare att välja..... pest eller kolera.
 
Mycket tråkig utveckling minst sagt.
 
Mikael_L skrev:
Nu har jag varit och grabbat nya katalogen.
Och kan konstatera att du har rätt. Ut med Makita, den mesta blå bosch osv. Ersätts med mer skräp såsom framförallt deWalt och mer Meec (som bytt färg och formspråk lite).
Bingo! Vinner man något? =)
 
Oj, vilken pärla!
 
Det är väl inte så konstigt egentligen. Intresserade privatpersoner köper sina maskiner från UK eller Tyskland eller USA eller i varje fall inte på Jula. Företag köper sina maskiner på andra ställen än Jula. Kvar är den stora massan som inte är specialintresserade av elverktyg. De köper inte Makita. Men de har hört att Dewalt är bra grejer som alla proffsen, dvs M Timell, använder. De andra som bara skall dra i lite skruv använder skräpmaskiner. Därför vill Jula erbjuda just detta.

Tyvärr är det bra volymer på krimskrams. Classe har gått den vägen, Jula likaså.
 
Volym volym volym. Det enda det handlar om. Garanterat säljer de en hel pall med "skräpmaskiner" innan de sålt en dyr Makita eller en dyr Bosch.

Ligger det 200 maskiner med en marginal på säg en 50-lapp på per styck så är det 10.000 kr i marginal.

Hur många proffsmaskiner behövs säljas för att tjäna 10.000? 10-15 stycken kanske.

Vad är lättast att sälja? 200 skräpdragare för 200 kr stycket till "vanliga" kunder eller 10-15 kvalitetsmaskiner för 2-3-4-5000 kr styck till några verktygsfetischister?

Givet åker dyrgrejorna som samlar damm på hyllorna ut till förmån för smäcket. Annars säljer Rusta, Ö/B, och Classe dessa och då tappar Jula även all omkringförsäljning av annat billigt smäck till konkurrenten.

Tack och lov ( inte tyvärr ) är de inte intresserade av kvalitetsmedvetna kunder utan den hänvisas till yrkesbutikerna istället.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.